Met-válogatás: Hoffmann meséi

  • 2012. július 17.

Snoblesse

Manhattani operamesék – Közvetítés a Metropolitan Operából.


A nyugati 65. utcánál csak a manhattani metró tesz le, a budapesti egyelőre nem: ez  persze nem azt jelenti, hogy a Lincoln Centerben lévő The Met, azaz a The Metropolitan Opera teljességgel megközelíthetetlen lenne a számunkra, de mindenképpen egyszerűbb (és költséghatékonyabb) megközelítési mód, ha a Blahán szállunk le a metróról és elgyalogolunk az Uránia moziig. ahol a Hoffmann meséinek Metropolitanben rögzített előadását vetítik Joseph Calleja és Anna Netrebko főszereplésével. Aki ezt a távolságot is sokallja egy metes Offenbach kedvéért, annak nem marad más hátra, mint Kenneth Lonergan sokat dicsért Margaret című filmjének megtekintése – a film drámai zárójelenete ugyanis épp a Metben, épp a Hoffmann meséi előadása alatt játszódik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.