Könyv

99 magyar vers – Simon Márton válogatásában

  • - krusovszky -
  • 2021. április 7.

Sorköz

A Helikon Kiadó zsebkönyvsorozata Weöres Sándor Füves könyvének újrakiadásával eljutott a 100. kötetig, de előtte még, a 99. helyen egy rendhagyó antológiát hoztak ki.

A kötetben is épp kilencvenkilenc vers kapott helyet ugyanennyi szerzőtől. Vörösmartytól a 2010-ben tragikusan fiatalon elhunyt Jancsó Noémiig tart a költők sora. A válogató nevének kiemelése pedig jó előre jelzi a kötet szubjektív voltát, de ezt a szintén költő Simon Márton szórakoztató és vitaindítónak is beillő előszavában is elmondja önironikusan, sokszor. Nem kellene szabadkoznia, antológiája nem kánonállítási kísérlet (dehogynem az, minden hasonló vállalkozás az), inkább „közelítési próbálkozás”, „föltárási kísérlet”. Ugyanakkor remek, nyugtalanító, szórakoztató, mélyre ható olvasmány.

Most, amikor a konzervatív irodalomoktatás tamtamján verik a líra ritmusát is az iskolákban, nagyon sokat ér, hogy együtt kaphatja meg az olvasó Aranyt és Petőfit, Palasovszky Ödönt és Újvári Erzsit, Rab Zsuzsát és Juhász Ferencet, Erdély Miklóst és Sziverit, Borbély Szilárdot, Bada Dadát vagy Kemeneczky Juditot. Lehetne vitatni, hogy ki került be és ki nem (mint minden antológia esetén), ahogy azt is, hogy az adott szerzőtől épp az adott szöveg-e a legjobb választás. De mindez nem számít: az izgalmas összkép a lényeg. Kötelezőnek kéne lennie. Nem azért, mert vitathatatlan, hanem azért, mert jól megvitatható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.