Íme, egy elektronikus zenei legenda

  • 2016. szeptember 23.

Snoblesse

Murcof a Listen Ensemble kamarazenekarral lép fel egy különleges helyszínen.

A 4DSOUND által Budafokon, a néhai Haggenmacher-sörgyár területén kialakított Spatial Sound Institute ismét kinyitja kapuit: két közös koncertet ad a mexikói zeneszerző-producer Murcof és a tizennégy tagú párizsi Listen Ensemble kamarazenekar.

false

A Murcof művésznév mögött a régóta Európában élő mexikói elektronikus zenei előadó Fernando Corona bújik meg, aki az elmúlt másfél évtizedben egyedi, összetéveszthetetlen hangzásvilágot hozott létre. Ennek egyik legfontosabb jegye, hogy modern klasszikus, kortárs komolyzenei elemekkel ötvözi saját dubból, ambientből, EBM/indusztriál hatásokból, drone-ból, no meg némi technóból felépülő elektronikus zenei világát (Erik Truffaz társaságában készített lemezéről itt írtunk). Minden részletre kiterjedő figyelme, a hömpölygő tempók és a zene térbelisége iránti érzéke (ami ezen a helyszínen különösen fontos!), kiemelik a többi elektronikus zenei előadó közül.

Murcof ezúttal közös koncertet ad a Listen Ensemble nevű kamarazenekarral, melyet a Párizsi Királyi Konzervatórium végzett hallgatói alapítottak: programjuk szerint új kapcsolatot kívánnak teremteni a hagyományosabb zenei nyelv és az új technológia között. A Listen Ensemble mindenféle dirigencia, pláne karmester nélkül, pusztán a zenészek párbeszédéből, együttműködéséből és kölcsönös figyelméből teremti meg saját autonóm világát.

Az este során kétszer (fél 8 és 10) is meghallgathatjuk a produkciót: ennek során Murcof előadja majd a külön a 4DSOUND rendszerére írt művét, míg a Listen Ensemble-al többek közt Terry Riley egyik mesterművének (In C) „térbeli” remixét is előadják.

Az estét maga az elvarázsolt helyszín teszi különlegessé: a helyszín egy új, eddig ismeretlen, totális hangélményt kínál, a hangok hol végtelen messze, hol pedig éppen hogy intim közelségben szólalnak meg, és közben mozognak: körülöttünk, fölöttünk, alattunk, köztünk vagy éppen rajtunk keresztül.

Hangolónak:

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.