Novocento

  • 2014. február 3.

Snoblesse

Az óceánjáró zongorista legendája szárazföldön.
false

Egyesek szerint először a könyvet kell elolvasni, s csak utána érdemes belekezdeni a méltán elhíresült filmfeldolgozásba (rendező: Giuseppe Tornatore, operatőr: Koltai Lajos), mások szerint viszont a fordított sorrend is lehet üdvözítő, hiszen Alessendro Baricco (interjú vele itt) Novocento című művével, akárhonnan is közelítünk – a képek vagy a szöveg felől –, úgysem lehet betelni. Baricco óceánjáró zongoristájának sikerével csak kevés irodalmi alak népszerűsége vetekedhet, s ebbe beleszámít a színpadi feldolgozások sora is. A szárazföldet csak hírből ismerő zongorista monodrámája ezúttal a Thália Színházban elevenedik meg.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.