Nézzünk Rembrandtot!

  • 2014. december 14.

Snoblesse

Vagy Vermeert a Szépművészetiben.
false

„A holland aranykor, még ha vérrel pettyezett is, az európai civilizáció, a kultúra, a műveltség különlegesen harmonikus, sőt példátlan időszaka egy amúgy is beláthatatlanul pompás perióduson belül. Kiváltképp festészete hatalmas, mely egyrészt művészeinek és műveiknek számával a korban »statisztikailag« aránytalanul nagy gazdagságot ért el, másrészt – például Rembrandt vagy Frans Hals révén – szinte napjainkig hatással van a vizuális művészetekre.” Kritikusunk összegezte így azt az aranyos korszakot, melynek festészetéből (február 15-ig nyitva tartó) nagyszabású kiállítás látható Rembrandt és a holland arany évszázad festészete címmel a Szépművészeti Múzeumban. Rembrandttól 20 remekművet láthat a közönség, de Vermeer is képviselteti magát 3 alkotással a csaknem 100 festő több mint 170 alkotását felvonultató kiállításon.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.