"Minden szív kell" – Szervét Tibor színész

  • rés a présen
  • 2014. április 10.

Snoblesse

Spiró György Elsötétítés című darabját április 11-én mutatják be a Rózsavölgyi Szalonban.

rés a présen: Vegyük sorra, hogy mikben játszol!

Szervét Tibor: A Rózsavölgyiben két darabban is, egyik a Napfény kettőnknek, Sipos Verával, ez egy kétszereplős francia, mondjuk, lírai vígjáték. Aztán a Gyilkosság telefonhívásra című előadásban, egy olyan krimiben, ami kicsit bekukkant egy szerelmi háromszög kulisszái mögé. A Madách Színházban Spamelot, Mary Poppins és a Furcsa pár, a Radnótiban a Protokoll,a Bolha a fülbe és a Csillagos ég című darabokban, valamint a Pinceszínházban a Libikókában Dobó Katával.

false

rap: A filmszerepek kizökkentenek a színpadi játékból, vagy inspirálnak?

SZT: A film nehéz ügy, csodálatos része a színészetnek, mert ha szerencsénk van, az élet valóságát lehet ott játszani, azzal a realitással, azzal a sűrűséggel, csak tán jó lenne kicsit többet gyakorolni. Lehet, hogy nincsenek közvetlenül hatással egymásra, de valahogy mégis nagyon jót tesznek oda-vissza.

rap: Rendezőként lojálisabb az ember a színészekkel attól, hogy maga is színész?

SZT: Sok szerep talál el hozzám színészként, így aztán kevés időm marad a rendezésre. Ami az egyik alapvető tapasztalatom rendezőként, hogy milyen varázslatos egy színdarab szövegében megtalálni az adott előadást. Mennyi munkát lehet és kell elvégezni az írott anyagon ahhoz, hogy gondolataiban, ritmusában, mondataiban érvényes legyen a mai néző számára. Ezt a munkát mostanában színészként is volt alkalmam megtapasztalni, mintegy a rendezővel együtt. Remélem, a jövőben több ilyen feladat adódik majd.

rap: Mennyire speciális hely a Rózsavölgyi Szalon színházi szempontból?

SZT: Nekem a most második születésnapját ünneplő Rózsavölgyi Szalon nagy menedék. Részben, mert a vezetője, Zimányi Zsófia örömmel fogadja az én szövegmániámat, és remélem, eddig nem is kellett ezt a bizalmat megbánnia. Másrészt csodás kis játéktér. Az a tény, hogy együtt, a közönséggel egy térben létezik az előadás, hogy nem válik el a színpad és a nézőtér, a hagyományostól meglehetősen különböző energiákat mozgósít bennünk is. Ezt elsősorban a Napfény kettőnknek című előadás során tapasztalom. Ott, ugye, a nézők bent ülnek a nappalimban, egész más közelséggel vesznek részt a játékban, kvázi az ő személyes erőterükben kell nekünk a saját történetünket elmesélni.

rap: Milyen új bemutató készül?

SZT: Most is ott - a Rózsavölgyiben - próbálok; sőt az előző bemutatóm is itt volt. És igen változatosak, mert a krimit, amit már említettem, most egy gyönyörű, mély, izgalmas Spiró-darab követi, az Elsötétítés című, ami 1941-ben játszódik. Egy vegyes házaspár - zsidó férj, keresztény feleség - története, akiknek valahogyan reflektálniuk kell az akkor meghozott zsidótörvényekre. Április 11-én lesz a bemutató, és úgy tűnik, már az előzetes érdeklődés is nagy.

rap: A nyár munka vagy kikapcsolódás?

SZT: Hát igen, a nyár! Az mindig nagy kérdés. Az utóbbi nyarak elég munkásan teltek, tavaly nyáron a Parkoló című filmet forgattuk, előtte egy évvel a nagyszabású Madách színházas Mary Poppins készült, szóval szerencsére dolgoztam nagyon fontos munkákban. Idén is belelóg a szezon a nyárba, de most csak előadások formájában; játszunk sok Maryt a Madáchban, és úgy tűnik, a Rózsavölgyi is játszik nyáron, főleg a Knott-darabot.

rap: Vannak rendezési, szerep- vagy egyéb álmaid?

SZT: Inkább minőségálmaim vannak. De ezt csak nagyon hosszan tudnám elmesélni. Röviden talán annyi, hogy ha az adott szerep jól van megírva, az nagyon leköt; akkor annak minden rétege érdekel, teljesen el tudok merülni benne. Mint ahogy történik most az Elsötétítés próbái alatt. És igen, azon is dolgozom, hogy többet rendezzek.

rap: Hol a határ az érzelmek eljátszásában?

SZT: A megírt élethelyzetekben vannak. Az adott pillanat legszélső értékeit kellene tudnunk megfogalmazni, mert tán a néző is azért jön el, hogy nagyszerű, átélhető történetekben olyan emberi sorsokat lásson, amelyek az ő saját életének a kiterjesztései. Hogy olyat lásson, amit ő maga nem élhet át, mert mindenkinek csak egy élet adatott, de boldogan vágyunk belenézni az összes lehetségesbe, amit a színház mutatni tud. És ott viszont nem ér spórolni, ott nem ér tessék-lássékozni, ott minden szív kell, amit a szerző odaírt.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.