„Minden, ami szerelem” - Soós Attila rendező

  • rés a présen
  • 2016. július 14.

Snoblesse

Jön az Orlando Petrik Andreával - bemutató a a szegedi Thealter Fesztiválon

rés a présen: Fizikai színházi szakon végeztél – mi számodra a színház, és mi benne a fizikai?

Soós Attila: Illés Edittel, majd később Kasvinszki Attilával kezdtem el színházzal foglalkozni. Jó rég volt már. Mindketten bennem vannak máig, sokszor eszembe jutnak. Azóta színházrendező lettem, rengeteg minden történt. Fájdalmas és szenvedélyes út vezetett a főiskoláig. Valahogy az életemet átfogja és meghatározza ez a két jelző.

rap: Mi volt a Trojka Társulat alapja?

SA: A Trojka 2013-ban alakult meg Szent Iván napján. Arra vágytunk, hogy összefogjunk azokkal, akikkel együtt dolgozunk, ez egy természetes igény minden produkció létrejötténél. Háromévesek vagyunk, idén fogunk alapítvánnyá válni. Szepes Annával, a Trojka asszisztensével, egyeztetőjével és Teket Renivel, a produkciós vezetőnkkel szeretnénk elérni, hogy az alapítványon belül tudjunk szerződni és számlázni. A Trojkában a szabad átjárhatóságot szeretem hangsúlyozni.

false

rap: Az Orlando színpadra állításán dolgoztok. Milyen a próbafolyamat, és mikor lesz a bemutató?

SA: Az Orlandóval a gendertémába nyúlunk nyíltan: keressük a nőben a férfit, a férfiban a nőt. Orlando szerepe szerint férfi, de szerettem volna, ha nő játssza, mert a második felvonásban a történések eredményeként kizárólag nőként tud érvényesülni. Olyan színésznőben gondolkodtam, akiben kétség nélkül érezhető a férfi, de azzal együtt zabolátlanul csodálatos nő is. Így választottam Petrik Andreát. A további szerepekben Egyed Bea, Sztarenki Dóra és Mészáros Piroska láthatók. Csodás csapatot alkotnak négyen. A bemutató a szegedi Thealter Fesztiválon lesz július 26-án a Régi zsinagógában, a budapesti bemutató december 1-jén a Jurányi nagyszínpadán, de előtte szeretnénk még ősszel utazni vele.

rap: Milyen kötődésed van a Thealterhez?

SA: Tavaly a Cleansed című előadásunkat vittük a Régi zsinagógába. Idén pedig abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az Orlando mellett színházi workshopot is vezetek majd. Szeretem, ha terhelve vagyok egyszerre több feladattal.

rap: Vannak-e még megmutatkozási lehetőségeid a nyáron, vagy készültök a következő évadra?

SA: A nagykárolyi Spot Fesztivál felkért, hogy augusztusban rendezzek ott egy Shakespeare-darabot. Az Ahogy tetszikből készítünk Széphelyi Júlia dramaturggal egy adaptációt Kamu címmel, és az idén másodéves színészhallgatót, Nagy Katicát kértem fel Rosalindának. Ugyancsak Széphelyi Júliával augusztus második felében előkészítjük egy táncfilm forgatókönyvét az Orlando tapasztalatai után. Aztán Mikó Csabával elkezdődnek a Casanova előmunkálatai. Szeptemberben Duda Éva munkatársaként is fogok dolgozni, illetve folytatom táncdramaturgként a munkámat februárban Újvári Milán mellett. És valami zsiványságon törjük a fejünket Andrássy Mátéval is.

rap: Szerinted is színház az egész világ?

SA: Ha örökzöld, akkor inkább minden, ami szerelem.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.