Vannak-e Móricznak utódai?

  • 2014. május 20.

Snoblesse

És ha igen, miért nem…
false

„Már többet mond Szilágyi Zsófia szépirodalmi alapokon megalkotott Móricz-portréja. Ebből azt szűrtem le – totálisan szubjektív alapon, nem kérdés –, hogy Móriczot két hajtóerő űzte pályáján: az írásdüh és a baszdüh. És néha kiderült, hogy a kettő tulajdonképpen egy, ami sok borzalmas, morálisan nem feddhetetlen, totálisan kaotikus helyzethez vezetett, és voltaképpen meggátolta, hogy Móricz egyszer úgy istenigazából kidolgozza valamelyik, egyébként megkezdéskor a »magyarság« vagy a »világ« regényének szánt írását.”

Bán Zoltán András írta e sorokat Szilágyi Zsófia tavaly megjelent, „komoly ambícióval, nagy olvasottsággal, tiszteletre méltó türelemmel, sok utánajárással, kutatással és odaadással megalkotott” Móricz-portréjáról. A teljes írás itt található, Szilágyi Zsófia pedig a Nyitott Műhelyben található, ahol Tverdota György irodalomtörténésszel és Márton László íróval beszélget Móriczról a Lábjegyzet irodalmi művekhez és ügyekhez című sorozatban.

A belépés díjtalan.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.