Könyv

99 magyar vers – Simon Márton válogatásában

  • - krusovszky -
  • 2021. április 7.

Sorköz

A Helikon Kiadó zsebkönyvsorozata Weöres Sándor Füves könyvének újrakiadásával eljutott a 100. kötetig, de előtte még, a 99. helyen egy rendhagyó antológiát hoztak ki.

A kötetben is épp kilencvenkilenc vers kapott helyet ugyanennyi szerzőtől. Vörösmartytól a 2010-ben tragikusan fiatalon elhunyt Jancsó Noémiig tart a költők sora. A válogató nevének kiemelése pedig jó előre jelzi a kötet szubjektív voltát, de ezt a szintén költő Simon Márton szórakoztató és vitaindítónak is beillő előszavában is elmondja önironikusan, sokszor. Nem kellene szabadkoznia, antológiája nem kánonállítási kísérlet (dehogynem az, minden hasonló vállalkozás az), inkább „közelítési próbálkozás”, „föltárási kísérlet”. Ugyanakkor remek, nyugtalanító, szórakoztató, mélyre ható olvasmány.

Most, amikor a konzervatív irodalomoktatás tamtamján verik a líra ritmusát is az iskolákban, nagyon sokat ér, hogy együtt kaphatja meg az olvasó Aranyt és Petőfit, Palasovszky Ödönt és Újvári Erzsit, Rab Zsuzsát és Juhász Ferencet, Erdély Miklóst és Sziverit, Borbély Szilárdot, Bada Dadát vagy Kemeneczky Juditot. Lehetne vitatni, hogy ki került be és ki nem (mint minden antológia esetén), ahogy azt is, hogy az adott szerzőtől épp az adott szöveg-e a legjobb választás. De mindez nem számít: az izgalmas összkép a lényeg. Kötelezőnek kéne lennie. Nem azért, mert vitathatatlan, hanem azért, mert jól megvitatható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.