Jókai Mór mint vásárhelyi képviselő: egy celeb kalandjai a politikában

Sorköz

Százötven éve, 1875-ben választották országgyűlési követté Jókai Mórt a hódmezővásárhelyiek. Voltak nagygyűlések, készültek kampánytollak – aztán jött a csalódás.

Bal kezével a Szerelem bolondjai című regényt írja, jobb kezével az Üstökös című élclapot szerkeszti, a bal lába ujjai között fogott tollal az Igazmondó című néplapon, jobb lábával pedig A Hon című újságon dolgozik. Így ábrázolta 1868-ban, egy évvel a kiegyezés után Jókai Mórt (1825–1904) Karel Klic karikaturista.

Az országosan ismert és tisztelt író ezt a gúnyrajzot akár elismerésnek is vehette, mert tényleg nagy munkabírása volt. Kora reggeltől dolgozott, és a kortársak szerint egyik munka fáradalmait a másikkal pihente ki. A Klic-karikatúrára az már nem is fért föl – talán nem tűnhetett igazán fontosnak –, hogy Jókai 1861-től országgyűlési képviselő is volt. Pedig az idő tájt is számoltak a politikai pártok a celebritások népszerűségével, és azzal, ezt hogyan lehetne valahogyan aprópénzre váltani – derült ki a hódmezővásárhelyi levéltár  hétfői rendezvényén. A Levéltári napok című rendezvénysorozatnak ez a napja Jókai Mór és Hódmezővásárhely kapcsolatáról szólt, abból az alkalomból, hogy idén kétszáz éve született az író, és százötven éve választotta a város képviselőjévé. A karikatúrát – több másikkal együtt – ezen az előadáson vetítették ki, Jókait és korát, kapcsolatait, útját és környezetét négy történész, Nóbik Attila, Marjanucz László, Presztóczki Zoltán és Tóth István mutatta be.

A református kisnemesi családban felnőtt, gyerekkorától nyelveket tanuló, érettségizett, jogakadémiát végzett komáromi fiatalember tudatosan készült az írói pályára, és arra, hogy ebből fog élni. Az 1848-as forradalom idején már ismert személy volt: az egyetemi hallgatók azt kérték, hogy számukra Jókai olvassa fel a tizenkét pontot. Tanulságos, hogy vele együtt huszonéves fiatalok tettei nyomán is alakult egy ország sorsa – az még inkább, hogy akik közülük túlélték a szabadságharcot, hogyan gondolkodtak később, a megváltozott körülmények nyomán a közéletről. Jókai, aki a szabadságharc idején a köztársaság eszméje mellett állt ki, a világosi fegyverletétel után több hónapig rejtőzött, előbb egy ideig álnéven írt, és csak 1851-től dolgozhatott saját néven. Ekkortól jó ideig csak az irodalomnak élt.

 

Jókai Mór szobra (Berecz Gyula, 1937) a Duna Menti Múzeum (Kultúrpalota) előtt

Fotó: Fortepan/Klenner Aladár

Ahogy a körülmények engedték, a politikában is egyre több nézet nyilvánulhatott meg már a kiegyezés előtt is. Amikor Ferenc József 1861. április 6-ra összehívta Budára az Országgyűlést, elfogadtatni a magyarokkal a birodalom működtetésének új elvi alapjait, a testület egyöntetűen elutasította a császár ajánlatát. Vita abból támadt, hogy az elutasításnak mi legyen a módja. Az egyik oldal, amelynek Deák Ferenc volt a vezéralakja, amellett volt, hogy az uralkodónak feliratot kell küldeni, ahogyan régebben szokás volt. Az ellenzők – Teleki László vezetésével – úgy gondolták, a felirattal elismernék, hogy Ferenc József az uralkodójuk, pedig jog szerint a császár nem királya Magyarországnak. Ezért Telekiék szerint határozati formában kell véglegesíteni a döntést, és föloszlatni az Országgyűlést.

Teleki László a döntés előtt öngyilkos lett. Deák Ferenc javaslata nyomán 155–152 arányban a felirati javaslat győzött. Bécs ezt sem fogadta el, a felirat vagy határozat vitája nyomán viszont kirajzolódott a törésvonal a magyar politikában. A Felirati Párt Deák vezetésével, az uralkodó személyét elismerve, de az 1848. márciusi törvényekhez ragaszkodva képzelte el az ország jövőjét. A Határozati Párt a függetlenség elve alapján működött volna. Jókai Mór 1861-ben még a Határozati Párt jelöltjeként nyerte meg a választást Siklóson, de e párt megszűnt, amikor Ferenc József feloszlatta az Országgyűlést. Jókait 1865-ben újraválasztották, 1867-től a határozatiakból alakult Balközép Párt tagjaként politizált mint Tisza Kálmán barátja és harcostársa. 1875-ben a Balközép Párt fuzionált a Deák-féle csapattal, létrehozva a Szabadelvű Pártot, zavart okozva a választók körében. Az egyesülés egyik támogatója Jókai volt.

De mi köze volt Jókainak Siklóshoz? Aztán hogyan keveredett Budapest-Terézvárosba, ahol indulásával és megválasztásával minisztert buktatott? Mit tudott a ma Horvátországhoz tartozó, egykori Baranya megyei Dárdáról, ahol szintén megválasztották? És Hódmezővásárhelyről?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.