Lúzer, a remény színháza

  • 2015. október 27.

Snoblesse

Lilla és Árpád lemeztelenednek.

Sárosdi Lillát kérdeztük:

Magyar Narancs: A legutóbbi krétakörös előadásban, a Lúzerben egy Lilla nevű nőt játszol, aki Árpád felesége, akit Schilling alakít – és így tovább. Nehéz, de az is lehet, hogy felesleges szétszálazni ezeket a viszonyrendszereket. Mennyire volt alapvetés, hogy tudatosan magatokból, a privát szférátokból is építkeztek?

false

 

Fotó: Németh Dániel

Sárosdi Lilla: A Lúzert és A Pártot is Árpád írta – Zabezsinszkij Évával és a színészekkel –, ezáltal sok személyes dolog került bele az életé­ből, az életünkből, aminek egy része a színpadon poézissé válik, másik része pedig a valóság határait feszegeti.

MN: Felkavaró, ahogy többféle értelemben is lemeztelenedtek.

SL: Mert nagyon kiszolgáltatott az a nő, akit játszom, aki valahol én magam is vagyok. Számomra pont ez az előadás egyik erénye: a kiszámíthatatlansága, meglepetése és őszintesége – ez teszi különlegessé, nem mindennapivá. Nem láttam még olyan előadást, amibe a rendező ilyen szinten beleállna, vállalná ország-világ előtt az elkeseredettségét, tehetetlenségét, majd a következő pillanatban ugyanilyen erővel figurázná ki magát. Kár, hogy ezt nem egy néző mondja, hanem én.

Schilling Árpádot kérdeztük:

false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: Legutóbbi előadásodban, a Lúzer című darabban saját testedet kínálod fel arra, hogy a nézők üzeneteket írjanak rá. Ezek az üzenetek a kormánynak szólnak. Van, hogy kijön egy civil néző és üzen, máskor egy színész jön ki, aki azt írja rá, hogy „Vége”. Nemrég jelentettétek be, hogy felszámoljátok a Krétakör Bázist, azt a 600 négyzetméteres helyet, ahol működött az alapítvány. Minek van vége?

Schilling Árpád: Ez az üzenet független a bázis történetétől, korábbról származik. Azt jelenti az előadáson belül, hogy nekem, Schilling Árpád rendezőnek van végem. Az előadás korábbi verziójában Orbán Viktornak üzenhettek rajtam, de amikor a darabot külföldön játszottuk, rájöttem, hogy túl könnyű feladatot adok. Hiszen az előadás sem a rendszert kritizálja, hanem inkább a saját viselkedésünket vizsgálja. Most a magyar értelmiségnek szóló üzeneteket írhatnak rám, tehát a vég kitágul, rám is, a magyar értelmiségre is vonatkozik. Vége annak a konszenzusnak, amely így vagy úgy, de egyben tartotta a magyar társadalmat és a politikai elitet. Szétestünk.

MN: A Lúzer azzal ér véget, hogy a darabbeli Schilling nevű rendező behódol, visszamegy rendezni „egy jó kis Csehovot”, és még egy állami díjat is elfogad. Te pedig most a Katona József Színházban próbálod a Faustot. Magyarországon 2006 óta nem dolgoztál kőszínházban. Ezt a két gesztust hogyan kötöd össze magadban, hogyan értelmezed?

SÁ: Nem érzek ebben ellentmondást. Ha én a magyar színházban meg szeretnék maradni mint rendező, akkor döntenem kell, hogy hol tudom magam elképzelni, hiszen a Krétakör anyagi háttere bizonytalan. Számomra az, hogy a Katonában, megfelelő körülmények közt megrendezhetem Goethe Faustját, a vállalható kategóriába tartozik.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.