Röyksopp a VOLT-on

  • 2012. június 22.

Snoblesse

Északról jönnek, mint a Mikulás, egyszerre hűvös és érzelmes hangulatokkal a puttonyukban.


A két norvég, Tornbjørn Brundtland és Svein Berge a máig is virágzó norvég (nem kis részben elektronikus) zenei szcéna titkos fővárosában, az észak-norvégiai Tromsøben kezdte pályafutását. Azután némileg délebbre költöztek, s már itt, a szintén nem éppen metropolisként számon tartott Bergenben futottak be – kivételesen tehetséges norvég zenészek egész generációjával együtt, a zenei sajtóban csak Bergen Wave-nek emlegetett jelenség keretében. Társaik közül is kitűnve talán éppen a Röyksopp aratta a legnagyobb sikereket – miután nagy rafinériával ötvözték az új elektronikus zenei kifejezőeszközök és zenegyártási technológia kínálta lehetőségeket egyfajta kivételes popérzékenységgel. Ráadásul stilárisan is rendkívül széles spektrumot tudtak megjeleníteni: a szinte már ambient, a trip hopban gyökerező atmoszferikus daraboktól kezdve szintipop/elektropop slágereken át a house és elektrodiszkó partibombákig terjed a repertoárjuk. Sikerükhöz persze hozzájárult az is, hogy a Röyksopp-számok jelentős része jól azonosítható, dalszerű szerzemény – de legalábbis remekül dúdolható, fürdőszobában fütyülhető, mint a korai So Easy vagy az Eple. Lemezeik egyszerűen elképzelhetetlenek a jól kiválasztott vokalisták nélkül. A zseniális honfitárs Erlend Øye-vel (Poor Leno, Remind Me) és a három, egyaránt félisteni státuszú svéd énekesnővel egyaránt nagyot húztak – legyen bár szó a meta-diszkódíva Robynról (The Girl And The Robot), a minden szempontból lenyűgöző, The Knife és Fever Ray álcák mögött is alkotó Karin Dreijer Anderssonról (What Else Is There?, This Must Be It, Tricky Tricky), vagy az utóbbi években erősen befutott, két remek, jellegzetes hangzású elektro/folk/pop lemezzel is sikert arató, de modellként is jeleskedő Lykke Liről (Miss It So Much, Were You Ever Wanted). Nos, az utóbbi közreműködők aligha kísérik el Röksoppékat, de a kezdetektől velük dolgozó énekesnőjük, Anneli Drecker alighanem velük lesz, s így azután bízvást számíthatunk arra, hogy a VOLT Fesztiválon is felcsendülnek a Melody A.M., The Understanding, Junior albumhármas slágerei. Továbbá kapunk kis ízelítőt a melankolikusabb Seniorból is (The Drug – mindenképpen!), és egy eljövendő album előhírnökeként több (állítólag három) új számot is lenyomnak!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.