Sziget: Privát filmek vágatlanul

  • 2012. augusztus 1.

Snoblesse

Hajnali privátfilm-maraton elektronikus zenei aláfestéssel.


Éjfél beálltával archív családi filmekkel múlatni az időt – olyan vágy ez, mely bármikor bárkire rátörhet, senki sem érezheti teljesen biztonságban magát e feszítő érzéssel szemben. Amikor semmi sem olyan jó, mint egy 1963-as erdei kirándulásról, egy '74-es presszózásról vagy egy jó hangulatú '85-ös balatoni hétvégéről fennmaradt archív felvétel. A legjobbakkal is előfordul az ilyesmi, és ha előfordul, a Szigeten erre is van megoldás: a 60-as, 70-es évek Kelet-Európáját megelevenítő Kelet-Európa Vurstli kulisszái között mindennap 00.30-tól 03.00-ig a super8.hu archívum filmjeit vetítik, kortárs elektronikus zenei kísérettel.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.