"Minden szív kell" – Szervét Tibor színész

  • rés a présen
  • 2014. április 10.

Snoblesse

Spiró György Elsötétítés című darabját április 11-én mutatják be a Rózsavölgyi Szalonban.

rés a présen: Vegyük sorra, hogy mikben játszol!

Szervét Tibor: A Rózsavölgyiben két darabban is, egyik a Napfény kettőnknek, Sipos Verával, ez egy kétszereplős francia, mondjuk, lírai vígjáték. Aztán a Gyilkosság telefonhívásra című előadásban, egy olyan krimiben, ami kicsit bekukkant egy szerelmi háromszög kulisszái mögé. A Madách Színházban Spamelot, Mary Poppins és a Furcsa pár, a Radnótiban a Protokoll,a Bolha a fülbe és a Csillagos ég című darabokban, valamint a Pinceszínházban a Libikókában Dobó Katával.

false

rap: A filmszerepek kizökkentenek a színpadi játékból, vagy inspirálnak?

SZT: A film nehéz ügy, csodálatos része a színészetnek, mert ha szerencsénk van, az élet valóságát lehet ott játszani, azzal a realitással, azzal a sűrűséggel, csak tán jó lenne kicsit többet gyakorolni. Lehet, hogy nincsenek közvetlenül hatással egymásra, de valahogy mégis nagyon jót tesznek oda-vissza.

rap: Rendezőként lojálisabb az ember a színészekkel attól, hogy maga is színész?

SZT: Sok szerep talál el hozzám színészként, így aztán kevés időm marad a rendezésre. Ami az egyik alapvető tapasztalatom rendezőként, hogy milyen varázslatos egy színdarab szövegében megtalálni az adott előadást. Mennyi munkát lehet és kell elvégezni az írott anyagon ahhoz, hogy gondolataiban, ritmusában, mondataiban érvényes legyen a mai néző számára. Ezt a munkát mostanában színészként is volt alkalmam megtapasztalni, mintegy a rendezővel együtt. Remélem, a jövőben több ilyen feladat adódik majd.

rap: Mennyire speciális hely a Rózsavölgyi Szalon színházi szempontból?

SZT: Nekem a most második születésnapját ünneplő Rózsavölgyi Szalon nagy menedék. Részben, mert a vezetője, Zimányi Zsófia örömmel fogadja az én szövegmániámat, és remélem, eddig nem is kellett ezt a bizalmat megbánnia. Másrészt csodás kis játéktér. Az a tény, hogy együtt, a közönséggel egy térben létezik az előadás, hogy nem válik el a színpad és a nézőtér, a hagyományostól meglehetősen különböző energiákat mozgósít bennünk is. Ezt elsősorban a Napfény kettőnknek című előadás során tapasztalom. Ott, ugye, a nézők bent ülnek a nappalimban, egész más közelséggel vesznek részt a játékban, kvázi az ő személyes erőterükben kell nekünk a saját történetünket elmesélni.

rap: Milyen új bemutató készül?

SZT: Most is ott - a Rózsavölgyiben - próbálok; sőt az előző bemutatóm is itt volt. És igen változatosak, mert a krimit, amit már említettem, most egy gyönyörű, mély, izgalmas Spiró-darab követi, az Elsötétítés című, ami 1941-ben játszódik. Egy vegyes házaspár - zsidó férj, keresztény feleség - története, akiknek valahogyan reflektálniuk kell az akkor meghozott zsidótörvényekre. Április 11-én lesz a bemutató, és úgy tűnik, már az előzetes érdeklődés is nagy.

rap: A nyár munka vagy kikapcsolódás?

SZT: Hát igen, a nyár! Az mindig nagy kérdés. Az utóbbi nyarak elég munkásan teltek, tavaly nyáron a Parkoló című filmet forgattuk, előtte egy évvel a nagyszabású Madách színházas Mary Poppins készült, szóval szerencsére dolgoztam nagyon fontos munkákban. Idén is belelóg a szezon a nyárba, de most csak előadások formájában; játszunk sok Maryt a Madáchban, és úgy tűnik, a Rózsavölgyi is játszik nyáron, főleg a Knott-darabot.

rap: Vannak rendezési, szerep- vagy egyéb álmaid?

SZT: Inkább minőségálmaim vannak. De ezt csak nagyon hosszan tudnám elmesélni. Röviden talán annyi, hogy ha az adott szerep jól van megírva, az nagyon leköt; akkor annak minden rétege érdekel, teljesen el tudok merülni benne. Mint ahogy történik most az Elsötétítés próbái alatt. És igen, azon is dolgozom, hogy többet rendezzek.

rap: Hol a határ az érzelmek eljátszásában?

SZT: A megírt élethelyzetekben vannak. Az adott pillanat legszélső értékeit kellene tudnunk megfogalmazni, mert tán a néző is azért jön el, hogy nagyszerű, átélhető történetekben olyan emberi sorsokat lásson, amelyek az ő saját életének a kiterjesztései. Hogy olyat lásson, amit ő maga nem élhet át, mert mindenkinek csak egy élet adatott, de boldogan vágyunk belenézni az összes lehetségesbe, amit a színház mutatni tud. És ott viszont nem ér spórolni, ott nem ér tessék-lássékozni, ott minden szív kell, amit a szerző odaírt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.