Színházi szabadságharc II.

  • 2017. február 10.

Snoblesse

Vezeklés vagy propaganda - a magyar színház 1956 után
false

A képen Bessenyei Ferenc és Somogyi Erzsi, azaz Joó András és Joó néni látható Darvas József Kormos ég című darabjában. Darvas műve Várkonyi Zoltán rendezésében futott a fővárosi közönség épülésére a Nemzeti Színházban. Az évszám: 1959. Három évvel vagyunk csak a forradalom ('59-es kifejezéssel élve: ellenforradalom) után.

A magyar színház 1956 utáni állapotát elemző beszélgetésen György Péter esztéta, Heltai Gyöngyi színháztörténész és lapunk munkatársa, László Ferenc történész-kritikus minden bizonnyal a Joó-családról is megemlékezik. Moderátor: Gajdó Tamás színháztörténész.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.