Magashegyi Underground

  • 2016. augusztus 23.

Snoblesse

Bocskor Bíborka bandája a víztorony árnyékában.

Nemrég készített interjúnkban BB-t faggattuk a Magashegyi Underground lelkületéről:

Magyar Narancs: Egy korábbi interjúban azt mondtad: „nem olyan lelkületű” a Magashegyi Underground, hogy csak úgy összedobjon egy lemezt, és ha meg is van, nehéz elengedni. Hogyan tudod ezt a „lelkületet” összeegyeztetni a zene praktikus, ipari részével?

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Bocskor Bíborka: Megvan a zenének a profánabb és az alkotói része is. Mi az alkotói részt nem tudjuk egyszerűen abbahagyni: a dalokból általában több verzió készül, sokat kidobunk, újragondolunk, és az lesz a végső forma, amit mind az öten leokézunk. Sokfélék vagyunk, rá kell, hogy érezzünk, mit is akarunk mutatni zeneileg. Amíg nincs meg a közös többszörös, nincs lemez, nincs dal.

MN: De melyik az a pont, amikor mégis el tudjátok engedni az új számokat?

BB: Van egyfajta gépezet, amely keretek közé teszi a zenekart. Van egy kiadónk, amivel azért nem olyan a viszonyunk, mint a régi popzenekaroknak, nem mondják meg, hogyan nézzünk ki és hány kiló legyek, de azért a határidőhöz próbáljuk tartani magunkat. Ennek nagyon örülünk, mert enélkül valószínűleg amőbaszerűen éldegélnénk, és nem jönne létre végső forma.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.