rés a présen

Minden benne van a pakliban - Schermann Márta rendező

  • rés a présen
  • 2016. március 10.

Snoblesse

Árvaálom - március 17-én és 18-án a Trafóban.

rés a présen: A fiatalkori prostitúcióról csinálsz színházi előadást érintett fiatalokkal. Hogyan zajlik a bemutató előtti munka?

Schermann Márta (a képen középen): Az Árvaálom egy Norvég Civil Alap által támogatott projekt, amelynek kapcsán egy évig heti rendszerességgel jövünk ki Esztergomba a lánynevelőbe (A Szociális és Családügyi Minisztérium Esztergomi Gyermekotthona) próbálni. Színházi nevelési, illetve drámapedagógiai munkából születik egy előadás, amelynek a témája a gyerekprostitúció. Professzionális színészek dolgoznak együtt civilekkel, jelen esetben állami gondozásban felnövekvő lányokkal. Ez egy zárt intézet, ahova olyan gyerekek kerülnek, akik már gyámság alatt vannak, azért, mert nem tudnak beilleszkedni. Kiskorú drogfüggők is vannak köztük, de sokuk érintett a prostitúcióban, illetve mindenféle kriminalitásba bevonódtak már a felnőttek által. Az volt az elképzelésünk, hogy a művészi munka, a koncentráció jó nekik, és ez így is lett.

false

rap: Jelentkezhettek a résztvevők, vagy te válogattál?

SM: Csak „önállósok” és haladók, a nevelési stádiumban előbbre lévők jelentkezhettek, mert nem vagyok pszichiáter, és itt nagyon komoly pszichés problémák is vannak. 15 lánnyal workshopoztam pár hónapig, de abból is lemorzsolódtak páran. Most nyolcan vannak, akik nagy fejlődésen mentek át az itteni nevelési munkának és az egészen máshonnan közelítő projektnek köszönhetően is.

rap: Milyen anyagból született a darab?

SM: A dokumentumszínház úgy működik, hogy a résztvevők a saját életüket mesélik el benne, de ez nálunk másképp alakult. Azt gondoltam, hogy nem lehet csak úgy közszemlére tenni őket, elkezdtünk hát más prostituáltakkal interjúzni, szakemberekkel konzultálni. Lett egy csomó sztorink, amiből ötöt odaadtam Szabó T. Annának, aki dokumentumverseket írt belőle, amit Pejtsik Péter zenésített meg. Közben megismerkedtem egy idős prostituálttal, és a vele készült interjúkból jött létre az előadás alapszövete, amit Lázár Kati színész jelenít meg. Az ő szemszögéből mutatjuk be a generációról generációra öröklődő, kiszolgáltatott életformát, és ebbe csatornáztuk be a többi síkot.

rap: Kik a darab többi szereplői és alkotói?

SM: A lányokon kívül Andrejszki Judit, Tóth Evelin és Záhonyi Enikő játszik és énekel. Az eredeti dokumentumok alapján Hárs Anna írta a szöveget, Hód Adrienn a koreográfus, Tóth Artin pedig a videodokumentáció készítője. Mindegyikükkel dolgoztam már együtt más színházi munkákban.

rap: Mikor lesz a bemutató?

SM: Március 17-én és 18-án este nyolctól játsszuk a darabot a Trafóban.

rap: Bízol a sikerben?

SM: Az már önmagában óriási eredmény, hogy ezek a lányok, akik iskolakerülők voltak, nem feleltek meg a hivatalos elvárásoknak, most végigcsináltak önszántukból egy komoly munkát. Hogy a szereplés mit jelent nekik, majd meglátjuk, minden benne van a pakliban, és ez az én kockázatom. Végig őszinte viszonyban voltam velük, mindig számíthattak rám az egy év alatt, és soha nem mondtam olyat, ami nem úgy volt.

rap: Közben csináltál más munkákat is?

SM: Csak nagyon kicsit dolgoztam emellett. Fut a Trafóban a Szomszédok című darabom, azt mindig karban kell tartani. Közben pályázgatok új projektekre is, és az Árvaálomhoz kapcsolódik egy másik előadás, a Befonó, ami egy külön térspecifikus színházi előadás volt itt Esztergomban. Az Árvaálomnak van egy további lépcsője, mert a BM-től kaptunk támogatást arra, hogy el tudjuk vinni nyolc másik, hasonló intézetbe bemutatni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.