Nézzünk Rembrandtot!

  • 2014. december 14.

Snoblesse

Vagy Vermeert a Szépművészetiben.
false

„A holland aranykor, még ha vérrel pettyezett is, az európai civilizáció, a kultúra, a műveltség különlegesen harmonikus, sőt példátlan időszaka egy amúgy is beláthatatlanul pompás perióduson belül. Kiváltképp festészete hatalmas, mely egyrészt művészeinek és műveiknek számával a korban »statisztikailag« aránytalanul nagy gazdagságot ért el, másrészt – például Rembrandt vagy Frans Hals révén – szinte napjainkig hatással van a vizuális művészetekre.” Kritikusunk összegezte így azt az aranyos korszakot, melynek festészetéből (február 15-ig nyitva tartó) nagyszabású kiállítás látható Rembrandt és a holland arany évszázad festészete címmel a Szépművészeti Múzeumban. Rembrandttól 20 remekművet láthat a közönség, de Vermeer is képviselteti magát 3 alkotással a csaknem 100 festő több mint 170 alkotását felvonultató kiállításon.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.