Nem vagyok teljesen reménytelen - Németh Róbert zenész

  • rés a présen
  • 2016. november 25.

Snoblesse

December 9-én, Pécsen játszik a Pegazusokkal.

rés a présen: Sokévnyi basszusgitározás után egyszer csak lemezt készítettél Nincsen mozgás az eseményhorizonton címmel. Miért?

Németh Róbert: Egyáltalán nem terveztem. Még akkor sem, amikor vége lett a HS7-nek, sőt még utána sem. Úgy gondoltam, bőven elég lesz nekem az, hogy basszusgitározom a Pegazusok Nem Léteznek nevű zenekarban, és ez amúgy így is van; nem azért született a lemez, mert ez az aktivitás nem elégített ki. Egyszerűen csak egy nálam nagyobb erő elkezdett taszigálni, én pedig nem küldtem vele szemben nagy erőket.

false

 

Fotó: Déri Miklós

rap: Kikkel csináltad?

NR: Rengeteg a közreműködő. A két fő segítő, producertárs Lázár Domokos (Esti Kornél, Pegazusok) és Takács Zoltán Jappán (ex-HS7, Soerii & Poolek) volt, de rajtuk kívül tucatnyi zenész szerepel a dalokban a Csík zenekaros Szabó Attilától az Anton Vezuv és az EZ Basic tagjain át a nagyszerű dalszerző-énekesnő, Barkóczi Noémiig, a bátor kísérletező zajművész Desdemona Daene-ig, Szalóki Ágiig vagy Subicz Gáborig. Az, hogy valami hogyan szóljon és kivel, nagyjából úgy működött, hogy miután/miközben megszületett egy dal, már „belehallottam”, hogy milyen hangzást képzelek el neki – ehhez választottam ki a közreműködőket.

rap: Melyik szám volt a legkalandosabb?

NR: Talán a legelső dal, a Meteor: előtte nem nagyon gondoltam volna (vagy talán csak valahol nagyon-nagyon mélyen), hogy megírok egy dalt, kitalálom, milyen szólamok legyenek benne, aztán felvesszük és feléneklem. Ez az egész processzus egyszerűen nem volt benne korábban a pakliban. Nagyobb kalandok később nem voltak, innentől minden rendben ment, összesen egy dal, az I Love You Budapest készült el két nekifutásra.

rap: Mikorra tervezel lemezbemutatót?

NR: Egyelőre egy januári estről van szó, de tervezek koncerteket Budapesten kívül is, és szeretnék néhány fesztiválon ott lenni. Próbálunk a zenekarommal (Lázár Domokos – billentyű, gitár, Günsberger Ákos – gitár, Horváth Kristóf – basszusgitár, Lázár Ágoston – dob), és odáig talán már eljutottunk, hogy nem vagyok teljesen reménytelen énekes-gitárosnak. Szigorúan csak az olyan helyzeteket keresem, keressük majd, amelyek ezeknek a daloknak jól állnak.

rap: Mi újság a Pegazusokkal?

NR: Köszönjük, jól vannak. Volt egy kicsit döcögősebb időszak, sokfele voltunk, és intenzív volt a lelki életünk is, de aztán minden a helyére került, nemrég kijött egy kislemezünk két dallal (Menekülök/Senkiben nincs erő), volt egy jó A38-as koncertünk, hamarosan nekiállunk új daloknak, hogy jövőre megjelenhessen a zenekar második nagylemeze. Legközelebb december 9-én, Pécsen játszunk.

rap: Mi volt az utóbbi idők legnagyobb meglepetése?

NR: Hogy lett ez a lemez. Meg van az is, hogy szinte nem is tudom, mikor volt ennyi izgalmas hazai zenekar és előadó, más kérdés, hogy ezek nagyobb része a periférián próbálkozik – miközben a kortárs magyar mainstream, tisztelet a kivételnek, kicentizett, lekerekített és nagyon behatárolt hangulati skálán mozgó produkciókból áll. Meglepődtem Bob Dylan Nobel-díján, és nagyon örültem. Amúgy lassan már semmin sem lepődök meg.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.