rés a présen

Minden benne van a pakliban - Schermann Márta rendező

  • rés a présen
  • 2016. március 10.

Snoblesse

Árvaálom - március 17-én és 18-án a Trafóban.

rés a présen: A fiatalkori prostitúcióról csinálsz színházi előadást érintett fiatalokkal. Hogyan zajlik a bemutató előtti munka?

Schermann Márta (a képen középen): Az Árvaálom egy Norvég Civil Alap által támogatott projekt, amelynek kapcsán egy évig heti rendszerességgel jövünk ki Esztergomba a lánynevelőbe (A Szociális és Családügyi Minisztérium Esztergomi Gyermekotthona) próbálni. Színházi nevelési, illetve drámapedagógiai munkából születik egy előadás, amelynek a témája a gyerekprostitúció. Professzionális színészek dolgoznak együtt civilekkel, jelen esetben állami gondozásban felnövekvő lányokkal. Ez egy zárt intézet, ahova olyan gyerekek kerülnek, akik már gyámság alatt vannak, azért, mert nem tudnak beilleszkedni. Kiskorú drogfüggők is vannak köztük, de sokuk érintett a prostitúcióban, illetve mindenféle kriminalitásba bevonódtak már a felnőttek által. Az volt az elképzelésünk, hogy a művészi munka, a koncentráció jó nekik, és ez így is lett.

false

rap: Jelentkezhettek a résztvevők, vagy te válogattál?

SM: Csak „önállósok” és haladók, a nevelési stádiumban előbbre lévők jelentkezhettek, mert nem vagyok pszichiáter, és itt nagyon komoly pszichés problémák is vannak. 15 lánnyal workshopoztam pár hónapig, de abból is lemorzsolódtak páran. Most nyolcan vannak, akik nagy fejlődésen mentek át az itteni nevelési munkának és az egészen máshonnan közelítő projektnek köszönhetően is.

rap: Milyen anyagból született a darab?

SM: A dokumentumszínház úgy működik, hogy a résztvevők a saját életüket mesélik el benne, de ez nálunk másképp alakult. Azt gondoltam, hogy nem lehet csak úgy közszemlére tenni őket, elkezdtünk hát más prostituáltakkal interjúzni, szakemberekkel konzultálni. Lett egy csomó sztorink, amiből ötöt odaadtam Szabó T. Annának, aki dokumentumverseket írt belőle, amit Pejtsik Péter zenésített meg. Közben megismerkedtem egy idős prostituálttal, és a vele készült interjúkból jött létre az előadás alapszövete, amit Lázár Kati színész jelenít meg. Az ő szemszögéből mutatjuk be a generációról generációra öröklődő, kiszolgáltatott életformát, és ebbe csatornáztuk be a többi síkot.

rap: Kik a darab többi szereplői és alkotói?

SM: A lányokon kívül Andrejszki Judit, Tóth Evelin és Záhonyi Enikő játszik és énekel. Az eredeti dokumentumok alapján Hárs Anna írta a szöveget, Hód Adrienn a koreográfus, Tóth Artin pedig a videodokumentáció készítője. Mindegyikükkel dolgoztam már együtt más színházi munkákban.

rap: Mikor lesz a bemutató?

SM: Március 17-én és 18-án este nyolctól játsszuk a darabot a Trafóban.

rap: Bízol a sikerben?

SM: Az már önmagában óriási eredmény, hogy ezek a lányok, akik iskolakerülők voltak, nem feleltek meg a hivatalos elvárásoknak, most végigcsináltak önszántukból egy komoly munkát. Hogy a szereplés mit jelent nekik, majd meglátjuk, minden benne van a pakliban, és ez az én kockázatom. Végig őszinte viszonyban voltam velük, mindig számíthattak rám az egy év alatt, és soha nem mondtam olyat, ami nem úgy volt.

rap: Közben csináltál más munkákat is?

SM: Csak nagyon kicsit dolgoztam emellett. Fut a Trafóban a Szomszédok című darabom, azt mindig karban kell tartani. Közben pályázgatok új projektekre is, és az Árvaálomhoz kapcsolódik egy másik előadás, a Befonó, ami egy külön térspecifikus színházi előadás volt itt Esztergomban. Az Árvaálomnak van egy további lépcsője, mert a BM-től kaptunk támogatást arra, hogy el tudjuk vinni nyolc másik, hasonló intézetbe bemutatni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.