Bebalzsamozta Jókai holttestét, alkoholelvonóra küldte Adyt, majd beszállt a Kultúrharcba

Sorköz

Egy 20. századi magyar orvoskarrier.

Hoffmann József 1876-ban született Kecskeméten, polgári családban. Korán megözvegyült  édesanyja a család szinte teljes vagyonát eladta, hogy fia Budapestre mehessen az orvosi egyetemre, ahol a századfordulón szerzett diplomát, majd Petrik Ottó professzor kórbonctani intézetében kapott állást és tanársegédi kinevezést.

Petrik már-már fiaként tekintett a tehetséges ifjúra, amit leginkább az bizonyít, hogy amikor 1904-ben Jókai Móra meghalt - és a professzor külföldi tartózkodása miatt nem tudta a holttest boncolását és bebalzsamozását vállalni -, őt ajánlotta maga helyett. Mint utóbb kiderült, a fiatal kórboncnok, aki időközben Hollósra magyarosította nevét, soha nem végzett még ilyen kényes munkát, ennek ellenére nem vallott szégyent, noha a lapok tévedésből a Ferenc nevet adták neki.

A Nemzeti Hírlap tudósítása

A Nemzeti Hírlap tudósítása

 

Hollós nemcsak Darwin tanaiért lelkesedett, Marx művei és a szabadkőmüvesség is hatott rá. Amikor 1906-ban, megismerkedett éppen Magyaroszágon tartózkodó jeles svájci pszichiáterrel, Auguste Forellel, az alkoholizmus elleni küzdelem hazai élharcosává vált; megalapította az Alkoholizmus című folyóiratot, a Népszavával szövetkezve sorozatot indított Alkoholellenes Könyvtár címmel.

Írók, költők barátja

Az évtized végéig hajóorvosként megjárta Amerikát, könyvet írt a tüdőgümőkorról (tbc), a nemi betegségek és az alkoholizmus összefüggéseit is kimutatta, mi több, fogorvosi vizsgát tett. Ezután Szegedre költözött, ahol nemcsak a helyi klinika, de a kulturális élet egyik motorja volt, barátja lett Móra Ferencnek és Juhász Gyulának, aki még verset is írt hozzá.

Hollós szabadkőművesként ugyanúgy a Martinovics-páholy tagja volt, mint Ady Endre. Fennmaradt egy levele, amit 1910. november 10-én írt Adynak egy meg nem valósult fellépéssel kapcsolatban:

„Nagyon köszönöm kedves levelét, s igazán végtelenül sajnáljuk, hogy nem üdvözölhetjük Önt körünkben, különösen távolmaradásának oka. Reméljük azonban, hogy valamennyiünk előtt becses egészsége teljesen helyre fog állni” – írta Hollós. Megjegyezte, ennek ellenére megrendezik november 20-án a „Ady-matiné” című programot, amelyen az Ady verseket megzenésítő Reinitz Béla mellett Nyáray Antal helybeli színművész lépett fel, Domokos László pedig „Ady forradalmi költészete” címmel tartott felolvasást.

De nemcsak a rendezvényről esik szó a levélben. Hollós tanáccsal látta el a költőt: ne vonuljon "drága szanatóriumba”, helyesebb lenne felkeresnie Auguste Forelt. "Maradjon nála annyi ideig, ameddig szanatóriumban akart tartózkodni; ez sem kerülne többe, s azt hiszem, olyan nagy szellemű s szívű ember, mint Forel, jobban vissza tudná adni az ön egészségét bárkinél”. Ennél elegánsabban valószínűleg még soha senkit nem küldtek alkoholelvonóra.

false

Amerikai emigrációban

Hollós Kun Bélát és úgy általában a proletárdiktatúrát még marxista baloldaliként is túlzásnak tartotta, de 1919-ben mégis a Magyar Kommunista Pártot támogatta, amely azt a feladatot bízta rá, hogy dolgozza ki a népbetegségek elleni védekezés terveit.

A Tanácsköztársaság bukása után előbb Bécsbe, majd Kolozsvárra ment. Miután a denveri tüdőkórházban állást ajánlottak neki, 1924-ben Amerikába hajózott, ahol nemcsak orvosként, de a helyi magyarok „kulturális védnökeként” is fellépett.

1927-ben a megalapította az Ady Endre Társaságot, előadásokat tartott egészségügyi, szociális és politikai témákban – sőt még egy szocialista pártot is alapított. Ekkor már nyíltan a Szovjetunióval szimpatizált, szívesen publikált a baloldali amerikai lapokban, így az 1930-1933 között működő New York-i Kultúrharc folyóiratban is.

1936-ban jelentette meg az Egy orvos élete című önéletrajzát, amit oroszra is lefordítottak. Meg is hívták Moszkvába, de nem volt pénze az utazásra. Ahogy meghiúsult az a terve is, hogy háború után hazatérjen. Hollós József, 71 éves korában, 1947-ben halt meg az Egyesült Államokban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."