„Minden, ami szerelem” - Soós Attila rendező

  • rés a présen
  • 2016. július 14.

Snoblesse

Jön az Orlando Petrik Andreával - bemutató a a szegedi Thealter Fesztiválon

rés a présen: Fizikai színházi szakon végeztél – mi számodra a színház, és mi benne a fizikai?

Soós Attila: Illés Edittel, majd később Kasvinszki Attilával kezdtem el színházzal foglalkozni. Jó rég volt már. Mindketten bennem vannak máig, sokszor eszembe jutnak. Azóta színházrendező lettem, rengeteg minden történt. Fájdalmas és szenvedélyes út vezetett a főiskoláig. Valahogy az életemet átfogja és meghatározza ez a két jelző.

rap: Mi volt a Trojka Társulat alapja?

SA: A Trojka 2013-ban alakult meg Szent Iván napján. Arra vágytunk, hogy összefogjunk azokkal, akikkel együtt dolgozunk, ez egy természetes igény minden produkció létrejötténél. Háromévesek vagyunk, idén fogunk alapítvánnyá válni. Szepes Annával, a Trojka asszisztensével, egyeztetőjével és Teket Renivel, a produkciós vezetőnkkel szeretnénk elérni, hogy az alapítványon belül tudjunk szerződni és számlázni. A Trojkában a szabad átjárhatóságot szeretem hangsúlyozni.

false

rap: Az Orlando színpadra állításán dolgoztok. Milyen a próbafolyamat, és mikor lesz a bemutató?

SA: Az Orlandóval a gendertémába nyúlunk nyíltan: keressük a nőben a férfit, a férfiban a nőt. Orlando szerepe szerint férfi, de szerettem volna, ha nő játssza, mert a második felvonásban a történések eredményeként kizárólag nőként tud érvényesülni. Olyan színésznőben gondolkodtam, akiben kétség nélkül érezhető a férfi, de azzal együtt zabolátlanul csodálatos nő is. Így választottam Petrik Andreát. A további szerepekben Egyed Bea, Sztarenki Dóra és Mészáros Piroska láthatók. Csodás csapatot alkotnak négyen. A bemutató a szegedi Thealter Fesztiválon lesz július 26-án a Régi zsinagógában, a budapesti bemutató december 1-jén a Jurányi nagyszínpadán, de előtte szeretnénk még ősszel utazni vele.

rap: Milyen kötődésed van a Thealterhez?

SA: Tavaly a Cleansed című előadásunkat vittük a Régi zsinagógába. Idén pedig abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az Orlando mellett színházi workshopot is vezetek majd. Szeretem, ha terhelve vagyok egyszerre több feladattal.

rap: Vannak-e még megmutatkozási lehetőségeid a nyáron, vagy készültök a következő évadra?

SA: A nagykárolyi Spot Fesztivál felkért, hogy augusztusban rendezzek ott egy Shakespeare-darabot. Az Ahogy tetszikből készítünk Széphelyi Júlia dramaturggal egy adaptációt Kamu címmel, és az idén másodéves színészhallgatót, Nagy Katicát kértem fel Rosalindának. Ugyancsak Széphelyi Júliával augusztus második felében előkészítjük egy táncfilm forgatókönyvét az Orlando tapasztalatai után. Aztán Mikó Csabával elkezdődnek a Casanova előmunkálatai. Szeptemberben Duda Éva munkatársaként is fogok dolgozni, illetve folytatom táncdramaturgként a munkámat februárban Újvári Milán mellett. És valami zsiványságon törjük a fejünket Andrássy Mátéval is.

rap: Szerinted is színház az egész világ?

SA: Ha örökzöld, akkor inkább minden, ami szerelem.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.