Bartók Imre nem veszi át a Térey-ösztöndíjat

  • narancs.hu
  • 2020. január 21.

Sorköz

Aggályosnak tartja a díjat létrehozó Demeter Szilárd személyét.

Ahogy arról mi is hírt adtunk, kihirdették a Térey-ösztöndíjasok 45 fős névsorát. Az ösztöndíj öt éven keresztül havi apanázzsal jár, amit a Petőfi Irodalmi Múzeum biztosít a Digitális Irodalmi Akadémia Alkotói Életpálya Programja keretében. A PIM igazgatójának, Demeter Szilárdnak volt ugyan vétójog a neveket illetően, de nem élt ezzel.

Más viszont megvétózta Demeter személyét: az díjazottak között szereplő Bartók Imre Facebook-posztban jelezte, hogy nem veszi át a Térey-ösztöndíjat. Magyarázatában több okot is felsorol: aggályosnak tartja a díj létrejöttének körülményeit, annak átláthatatlanságát, az azt létrehozó Demeter Szilárd személyét és azt a gyakorlatot is, hogy a zsűri (aki nem azonos a kuratóriummal), két év után kötelezően kiszór legalább öt személyt a díjazottak közül. Szerinte ez nem igazán vág egybe azokkal a nyugodt munkakörülményekkel, amelyet az ösztöndíj hivatott lenne támogatni.

"Mindannyian tudjuk, hogy ami történik, nem normális. Ebből az idiotisztikus és nyomasztó összegből - fejenként 16-17 millió forint - meg lehetett volna menteni a József Attila Kört. Lehet nézegetni a díjazottakat innen, onnan, de hát mégiscsak: OJD, aki az elvbarátaival egy-két éve még más írók, többek közt a barátaim ellen uszított a pártlapban." - tette hozzá az író, majd csak úgy mellesleg megjegyezte: mivel 34 éves, meg sem kaphatta volna az ösztöndíjat, azt ugyanis hivatalosan a 35-65 év közöttieknek ítélik oda.

Bartók Imre a Hazai Attila-díj első győztese, olyan könyvek fűződnek a nevéhez, mint A patkány éve, vagy a Láttam a ködnek országát. Legutóbbi regénye, a Jerikó épül 2018 egyik legtöbbet méltatott magyar regénye volt.

Via Könyves blog

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."