Halász Rita Margó-díjat nyert a Mély levegővel

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. október 14.

Sorköz

Negyven prózakötet közül választották ki ezt a regényt, amelyből hamarosan filmsorozat készül.

 

 Halász Rita Mély levegő című regényéért kapta meg idén a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjat, amelyet csütörtökön adtak át Margó Irodalmi Fesztiválon a Várkert Bazárban.

A Mély levegőt tavaly ősszel mutatták be, a könyv tavasszal felkerült a Libri irodalmi díj tízes listájára, nemrég pedig bejelentették, hogy filmsorozat készül belőle.

 

 
 

Gaborják Ádám, a zsűri tagja méltatásában hangsúlyozta: Halász Rita érzékletesen és a téma szélesebb társadalmi vonatkozásait tekintve rendkívül érzékenyen és érzékenyítően ábrázolja a családon belüli nemi egyenlőtlenségek, erőszakos cselekedetek hétköznapi megvalósulását, kibomlását és egyéni pszichés következményeit. A fuldoklás, a némaság és a hallgatás állandó kísérője a főszereplőnek, Verának. Nemcsak abban az értelemben, hogyan lehet megtalálni egy trauma után a hangot és hogy milyen szavakkal adható tovább másoknak, hanem egyúttal azt a problémát is tematizálja, hogy ki az, akinek joga van megszólalni, és ki az, akinek nincs, és mit mondhat egyáltalán – mondta laudációjában Gaborják Ádám.

A Margó-díjra ebben az évben 40 első prózakötetet jelöltek a kiadók és a szerzők. Közülük a tíz legjobbat előzsűri választotta ki, majd a szakmai zsűri döntött az első három legjobbról. Halász Rita könyve mellett Gurubi Ágnes Szív utca című kötete és Gazda Albert Leningrád című regénye került az élmezőnybe.

A Margó-díjról döntő zsűri tagjai idén Gaborják Ádám mellett Antal Nikolett (Fiatal Írók Szövetsége), Czinki Ferenc (Szépírók társasága), valamint Valuska László, a Margó Irodalmi Fesztivál igazgatója volt.

Az első Margó-díjat Totth Benedek nyerte a Holtverseny című regényével, amit már több nyelvre lefordítottak, majd Milbacher Róbert a Szűz Mária jegyesével, Szöllősi Mátyás pedig a Váltóárammal érdemelte ki a díjat. Mécs Anna  Gyerekzár című kötetéért vehette át, Fehér Boldizsár pedig Vak majom című regényért kapta, tavaly Harag Anita nyerte Évszakhoz képest hűvösebb című novelláskötetével.

Halász Rita a díjjal félmillió forintot, próbafordítást, tárcasorozatot, a Bookline 10 millió forintos médiatámogatását és bemutatkozási lehetőséget is kapott a Liszt Ünnep programján, a 2022-es Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár előestéjén a Müpában.

Recenziónk a regényről:

A leadkép forrása Halász Rita Facebook-oldala

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.