Egy mecénás halálára

Sorköz

Június 4-én elhunyt Horváth Péter, akit a hivatalos szakmai búcsúztatók „kontrollingpápaként” említenek. Személye a kortárs magyar irodalomnak azonban sokkal többet jelentett. A mecénásra Krusovszky Dénes emlékezik.

Június 4-én elhunyt Horváth Péter. A hír megjelent a megfelelő fórumokon, egy-egy gazdasági oldalon, és néhány irodalmi-könyves magazinban. A mecénások haláláról úgy tűnik, nem szokás úgy megemlékezni, mint az írókéról, pedig hát volna mit mondani talán. Ha jól olvasom, valamiféle „kontrollingpápa” volt ő, bár halvány fogalmam sincs róla, hogy ez mit jelent. A szűkszavú nekrológok szerint 1937-ben született Sopronban. 1956. november 9-én a zöld határon hagyta el Magyarországot. Németországba ment, 1962-ben az Aacheni Egyetemen gépészmérnöki diplomát szerzett, majd 1965-ben Münchenben végzett mérnök-közgazdászként. Tanársegéd lett az egyetemen, fokozatosan emelkedett a tudományos ranglétrán, 1973-ban habilitált. 1975-ben a Darmstadti Egyetemen lett professzor. 1981-ben a Stuttgarti Egyetem kontrolling tanszékének vezetőjévé nevezték ki. Ugyanebben az évben megalapította stratégiai és menedzsment tanácsadó cégét. A Budapesti Corvinus Egyetem, a soproni Nyugat-Magyarországi Egyetem és a németországi European Business School díszdoktora, több száz cikk és számos szakkönyv szerzője. 2001-ben stuttgarti székhellyel alapítványt hozott létre a magyar-német kulturális, tudományos és menedzsment-kapcsolatok fejlesztésére. Ilyen irányú erőfeszítéseit 2006-ban „Pro Cultura Hungarica” kitüntetéssel ismerte el a magyar állam. Milyen kevés sorba belefér egy egész élet.

Én magam egyetlen alkalommal találkoztam vele, akkor is csak futólag, egy stuttgarti irodalmi est előtt. Amire biztosan emlékszem: nagyon elegáns volt, végtelenül jó modorú, és semmilyen szinten sem akart a saját dicsőségében vagy az én hálámban sütkérezni. Mintha egy másik világból, egy másik civilizációból érkezett volna, és talán tényleg így is volt. Egy olyan háborús generáció képviselője volt ő, amelyiknek nagyon sokat kellett küzdenie, borzasztóan nehéz körülmények között, és éppen ezért, mai ésszel szinte felfoghatatlan munkamorállal és erkölcsi tartással álltak ellen a kihívásoknak javarészt. Ez a generáció éppen most tűnik el.

Arról csak nagyon halvány fogalmam van, hogy üzletemberi-közgazdászi életműve milyen jelentőségű, hiszen, mint mondtam, nem csak, hogy nem értek hozzá, de nagyrészt fel sem fogom ennek körülményeit, részleteit meg pláne nem. Arról ugyanakkor meggyőződhettem, hogy mecénásként mit hozott létre, hiszen én is (ráadásul első alkalommal) részesültem a Horváth Péter Irodalmi Ösztöndíjban.

Akkor jött ez az ösztöndíj a fiatal magyar irodalomnak, amikor a legnagyobb szükség volt rá, amikor az állami irodalomtámogatás kezdett vállalhatatlan és átláthatatlan lenni. Azóta is az, sőt, egyre inkább annak tűnik, még ha sokan – kényszerből, nemtörődömségből, cinikusságból vagy merő lelkesedésből – vállalják is, amit ilyenkor vállalni kell.

Ha jól tudom, a stuttgarti magyar intézet igazgatói munkája vége felé járó Keresztury Tibor javaslatára indította el a 35 évnél fiatalabb hazai szerzőknek szánt magánösztöndíját Horváth Péter 2013-ban. Az évente egy főnek kiosztott ösztöndíj összege nettó 6000 euró. Iszonyú sok pénz magyar viszonylatok között, tehát nem vicc, hogy – amint a kiírásban szerepel – „egy évnyi nyugodt munkakörülmények biztosítása” a célja. Ráadásul egy-egy német alkotóházi hónap is jár vele, ami szintén felbecsülhetetlen érték. Akkoriban más forrás ezt nem tudta nyújtani, és ma sem igen akad olyan, amelyiket ennyire szívesen elfogadná az ember. Pláne, hogy a zsűri is milyen nevekből állt, illetve áll (Keresztury, Esterházy, Parti Nagy, Szilasi). A döntésekkel – mint mindig – lehetett vitatkozni és nem vitatkozni, vérmérseklettől és esztétikai „mindset”-től függően. A mecenatúra jelentőségéről vita nem lehetett.

A kezdetek óta kilencen kapták meg, idén lett volna, és talán lesz is a tizedik alkalommal kiosztva az ösztöndíj. Mán-Várhegyi Réka, Áfra János, Bencsik Orsolya, Závada Péter, Simon Márton, Harag Anita, Bartók Imre, Kormányos Ákos. Aki ismeri a fiatalabb magyar irodalmat, tudhatja, hogy milyen művek készültek el a Horváth Péter Ösztöndíj támogatásából, és így azt is fel tudja mérni, hogy milyen jelentősége volt egy ember nagylelkűségének. Hosszú évek óta szó van arról, hogyan kellene az alkotói pályáknak leválniuk az állami felületekről, és megtalálni azokat a független forrásokat, amelyek az alkotói szabadságot (és szabadságérzést) is garantálni tudják. Ez a folyamat természetesen nem mehet végbe egyik napról a másikra, apró, vagy nem is olyan apró lépések kellenek hozzá. Ez az ösztöndíj egy kifejezetten jelentős lépés volt ebbe a vágyott irányba.

Horváth Péter idén februárban ünnepelte 85. születésnapját, volt róla szó, hogy ebből az alkalomból szerveződik valamiféle köszöntés az egykori és mai ösztöndíjasok bevonásával is – erre azonban már nem kerülhetett sor. A mecénások haláláról úgy tűnik, nem szokás megemlékezni, de ezzel a szokással érdemes lenne mihamarabb szakítani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.