Térey János Tóth Árpádról

  • 2012. március 23.

Snoblesse

Kortárs klasszikusok – klasszikus kortársak.


Hogyha húsz év távolából akarom magam elé idézni Tóth Árpádot, úgy látom őt, ahogyan a New York karzatán végigbaktat, sajátos, nagyon könnyed és mégis öregesen előreimbolygó lépteivel. Rajta papos vagy tanáros, kicsikét fényeskedő ferencjóska, amit ő nagyon utált és nagyon röstellt. A hóna alatt könyvek és kutyanyelvek… A kortárs Tersánszky Józsi Jenő húsz év távlatából idézte meg az elégia nagymesterének alakját – ugyanezt Térey János közel egy évszázad távlatából teszi: a Debrecenhez sok szálon kötődő költő beszél a Debrecenhez sok szállal kötődő költőről a Petőfi Irodalom Múzeumban. Ugyanitt Az árnyból szőtt lélek címmel Tóth Árpád-emlékkiállítás is látható.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.