Olvasni muszáj

Csáth Géza idegenvezetést tart Szabadkán

Sorköz

Különös séta a városban, családi pillanatok a 19. század végi-20. század eleji Palicsról. Az író Szabadka szépségeiről című útikalauzát mutatjuk be irodalmi rovatunk Olvasni muszáj című sorozatában.

Kedves Olvasónk! A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket. És élvezik!

Ez a kis könyvecske a Magvető irodalmi útikalauzok sorozatában jelent meg december elején. Szajbély Mihály irodalomtörténész, Csáth monográfusa és Hicsik Dóra könyvtáros, a Szabadkai Városi Múzeum munkatársa állította össze. A képes útikalauz Szabadkán tartott bemutatóján Szajbély Mihály azt mondta, aki ott lakik, Csáth kicsit fanyar, kicsit ironikus nézőpontjából szembesülhet a várossal. Aki pedig turistaként érkezik Szabadkára, annak segítséget nyújt a könyv a város bejárásához, hiszen térképeket is mellékeltek a kötethez.

Ha tehát a kezünkbe vesszük ezt a mindössze 86 oldalas, korabeli fotókkal gazdagon illusztrált könyvet, a belső borítón máris elkezdhetjük az olvasást, jobban mondva a kötet nézegetését: elöl Szabadka 1901-es, hátul a mai térképét találjuk. A Kossuth utcából (a belváros egyik sétálóutcája) Korzo lett, az Eötvös utca Strosmajerova, a Bajai út Bajski put, a Szent István tér, Szabadka voltaképpeni központja Trg Republike. Itt áll a ma is impozáns, lenyűgöző városháza, amiről Csáth azt írja a könyv címadó novellájában:

„Óriási lesz, és modern stílus, amit ízléses ember nem sajnálhat eléggé. A kis teret be fogja tölteni, és reá fog nehezedni a házakra körös-körül, mint egy hatalmas tyúk, amelyik szakajtón ül.”

Pedig ez a gyönyörú szecessziós épület a történelmi Magyarország talán egyik legszebb városházája.

 
Fotó: Narancs.hu

Csáth Géza, a város szülötte, egy angol lordot kalauzol Szabadkán a szóban forgó elbeszélésben, amit, ahogy az alcíme jelzi, Szomory Dezső stílusában írt meg. Attól tart, nincs semmi érdemleges a városban. („Nekünk, lord, nincs múltunk, fiatalok vagyunk (...). A szabadkai polgároknak a XVIII. és a XIX. században nem volt pénzük ahhoz, hogy szép házat építsenek.”) Mégis végigmennek a városon, és az író „idegenvezetése”, leírásai olyan útvonalat és információkat adnak, ami alapján tényleg ma is be lehet járni Szabadkát úgy, hogy minden nevezetességét, érdekességét lássuk.

(Mi magunk is ezt tettük a kétezres évek elején, amikor rendszeresen megfordultunk a városban. Nemcsak baráti, hanem szakmai kapcsolatok fűztek oda; gyakori vendégek voltunk konferenciákon, könyvbemutatókon. Nyaranta néprajzi gyűjtéseken, kutatásokban vettünk részt a környékbeli településeken, szociológusokkal, muzeológusokkal, természetvédőkkel laktunk együtt a közeli Ludasi-tó partján lévő táborban. Szabadka és Szerbia életének kaotikus évei voltak ezek: akkor bukott meg a Milosevic-rezsim, néhány évvel később, Zoran Djindjic meggyilkolásával a törékeny szerb demokrácia. Szabadkán mégis pörgött az élet. Hihetetlenül élvezetes volt belecsöppenni az ottani multikulturális közegbe, megtapasztalni a helyi mindennapokat. Tudtuk, hol lehet a legjobb bureket enni, hol a legfinomabb a pjelskovica, mikor van Lajkó Félix-koncert az egykori Népszínház épületének előcsarnokában, milyen kiállítás van éppen a városi múzeumban. Persze felkerestük Csáth Géza szülőházát is.)

 
Szabadka főtere 1911-ben, szemben a Szentháromság-szobor, jobbra a Barátok temploma tornyai
Fotó: FORTEPAN / Magyar Bálint

A könyvben a Szabadka „szépségeiről” mellett Csáth egyik legismertebb novellája, A varázsló kertje is helyet kapott, valamint két írása Palicsról (Emlékirat eltévedésemről, Emlékezések, álmok, naplójegyzetek Palicsról). A Palicsi-tó melletti település az Osztrák-Magyar Monarchia kedvelt fürdőhelye volt, villamosvonal kötötte össze Szabadkával. Csáth Géza is megemlíti, hogy „elmentem villanyoson iskolába”. Palics a polgári család nyugalmát jelentette: fás parkok között épült szecessziós villákat, a nagymamát, a gondtalan gyermek- és kamaszkort. „Délután kinn a zöldben olvasunk és heverünk. (...) Néha teniszezünk, sokat csónakázunk (...).” Ezek a hangulatok úgy villannak fel Csáth Géza írásaiban, mint a korabeli milliő, a „boldog békeidők” tűnő pillanatai. Mint azok a megfakult fényképek, amelyek a fürdőhely szépségét mutatják a könyvben. 

Szabadka és Palics ma is elválaszhatatlan egymástól. A villákból mára hotelek, panziók, resortok lettek, a szabadkai főtéren a városháza előtt a McDonald's jellegzetes M betűje hirdeti a közeli gyorséttermet. A korabeli épületek között, az utcákon barangolva azonban most is felfedezhetjük Szabadka szépségeit.

Csáth Géza: Szabadka szépségeiről. Képes útikalauz. Magvető, 2022, 86 oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."