Snoblesse Special: Munch-kiállítás az Urániában

Snoblesse

Immár nemcsak filmeket lehet nézni a moziban, hanem opera-, illetve színházi előadásokat, koncerteket és most már kiállításokat is. Augusztus 30-án két oslói Munch-kiállításról látható film az Urániában.

Az Uránia Nemzeti Filmszínház már 2010 óta kísérletezik különböző társművészetek bemutatásával. Folyamatosan keresi azokat az alternatív tartalmakat, amelyek színesíthetik a mozi kínálatát. Farkas Attila, az Uránia mozi programszervezője elmondta, hogy egy éve fedezték fel a vetített kiállítás műfaját. Az első ilyen produktum a londoni National Gallery Leonardo da Vinci-kiállításának élőben rögzített televíziós közvetítése volt, amelyet az Uránia is – félve ugyan az új műfajtól – levetített. A Leonardo live-ot hétszer kellett ismételniük.

false

A vetített kiállításoknak külföldön is nagy sikerük van, hiszen a Leonardo live óta több tárlatvezetést is filmre vettek, és folyamatosan készülnek az újabb darabok, amelyekből most októberig még hármat lehet az Urániában megtekintetni. Augusztus 30-án az Edvard Munch születésének 150. évfordulója alkalmából felvett életmű-kiállítást lehet megnézni az oslói Nemzeti Múzeum és Munch Múzeum szervezésében. Ezt követi szeptember 20-án a sorozat kakukktojása, a British Museum Élet és halál Pompejiben című kiállítása, amely nemcsak régészeti leleteket mutat be, hanem fikciós felvételeket is láthat a néző, amelyek vizuálisan rekonstruálják Pompeji történelmét és magát a kitörést. A sorozat utolsó része a londoni National Gallery Johannes Vermeer életművét bemutató tárlatvezetése lesz október 29-én.

„Mintha” ott lennénk

Az angol hanggal, magyar felirattal megtekinthető kiállításmozik filmre vett, kurátorok által vezetett tárlatok: igen közelről mutatják be a műalkotásokat, amelyekről közben folyamatosan információkat is kapunk. Radnóti Sándor esztéta, egyetemi tanár szerint mindez nem egyenrangú a személyes megtekintéssel, elsődleges funkciója ezeknek a vetített kiállításoknak az ismeretterjesztés, s nem az eredeti befogadói élmény pótlása. Előzetes tájékozódásnak vagy emlékeztetőnek egyébként tökéletes. Fontos megjegyezni, hogy nem filmekről beszélünk, hanem kiállításokról készült, rögzített tárlatvezetésekről, amelyek jelenleg is láthatók a világ múzeumaiban, ezért ezek a vetítések elsősorban azoknak szólnak, akiknek soha nem lenne lehetőségük megnézni a szóban forgó tárlatokat.

Kísérleti fázis

Farkas Attila elmondta, hogy a mozik digitalizálása óta gyakorlatilag bármit ki lehet vetíteni a vászonra, amit korábban csak a televízió volt képes közvetíteni. Ennek köszönhetően zajlik most egy kísérleti korszak: próbálgatják, melyek azok a társművészetek, amelyek képesek a nézőket a vászon elé ültetni. „Egy olyan új műfajról beszélhetünk, amely teljesen más összetételű közönséget vonz a mozikba, olyanokat, akik mozifilmekre nem járnak, de opera-előadást szívesen néznek moziban, felvételről” – tette hozzá Farkas Attila. Míg Magyarországon csak kezdjük felfedezni a műfajt, addig Nyugat-Európában, illetve Amerikában már bejáratottabbak az alternatív tartalmak. Angliában például óriási bevételeket képesek produkálni a moziban vetített opera-előadások.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.