Nádas Péter-est

  • 2015. május 5.

Snoblesse

A párhuzamosok a Müpába vezetnek.

Nádas Péter többször is adott interjút a Narancsnak. Ezekből válogattunk az író hetvenedik születésnapja alkalmából.

Magyar Narancs: Tehát mégsem lehet megírni a halált?

Nádas Péter: Azt nem tudom. Lehet, hogy a halált meg lehetne írni, de arról nekem nincs tudomásom, mert én csak az előszobában jártam, ahonnan visszafordítottak.

MN: Megváltoztatta ez az élmény a halálképét?

NP: Meg.

MN: Kevésbé lett vonzó?

NP: Nem. Csak azzal az augusztinuszi mondattal foglalhatnám össze, amit már előtte is sejtettem, hogy igaz lehet: „A halál jó, ha a dolgok rendjében áll.” Tehát valószínű, hogy az erőszakos halál nem jó, a természetes halál, ha felmondja az ember szervezete a szolgálatot, az meg jó.

false

És ugyaninnen a vége felé:

MN: Írásaiban fel szoktak fedezni homoerotikus vonulatokat.

NP: Roppant érdekes, hogy felfedezik. Csak gratulálhatok. Két férfi fekszik egy ágyban, föláll a faszuk, és akkor végre felfedezik. De számomra ennek önmagában nincs jelentősége és funkciója. Egy egész könyvet írtam arról, hogy szexualitás szerintem nem létezik. Az embernek van szexusa, vannak nemi szervei, de ebből nem következik az égvilágon semmi. Legfeljebb bizonyos manipulációs formák, amelyeket az adott társadalom helyesel vagy nem helyesel, tolerál vagy tilt. Az embereket nem az erotikus manipuláció formái szerint szortírozom, sőt nem is a szerint, hogy milyen a nemi szervük. A karakterük érdekel. Nem a nemüktől függ az, hogy milyen karakterű emberek szeretik egymást és milyenek nem. S miután a szeretet önmagában erotikus folyamat, azt sem tartom a világ csodájának, ha ez a nemi szerveikre hatással van – csakhogy a dolog éppen fordítva működik, mint ahogy általában leírják. Nem a szexusból vezetődik le a viselkedés, hanem a karakterből.

És akkor már csak a szolgálati közlemény maradt hátra: Nádas Péterrel Veiszer Alinda cseveg a Müpa estjén, míg a zenét (alighanem Kurtágot) Csalog Gábor zongoraművész szolgáltatja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.