Zsótér és Lenszirom

  • 2015. április 10.

Snoblesse

Gyerekopera à la Zsótér: Leánder és Lenszirom az Erkelben.
false

Az úgy volt... Szóval az úgy volt, hogy Szilágyi Andor megírta Leánder és Lenszirom meséjét, és a méltán népszerű mesejátékot méltán népszerű társulatok tűzték a műsorukra. Aztán csend lett Leánderék háza táján, de most ismét mindenki a koboldokról és tündérekről susmorog, mert Szilágyi meséjéből gyerekeknek szóló opera – ne kerülgessük: gyermekopera! – született Tallér Zsófia zeneszerző jóvoltából. S mivel a gyermekopera ritka, mint az operabérletes fehér holló, e fejlemény – rendezte Zsótér Sándor – több mint örömteli. És akkor néhány szó Leánderről és Lensziromról, vagyis egyszer volt, hol nem volt:

„Bölömbér Kerál több mint 16 éve foglya Leánder erdejének. Leánder, a kobold csak azzal a feltétellel engedi szabadon, ha neki ígéri, ami még a királynak sincs. Bölömbér abban a hitben tér haza, hogy remek alkut kötött, de palotájában éppen szépséges leánya 16. születésnapját ünneplik, akiről a király mit sem tudott. Az újdonsült apa hiába záratja kalitkába Lenszirmot, hiába szövetkezik a kérőjével, Mar-Szúr herceggel, a kobold megszökteti a királylányt. Sok-sok kaland, ármány, titok, varázslat és erőpróba után végül persze minden jóra fordul. Megtörik az átok, Leánder és Lenszirom szerelme beteljesülhet, ahogy hű szolgáiké, Bogyó és Csibecsőr szerelme is.”

Előadások: április 18., 11.00 és 17.00; április 19., 11.00.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.