Nemere a völgyben

  • 2015. július 23.

Snoblesse

A magyar ponyva 500 kötetes nagyágyúja megszólal.
false

A kupolaváros titka? Kalózok az űrben? A kozmosz lovagjai? Műkincsrablók a kisbolygón? A Triton-gyilkosságok? A kozmosz korbácsa? A Neutron-akció? Semmi? Ne már! Műkincsrablók a kisbolygón! Műkincsrablók a kisbolygón! Na ugye! A nyolcvanas években még komoly értékkel bírtak a Nemere-könyvek, egy Nemeréért legalább egy hazai készítésű Yoda-bábut kellett adni, ami akkoriban még komoly fizetőeszköznek számított a napközis cserekereskedelemben. És mi csak a szépre emlékezünk, s alighanem az 500 kötetes szerző is – irodalmi előadását a Művészetek Völgyében lehet meghallgatni. Reméljük, lesz valaki, aki felhozza az Időtörés című Nemere-klasszikust is, melyben a késői jövőből „rendcsinálók” jönnek vissza az 1990-es évekbe, hogy itt elkapjanak és visszatoloncoljanak egy „időszökevényt”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.