Olvasni muszáj

Csáth Géza idegenvezetést tart Szabadkán

Sorköz

Különös séta a városban, családi pillanatok a 19. század végi-20. század eleji Palicsról. Az író Szabadka szépségeiről című útikalauzát mutatjuk be irodalmi rovatunk Olvasni muszáj című sorozatában.

Kedves Olvasónk! A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Ez a kis könyvecske a Magvető irodalmi útikalauzok sorozatában jelent meg december elején. Szajbély Mihály irodalomtörténész, Csáth monográfusa és Hicsik Dóra könyvtáros, a Szabadkai Városi Múzeum munkatársa állította össze. A képes útikalauz Szabadkán tartott bemutatóján Szajbély Mihály azt mondta, aki ott lakik, Csáth kicsit fanyar, kicsit ironikus nézőpontjából szembesülhet a várossal. Aki pedig turistaként érkezik Szabadkára, annak segítséget nyújt a könyv a város bejárásához, hiszen térképeket is mellékeltek a kötethez.

Ha tehát a kezünkbe vesszük ezt a mindössze 86 oldalas, korabeli fotókkal gazdagon illusztrált könyvet, a belső borítón máris elkezdhetjük az olvasást, jobban mondva a kötet nézegetését: elöl Szabadka 1901-es, hátul a mai térképét találjuk. A Kossuth utcából (a belváros egyik sétálóutcája) Korzo lett, az Eötvös utca Strosmajerova, a Bajai út Bajski put, a Szent István tér, Szabadka voltaképpeni központja Trg Republike. Itt áll a ma is impozáns, lenyűgöző városháza, amiről Csáth azt írja a könyv címadó novellájában:

„Óriási lesz, és modern stílus, amit ízléses ember nem sajnálhat eléggé. A kis teret be fogja tölteni, és reá fog nehezedni a házakra körös-körül, mint egy hatalmas tyúk, amelyik szakajtón ül.”

Pedig ez a gyönyörú szecessziós épület a történelmi Magyarország talán egyik legszebb városházája.

 
Fotó: Narancs.hu

Csáth Géza, a város szülötte, egy angol lordot kalauzol Szabadkán a szóban forgó elbeszélésben, amit, ahogy az alcíme jelzi, Szomory Dezső stílusában írt meg. Attól tart, nincs semmi érdemleges a városban. („Nekünk, lord, nincs múltunk, fiatalok vagyunk (...). A szabadkai polgároknak a XVIII. és a XIX. században nem volt pénzük ahhoz, hogy szép házat építsenek.”) Mégis végigmennek a városon, és az író „idegenvezetése”, leírásai olyan útvonalat és információkat adnak, ami alapján tényleg ma is be lehet járni Szabadkát úgy, hogy minden nevezetességét, érdekességét lássuk.

(Mi magunk is ezt tettük a kétezres évek elején, amikor rendszeresen megfordultunk a városban. Nemcsak baráti, hanem szakmai kapcsolatok fűztek oda; gyakori vendégek voltunk konferenciákon, könyvbemutatókon. Nyaranta néprajzi gyűjtéseken, kutatásokban vettünk részt a környékbeli településeken, szociológusokkal, muzeológusokkal, természetvédőkkel laktunk együtt a közeli Ludasi-tó partján lévő táborban. Szabadka és Szerbia életének kaotikus évei voltak ezek: akkor bukott meg a Milosevic-rezsim, néhány évvel később, Zoran Djindjic meggyilkolásával a törékeny szerb demokrácia. Szabadkán mégis pörgött az élet. Hihetetlenül élvezetes volt belecsöppenni az ottani multikulturális közegbe, megtapasztalni a helyi mindennapokat. Tudtuk, hol lehet a legjobb bureket enni, hol a legfinomabb a pjelskovica, mikor van Lajkó Félix-koncert az egykori Népszínház épületének előcsarnokában, milyen kiállítás van éppen a városi múzeumban. Persze felkerestük Csáth Géza szülőházát is.)

 
Szabadka főtere 1911-ben, szemben a Szentháromság-szobor, jobbra a Barátok temploma tornyai
Fotó: FORTEPAN / Magyar Bálint

A könyvben a Szabadka „szépségeiről” mellett Csáth egyik legismertebb novellája, A varázsló kertje is helyet kapott, valamint két írása Palicsról (Emlékirat eltévedésemről, Emlékezések, álmok, naplójegyzetek Palicsról). A Palicsi-tó melletti település az Osztrák-Magyar Monarchia kedvelt fürdőhelye volt, villamosvonal kötötte össze Szabadkával. Csáth Géza is megemlíti, hogy „elmentem villanyoson iskolába”. Palics a polgári család nyugalmát jelentette: fás parkok között épült szecessziós villákat, a nagymamát, a gondtalan gyermek- és kamaszkort. „Délután kinn a zöldben olvasunk és heverünk. (...) Néha teniszezünk, sokat csónakázunk (...).” Ezek a hangulatok úgy villannak fel Csáth Géza írásaiban, mint a korabeli milliő, a „boldog békeidők” tűnő pillanatai. Mint azok a megfakult fényképek, amelyek a fürdőhely szépségét mutatják a könyvben. 

Szabadka és Palics ma is elválaszhatatlan egymástól. A villákból mára hotelek, panziók, resortok lettek, a szabadkai főtéren a városháza előtt a McDonald's jellegzetes M betűje hirdeti a közeli gyorséttermet. A korabeli épületek között, az utcákon barangolva azonban most is felfedezhetjük Szabadka szépségeit.

Csáth Géza: Szabadka szépségeiről. Képes útikalauz. Magvető, 2022, 86 oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.