Godot filmklub: A halál és a lányka

  • 2012. július 18.

Snoblesse

Múltidézés Polanskival, Sigourney Weaverrel, Ben Kingsleyvel.


 

Roman Polanski tán már javában forgatja legújabb filmjét, a francia történelem egyik régi kényes pontját, a Dreyfus-ügyet feszegető „D” című mozit – kíváncsian várjuk, mi sül ki a rendező és a Szellemíró forgatókönyvírójának újabb közös nekiveselkedéséből. Arra nézve viszont kézzelfogható bizonyítékaink vannak, mi sült ki abból, amikor Polanski 1994-ben megfilmesítette Ariel Dorfman színdarabját; az eredmény A halál és a lányka című kamaradráma lett, a Polanski-kronológiában a Keserű méz és A kilencedik kapu közé beszorítva. Ez az a film, melyben Ben Kingsley abban a szerencsétlen helyzetben találja magát, hogy Sigourney Weaver benne véli felismerni egykori kínzóját – a történet, tegyük hozzá gyorsan, egy dél-amerikai országban játszódik, egy véres diktatúra leverését követően. A kínzóból áldozat, az áldozatból kínzó lesz – a folyamat mikéntjéről és Polanski 1994-es rendezői potenciáljáról a Godot filmklub vetítésén lehet képet kapni.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.