Röyksopp a VOLT-on

  • 2012. június 22.

Snoblesse

Északról jönnek, mint a Mikulás, egyszerre hűvös és érzelmes hangulatokkal a puttonyukban.


A két norvég, Tornbjørn Brundtland és Svein Berge a máig is virágzó norvég (nem kis részben elektronikus) zenei szcéna titkos fővárosában, az észak-norvégiai Tromsøben kezdte pályafutását. Azután némileg délebbre költöztek, s már itt, a szintén nem éppen metropolisként számon tartott Bergenben futottak be – kivételesen tehetséges norvég zenészek egész generációjával együtt, a zenei sajtóban csak Bergen Wave-nek emlegetett jelenség keretében. Társaik közül is kitűnve talán éppen a Röyksopp aratta a legnagyobb sikereket – miután nagy rafinériával ötvözték az új elektronikus zenei kifejezőeszközök és zenegyártási technológia kínálta lehetőségeket egyfajta kivételes popérzékenységgel. Ráadásul stilárisan is rendkívül széles spektrumot tudtak megjeleníteni: a szinte már ambient, a trip hopban gyökerező atmoszferikus daraboktól kezdve szintipop/elektropop slágereken át a house és elektrodiszkó partibombákig terjed a repertoárjuk. Sikerükhöz persze hozzájárult az is, hogy a Röyksopp-számok jelentős része jól azonosítható, dalszerű szerzemény – de legalábbis remekül dúdolható, fürdőszobában fütyülhető, mint a korai So Easy vagy az Eple. Lemezeik egyszerűen elképzelhetetlenek a jól kiválasztott vokalisták nélkül. A zseniális honfitárs Erlend Øye-vel (Poor Leno, Remind Me) és a három, egyaránt félisteni státuszú svéd énekesnővel egyaránt nagyot húztak – legyen bár szó a meta-diszkódíva Robynról (The Girl And The Robot), a minden szempontból lenyűgöző, The Knife és Fever Ray álcák mögött is alkotó Karin Dreijer Anderssonról (What Else Is There?, This Must Be It, Tricky Tricky), vagy az utóbbi években erősen befutott, két remek, jellegzetes hangzású elektro/folk/pop lemezzel is sikert arató, de modellként is jeleskedő Lykke Liről (Miss It So Much, Were You Ever Wanted). Nos, az utóbbi közreműködők aligha kísérik el Röksoppékat, de a kezdetektől velük dolgozó énekesnőjük, Anneli Drecker alighanem velük lesz, s így azután bízvást számíthatunk arra, hogy a VOLT Fesztiválon is felcsendülnek a Melody A.M., The Understanding, Junior albumhármas slágerei. Továbbá kapunk kis ízelítőt a melankolikusabb Seniorból is (The Drug – mindenképpen!), és egy eljövendő album előhírnökeként több (állítólag három) új számot is lenyomnak!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.