„Minden, ami szerelem” - Soós Attila rendező

  • rés a présen
  • 2016. július 14.

Snoblesse

Jön az Orlando Petrik Andreával - bemutató a a szegedi Thealter Fesztiválon

rés a présen: Fizikai színházi szakon végeztél – mi számodra a színház, és mi benne a fizikai?

Soós Attila: Illés Edittel, majd később Kasvinszki Attilával kezdtem el színházzal foglalkozni. Jó rég volt már. Mindketten bennem vannak máig, sokszor eszembe jutnak. Azóta színházrendező lettem, rengeteg minden történt. Fájdalmas és szenvedélyes út vezetett a főiskoláig. Valahogy az életemet átfogja és meghatározza ez a két jelző.

rap: Mi volt a Trojka Társulat alapja?

SA: A Trojka 2013-ban alakult meg Szent Iván napján. Arra vágytunk, hogy összefogjunk azokkal, akikkel együtt dolgozunk, ez egy természetes igény minden produkció létrejötténél. Háromévesek vagyunk, idén fogunk alapítvánnyá válni. Szepes Annával, a Trojka asszisztensével, egyeztetőjével és Teket Renivel, a produkciós vezetőnkkel szeretnénk elérni, hogy az alapítványon belül tudjunk szerződni és számlázni. A Trojkában a szabad átjárhatóságot szeretem hangsúlyozni.

false

rap: Az Orlando színpadra állításán dolgoztok. Milyen a próbafolyamat, és mikor lesz a bemutató?

SA: Az Orlandóval a gendertémába nyúlunk nyíltan: keressük a nőben a férfit, a férfiban a nőt. Orlando szerepe szerint férfi, de szerettem volna, ha nő játssza, mert a második felvonásban a történések eredményeként kizárólag nőként tud érvényesülni. Olyan színésznőben gondolkodtam, akiben kétség nélkül érezhető a férfi, de azzal együtt zabolátlanul csodálatos nő is. Így választottam Petrik Andreát. A további szerepekben Egyed Bea, Sztarenki Dóra és Mészáros Piroska láthatók. Csodás csapatot alkotnak négyen. A bemutató a szegedi Thealter Fesztiválon lesz július 26-án a Régi zsinagógában, a budapesti bemutató december 1-jén a Jurányi nagyszínpadán, de előtte szeretnénk még ősszel utazni vele.

rap: Milyen kötődésed van a Thealterhez?

SA: Tavaly a Cleansed című előadásunkat vittük a Régi zsinagógába. Idén pedig abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az Orlando mellett színházi workshopot is vezetek majd. Szeretem, ha terhelve vagyok egyszerre több feladattal.

rap: Vannak-e még megmutatkozási lehetőségeid a nyáron, vagy készültök a következő évadra?

SA: A nagykárolyi Spot Fesztivál felkért, hogy augusztusban rendezzek ott egy Shakespeare-darabot. Az Ahogy tetszikből készítünk Széphelyi Júlia dramaturggal egy adaptációt Kamu címmel, és az idén másodéves színészhallgatót, Nagy Katicát kértem fel Rosalindának. Ugyancsak Széphelyi Júliával augusztus második felében előkészítjük egy táncfilm forgatókönyvét az Orlando tapasztalatai után. Aztán Mikó Csabával elkezdődnek a Casanova előmunkálatai. Szeptemberben Duda Éva munkatársaként is fogok dolgozni, illetve folytatom táncdramaturgként a munkámat februárban Újvári Milán mellett. És valami zsiványságon törjük a fejünket Andrássy Mátéval is.

rap: Szerinted is színház az egész világ?

SA: Ha örökzöld, akkor inkább minden, ami szerelem.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.