A Lenin-szobában a tartalék Lenin fogadta a vendégeket

  • narancs.hu
  • 2020. január 26.

Sorköz

Az orosz sikerszerző legújabb könyvének hőse egyszerre állampolgár és világpolgár.

Az 2010-es évek elejének egyik legnagyobb irodalmi szenzációja volt Jevgenyij Vodolazkin Laurosz című regénye, ami formáját illetően a klasszikus 19. századi nagyregényeket idézte, tartalmában viszont voltaképp Umberto Ecót, csak éppen sokkal érzékenyebben. „A regénynek számos érvényes olvasata van: történelmi, történetfilozófiai, vallásfilozófiai, narratológiai és pszichológiai értelmezése egyaránt eredményes lehet. Igazi nyitott mű, ebben is emlékeztet Umberto Eco irodalom­szemléletére és történelmi regényformáira. A Laurosz nem a nagy orosz irodalmi hagyományokat folytatja, nem Dosztojevszkijhez, Bulgakovhoz mérendő, alkotásmódját tekintve inkább a posztmodern történeti próza újabb kísérleteihez kapcsolódik. Nagy kultúrtipológiai példázataiban Oroszországról szól, de Európához és a világhoz, hozzánk beszél” – írtuk 2016-ban, amikor a Laurosz magyarul megjelent, és persze kíváncsian vártuk a folytatást.

false

Nos, ennek is eljött az ideje, ám Vodolazkin – aki „civilben” középkorkutató – igen nagy meglepetést okozva mai regénnyel jelentkezett 2018-ban. A Brisbane című kötetet, amit Pálfalvi Lajos fordításában a Helikon adott ki nemrég, vélhetően napjaink orosz-ukrán konflikusa ihlette, de a szerző a Krim-félsziget orosz megszállása előtti időket idézi fel egy olyan érzékeny előadóművész sorsán keresztül, aki egyszerre áll mindkét oldalon, de valójában egyikben sem érzi otthonosan magát. A negyvenes éveinek végén járó Gleb sorsa tipikusan szovjet: anyja orosz, színészi ambíciókkal, apja ukrán és a zenéért lelkesedik, mégis mindketten a kijevi polgári repülési egyetemen landolnak – a repülés egyiküket sem izgatja –, összeházasodnak elválnak, elidegenednek. Glebből pedig nemzetközi sztár lesz, egyúttal világpolgár… A könyvben a szovjet hetvenes-nyolcvanas évek éppúgy megidéztetnek, mint a közelmúlt ugyancsak durva, kegyetlen világa.

Részlet a könyvből:

1984 Gleb április 17-én ünnepelte a huszadik születésnapját. A Lenin-szobában volt a mulatság, ahol a tartalék Lenin fogadta a vendégeket, és semmiben sem különbözött attól, amelyet összetörtek. Dunyát jelölték ki ceremóniamesternek, aki időnkét odalesett rá (ott volt Lenin rögtön a háta mögött), ellenséges pillantásokat vetettek egymásra. Bármit mondott is Dunya, ugyanolyan ferde szemmel nézett rá, ez pedig kihozta a sodrából a ceremóniamestert. Később a gyors berúgással magyarázta azt, hogy a hátában érezte azt a szúrós tekintetet, és azt is, hogy hirtelen elnyomta az álom. Dunya eleinte olyan pohárköszöntőket mondott, amelyekre állva kell inni. Ezekben a hölgyekről, a szerelemről, a hűségről és a tudományról volt szó.Majd említette az ünnepeltet, és javasolta, hogy igyanak az egészségére. Némi habozás után felszólította a vendégeket, hogy erre is állva igyanak. Minden tószt után azt mondta, erre állva kell inni. Egyre halkabban szólította fel a vendégeket, aztán valamelyik körben már nem is szólalt meg. A karjára hajtott fejjel aludt.”

Borítókép: Fortepan/Péterffy István

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.