„Minden, ami szerelem” - Soós Attila rendező

  • rés a présen
  • 2016. július 14.

Snoblesse

Jön az Orlando Petrik Andreával - bemutató a a szegedi Thealter Fesztiválon

rés a présen: Fizikai színházi szakon végeztél – mi számodra a színház, és mi benne a fizikai?

Soós Attila: Illés Edittel, majd később Kasvinszki Attilával kezdtem el színházzal foglalkozni. Jó rég volt már. Mindketten bennem vannak máig, sokszor eszembe jutnak. Azóta színházrendező lettem, rengeteg minden történt. Fájdalmas és szenvedélyes út vezetett a főiskoláig. Valahogy az életemet átfogja és meghatározza ez a két jelző.

rap: Mi volt a Trojka Társulat alapja?

SA: A Trojka 2013-ban alakult meg Szent Iván napján. Arra vágytunk, hogy összefogjunk azokkal, akikkel együtt dolgozunk, ez egy természetes igény minden produkció létrejötténél. Háromévesek vagyunk, idén fogunk alapítvánnyá válni. Szepes Annával, a Trojka asszisztensével, egyeztetőjével és Teket Renivel, a produkciós vezetőnkkel szeretnénk elérni, hogy az alapítványon belül tudjunk szerződni és számlázni. A Trojkában a szabad átjárhatóságot szeretem hangsúlyozni.

false

rap: Az Orlando színpadra állításán dolgoztok. Milyen a próbafolyamat, és mikor lesz a bemutató?

SA: Az Orlandóval a gendertémába nyúlunk nyíltan: keressük a nőben a férfit, a férfiban a nőt. Orlando szerepe szerint férfi, de szerettem volna, ha nő játssza, mert a második felvonásban a történések eredményeként kizárólag nőként tud érvényesülni. Olyan színésznőben gondolkodtam, akiben kétség nélkül érezhető a férfi, de azzal együtt zabolátlanul csodálatos nő is. Így választottam Petrik Andreát. A további szerepekben Egyed Bea, Sztarenki Dóra és Mészáros Piroska láthatók. Csodás csapatot alkotnak négyen. A bemutató a szegedi Thealter Fesztiválon lesz július 26-án a Régi zsinagógában, a budapesti bemutató december 1-jén a Jurányi nagyszínpadán, de előtte szeretnénk még ősszel utazni vele.

rap: Milyen kötődésed van a Thealterhez?

SA: Tavaly a Cleansed című előadásunkat vittük a Régi zsinagógába. Idén pedig abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az Orlando mellett színházi workshopot is vezetek majd. Szeretem, ha terhelve vagyok egyszerre több feladattal.

rap: Vannak-e még megmutatkozási lehetőségeid a nyáron, vagy készültök a következő évadra?

SA: A nagykárolyi Spot Fesztivál felkért, hogy augusztusban rendezzek ott egy Shakespeare-darabot. Az Ahogy tetszikből készítünk Széphelyi Júlia dramaturggal egy adaptációt Kamu címmel, és az idén másodéves színészhallgatót, Nagy Katicát kértem fel Rosalindának. Ugyancsak Széphelyi Júliával augusztus második felében előkészítjük egy táncfilm forgatókönyvét az Orlando tapasztalatai után. Aztán Mikó Csabával elkezdődnek a Casanova előmunkálatai. Szeptemberben Duda Éva munkatársaként is fogok dolgozni, illetve folytatom táncdramaturgként a munkámat februárban Újvári Milán mellett. És valami zsiványságon törjük a fejünket Andrássy Mátéval is.

rap: Szerinted is színház az egész világ?

SA: Ha örökzöld, akkor inkább minden, ami szerelem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.