Csehy Zoltán kapta idén a Zelk Zoltán-díjat

  • narancs.hu
  • 2022. december 23.

Sorköz

Kétéves szünet után átadták az egyik legtekintélyesebb magyar költészeti elismerést.

December 18-án, a Zelk Zoltán száztizenhatodik évfordulóján, kétéves szünet után átadták az egyik legtekintélyesebb magyar költészeti elismerést, a Zelk Zoltán-díjat, amelyet idén Csehy Zoltán költő, műfordító, irodalomtörténész, kritikus vehetett át a Zelk Zoltán Alapítvány kuratóriumi tagjaiból álló, megújult zsűri jelen lévő tagjaitól Budapesten, a krisztinavárosi Márai Sándor Művelődési Házban – olvasható a lapunknak is elküldött közleményben. 

A kuratórium elnöke Forgó Zsuzsanna, tagjai: Havas Judit irodalomtörténész, előadóművész, Kőrizs Imre költő, kritikus és Krupp József kritikus, irodalomtörténész.

„Csehy Zoltán életműve, szögezzük le, hatalmas. Kevesen tettek annyit kortársaink közöl a magyar költészetért, mint ő. Itt nemcsak a költői, műfordítói, irodalomtudományos művek könyvekben is közzétett sorára gondolok, hanem az irodalmi kritikákra is. Ha a szerző végre kötetbe rendezi lírakritikáit, az alatt beszakad majd az asztal, és nemcsak a mű volumene miatt. És míg verseket és kritikákat sokan írnak, addig (poszt)modern operakalauzt és svájci kulturális útinaplót csak Csehy, aki műfajokat teremt és régi műfajokba lehel új életet. A Zelk Zoltán-díjat azonban kimagasló költői munkásságáért kapja” – nyilatkozott Krupp József. 

Csehy Zoltán József Attila-díjas költő, műfordító, irodalomtörténész, kritikus Pozsonyban született 1973. november 26-án. 1993 óta öt verseskötete jelent meg. Emellett több mint tíz műfordításkötetet, három irodalomtörténeti tárgyú monográfiát, illetve esszé, és tanulmányköteteket is kiadott. Műfordítóként elsősorban a latin, az ógörög, az olasz, a szlovák és a cseh költészet fordításával foglalkozik, de Cicerótól Poggio Bracciolinin át Martin C. Putnáig több prózai művet is tolmácsolt.

A Zelk Zoltán-díj korábbi kitüntetettjei

  • 2000 – Borbély Szilárd
  • 2001 – Kemény István
  • 2002 – Poós Zoltán
  • 2003 – Csengery Kristóf
  • 2004 – Szabó T. Anna
  • 2005 – Jász Attila
  • 2006 – Acsai Roland
  • 2007 – G. István László
  • 2008 – Jónás Tamás
  • 2009 – Villányi László
  • 2010 – Győrffy Ákos
  • 2011 – Varga Mátyás
  • 2012 – Kiss Judit Ágnes
  • 2013 – László Noémi
  • 2014 – Fehér Renátó
  • 2015 – Dékány Dávid
  • 2016 – Kőrizs Imre
  • 2017 – Krusovszky Dénes
  • 2018 – Sajó László
  • 2019 – Markó Béla

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.