A 35. legjobb: Sátántangó a Cirkóban

  • 2012. augusztus 17.

Snoblesse

Azt eddig is tudtuk, hogy a Sátántangó a legjobb, csak azt nem, hogy hányadik legjobb: a Sight & Sound listája alapján a harmincötödik. A Cirko-Gejzír nem késlekedik a vetítéssel.


Ritka az olyan nap, amikor ne látna napvilágot legalább egy, minden idők legjobb filmjeit összegyűjtő lista, de csak egy olyan van, mely Michael Mannt, Francis Ford Coppolát és Quentin Tarantinót is (hogy Woody Allenről már ne is beszéljünk) a közreműködői között tudhat. Ez a lista a Sight & Sound brit filmes folyóirat tízévente összeállított toplistája, mely nem is egy, hanem rögtön két lista: egy a rendezői szavazatokból, egy másik pedig a kritikusokéiból áll össze. A kritikusi listán, mely idén 846 kritikus – köztük egy narancsos – szavazatai alapján tevődött össze, nem túl meglepő módon az első helyen Hitchcocktól a Szédülés található, de az első 50-be felkerült a Sátántangó is – Tarr Béla filmje az igen előkelő 35. helyen végzett. S ha már így esett, a Cirko-Gejzír rögvest le is vetíti a Buster Keaton és Fritz Lang közé ékelődött mester 421 perces remekművét.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.