Színpadon a szerelem – a Francia Intézetben

  • 2012. augusztus 30.

Snoblesse

A Cherbourgi esernyők rendezőjének első filmjét vetítik Anouk Aimée-vel a főszerepben.


Mielőtt megrendezte volna „a francia film legendás és nemzedékeket andalító, szeretetre méltó szép giccsét”, a Cherbourgi esernyőket (az idézet Bikácsy Gergelytől származik), és ezzel örök időkre belopta magát  a musicalkedvelők szívébe, Jacques Demy a Lolával jelezte létezését. És nem csak a saját, de Max Ophüls, a legendás, de csak kevesek által ismert filmrendező, illetve életműve létezését is – a Lola ugyanis a pályakezdő Demy tisztelgése a Lola Montès és még sok más klasszikus 1957-ben elhunyt rendezője előtt. A Lolát Demy zene nélküli musicalnek nevezte és Anouk Aimée-re osztotta a szerelme visszatérésében reménykedő kabarétáncosnő szerepét. Hogy visszatér-e a tékozló szerelmes (vigyázat, francia filmben vagyunk!), azt nem árulhatjuk el, azt viszont igen, hogy Demy legelső, 1960-ban bemutatott rendezése a Francia Intézetbe tér vissza egy vetítés erejéig.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.