Gyabronka József egyszemélyes színháza

  • 2012. augusztus 30.

Snoblesse

Egy színész és megannyi klasszikus.

 


Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Gyabronka Józseftől sem az egy-, sem a két-, de még a háromszemélyes színház sem idegen. Bächer Iván írásainak avatott tolmácsolójaként gyakran osztotta meg a Spinoza kis színpadát a zongora mögött állomásozó szerzővel, a Hamletet pedig két krétakörös kollégájával adta elő, dacára a szerepek sokaságának. Ezúttal azonban egyszemélyes színházi kiszerelésben látható a Kultúrfürdőben, ahol nemegyszer megfordult már – például hamleti és csehovi minőségben. A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kertjében felállított egyszemélyes színházában Gyabronka Török Sándor, József Attila, Csokonai Vitéz Mihály, Weöres Sándor, Michael Ende, J. W. Goethe, R. D. Laing és Babits Mihály műveiből fog részleteket előadni.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.