Színházi szabadságharc II.

  • 2017. február 10.

Snoblesse

Vezeklés vagy propaganda - a magyar színház 1956 után
false

A képen Bessenyei Ferenc és Somogyi Erzsi, azaz Joó András és Joó néni látható Darvas József Kormos ég című darabjában. Darvas műve Várkonyi Zoltán rendezésében futott a fővárosi közönség épülésére a Nemzeti Színházban. Az évszám: 1959. Három évvel vagyunk csak a forradalom ('59-es kifejezéssel élve: ellenforradalom) után.

A magyar színház 1956 utáni állapotát elemző beszélgetésen György Péter esztéta, Heltai Gyöngyi színháztörténész és lapunk munkatársa, László Ferenc történész-kritikus minden bizonnyal a Joó-családról is megemlékezik. Moderátor: Gajdó Tamás színháztörténész.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.