A Mats Gustafsson–Didi Kern páros mindkét tagja jó ismerősünk lehet – akár hajós koncertjeikről is. Mats Gustafsson elemi erejű fúvósjátéka az észak-európai dzsessz egyik legnagyobb különlegessége – különböző együttesekben (Fire!, The Thing, Swedish Azz) és formációkban (Paal Nilssen-Lovéval, Peter Brötzmannal, Merzbow-val és Pándi Balázzsal) már rengetegszer fellépett az A38-on. Az improvizatív zene középgenerációjához tartozó muzsikus szoros kapcsolatokat ápol a chicagói szcénával, emellett számtalan projektjével közeledik egyéb művészeti ágakhoz: dolgozott együtt tánccsoportokkal, színházi produkciókkal és költészeti társulásokkal. A Gustafsson által művelt kiterjesztett szaxofonjáték-stílus a hangszer lehetőségeinek legvégső határáig vezet: zörejekből és zajokból meditatív mozzanatokból pillanatok alatt jut el az elemi erejű kitörésekig. A duó másik tagja, Didi Kern az osztrák avantgárd szcéna legfontosabb dobos-ütőhangszereseként korábban a Fuckheaddel és a BulBullel koncertezett itt. Gustafssonhoz hasonlóan az artpunkból jön, ennek megfelelően dobolása is kellően energikus, és a duó egész produkciója afféle időzített bomba.
Az est másik fontos fellépője, a portugál trombitáslány, Susana Santos Silva és a svéd bőgős Torbjörn Zetterberg duója, Magyarországon eddig még nem látott/hallott, különleges produkció. Mindketten nagyon sokoldalú egyéniségek, zenei skálájuk a mainstream dzsessztől a kérlelhetetlen kísérletezésig terjed. Santos Silva a crossover bigband, az Orquestra Jazz de Matosinhos tagjaként Lee Konitztól Bob Bergig sokakkal játszott együtt – ugyanakkor az intimebb hangulatú duókban érzi igazán jól magát. Ilyen a többek között Ivo Perelmannal is közös trióban játszó Zetterberggel alkotott kettőse is: a trombita és a bőgő finom összhangjai, varázslatos, érzékeny együttműködése igazán nem mindennapi élményt ígér.
A Soyut Boyut három elismert és köztiszteletnek örvendő török zenész együttműködéséből jött létre. Különböző zenei hátterük és érdeklődésük dacára a dzsesszről azonos elképzeléseket megfogalmazó muzsikus barátok zenéjéből egyedülálló közvetlenség árad. A trió neve Absztrakt Dimenziót jelent: a formáció elsősorban a progresszív fúziós dzsessz megújítására, az elektromos és akusztikus hangszerek összhangjának megtalálására tesz kísérletet.
Az előadás a kortárs művészet elérhetőségét és megérthetőségét szerette volna reprezentálni, ennek jegyében tánc és fényjáték keretezett négy kortárs zeneművet.
Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.
Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.
„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.
Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.
Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.
Magyarország egyedüli tagállamként nem írta alá az Európai Unió azon részvétnyilvánító közleményét, amelyet az újvidéki tragédia első évfordulójára fogalmaztak meg. Oldalakon át sorolhatnánk a hasonló amorális kormányzati lépéseket.
Ez Orbán számára a pénteki, amerikai elnökkel történő találkozó tétje. Ugyanakkor az orosz energiaimport korlátozásának szándéka viszonylag konstans motívuma az amerikai külpolitikának Ukrajna orosz lerohanása óta.
Játszott A besúgó és a Hunyadi című tévésorozatokban, de főképp színpadon láthatjuk. A pályájáról, a szabadúszó létről, gyerekekről, felnőttekről és a kiállásról beszélgettünk.