Jókai Mór mint vásárhelyi képviselő: egy celeb kalandjai a politikában

Sorköz

Százötven éve, 1875-ben választották országgyűlési követté Jókai Mórt a hódmezővásárhelyiek. Voltak nagygyűlések, készültek kampánytollak – aztán jött a csalódás.

Bal kezével a Szerelem bolondjai című regényt írja, jobb kezével az Üstökös című élclapot szerkeszti, a bal lába ujjai között fogott tollal az Igazmondó című néplapon, jobb lábával pedig A Hon című újságon dolgozik. Így ábrázolta 1868-ban, egy évvel a kiegyezés után Jókai Mórt (1825–1904) Karel Klic karikaturista.

Az országosan ismert és tisztelt író ezt a gúnyrajzot akár elismerésnek is vehette, mert tényleg nagy munkabírása volt. Kora reggeltől dolgozott, és a kortársak szerint egyik munka fáradalmait a másikkal pihente ki. A Klic-karikatúrára az már nem is fért föl – talán nem tűnhetett igazán fontosnak –, hogy Jókai 1861-től országgyűlési képviselő is volt. Pedig az idő tájt is számoltak a politikai pártok a celebritások népszerűségével, és azzal, ezt hogyan lehetne valahogyan aprópénzre váltani – derült ki a hódmezővásárhelyi levéltár  hétfői rendezvényén. A Levéltári napok című rendezvénysorozatnak ez a napja Jókai Mór és Hódmezővásárhely kapcsolatáról szólt, abból az alkalomból, hogy idén kétszáz éve született az író, és százötven éve választotta a város képviselőjévé. A karikatúrát – több másikkal együtt – ezen az előadáson vetítették ki, Jókait és korát, kapcsolatait, útját és környezetét négy történész, Nóbik Attila, Marjanucz László, Presztóczki Zoltán és Tóth István mutatta be.

A református kisnemesi családban felnőtt, gyerekkorától nyelveket tanuló, érettségizett, jogakadémiát végzett komáromi fiatalember tudatosan készült az írói pályára, és arra, hogy ebből fog élni. Az 1848-as forradalom idején már ismert személy volt: az egyetemi hallgatók azt kérték, hogy számukra Jókai olvassa fel a tizenkét pontot. Tanulságos, hogy vele együtt huszonéves fiatalok tettei nyomán is alakult egy ország sorsa – az még inkább, hogy akik közülük túlélték a szabadságharcot, hogyan gondolkodtak később, a megváltozott körülmények nyomán a közéletről. Jókai, aki a szabadságharc idején a köztársaság eszméje mellett állt ki, a világosi fegyverletétel után több hónapig rejtőzött, előbb egy ideig álnéven írt, és csak 1851-től dolgozhatott saját néven. Ekkortól jó ideig csak az irodalomnak élt.

 

Jókai Mór szobra (Berecz Gyula, 1937) a Duna Menti Múzeum (Kultúrpalota) előtt

Fotó: Fortepan/Klenner Aladár

Ahogy a körülmények engedték, a politikában is egyre több nézet nyilvánulhatott meg már a kiegyezés előtt is. Amikor Ferenc József 1861. április 6-ra összehívta Budára az Országgyűlést, elfogadtatni a magyarokkal a birodalom működtetésének új elvi alapjait, a testület egyöntetűen elutasította a császár ajánlatát. Vita abból támadt, hogy az elutasításnak mi legyen a módja. Az egyik oldal, amelynek Deák Ferenc volt a vezéralakja, amellett volt, hogy az uralkodónak feliratot kell küldeni, ahogyan régebben szokás volt. Az ellenzők – Teleki László vezetésével – úgy gondolták, a felirattal elismernék, hogy Ferenc József az uralkodójuk, pedig jog szerint a császár nem királya Magyarországnak. Ezért Telekiék szerint határozati formában kell véglegesíteni a döntést, és föloszlatni az Országgyűlést.

Teleki László a döntés előtt öngyilkos lett. Deák Ferenc javaslata nyomán 155–152 arányban a felirati javaslat győzött. Bécs ezt sem fogadta el, a felirat vagy határozat vitája nyomán viszont kirajzolódott a törésvonal a magyar politikában. A Felirati Párt Deák vezetésével, az uralkodó személyét elismerve, de az 1848. márciusi törvényekhez ragaszkodva képzelte el az ország jövőjét. A Határozati Párt a függetlenség elve alapján működött volna. Jókai Mór 1861-ben még a Határozati Párt jelöltjeként nyerte meg a választást Siklóson, de e párt megszűnt, amikor Ferenc József feloszlatta az Országgyűlést. Jókait 1865-ben újraválasztották, 1867-től a határozatiakból alakult Balközép Párt tagjaként politizált mint Tisza Kálmán barátja és harcostársa. 1875-ben a Balközép Párt fuzionált a Deák-féle csapattal, létrehozva a Szabadelvű Pártot, zavart okozva a választók körében. Az egyesülés egyik támogatója Jókai volt.

De mi köze volt Jókainak Siklóshoz? Aztán hogyan keveredett Budapest-Terézvárosba, ahol indulásával és megválasztásával minisztert buktatott? Mit tudott a ma Horvátországhoz tartozó, egykori Baranya megyei Dárdáról, ahol szintén megválasztották? És Hódmezővásárhelyről?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.