Segítünk választani, ha nem tudná, mit érdemes olvasni a karanténban

  • narancs.hu
  • 2020. április 23.

Sorköz

A könyvek a barátaink! A karantén alatt talán az egyetlenek testközelben. Bár a kiadók takaréklángon dolgoznak, csökkentve a friss megjelenések számát, mi nem veszünk vissza: segítünk választani. Itt a legfrissebb Könyvmelléklet 10 oldalon.

Krusovszky Dénes Colson Whitehead sikerkönyvéről, A Nickel-fiúkról írt, Legát Tibor pedig a Bódy életmű kérdéseiről beszél a nagyszabású színes album, a Egybegyűjtött filmművészeti írások 2. című, Zalán Vince szerkesztette könyv apropóján. Cory Doctorow apokaliptikus vízióitól sem mentes Radikálisok című kötetét Svébis Bence mutatja be.

“Mi a kommün, ez a Szfinx…” - kérdezte még Marx. Tényleg, mi volt? 72 nap: “ambíciózus és tragikus, nagyszerű és esendő kísérlet”? László Ferenc Balázs Gábor Párizs, szabad város - 1871 című hiánypótló történeti munkáját mutatja be.

Philippe Sandsot Köves Gábor kérdezte. A szerző könyve, amiről John le Carre is lelkendezett, a Kelet-nyugati utca története négy szálon fut. “Addig értettem, hogy valaki ír egy könyvet a Lembergben született, hőn szeretett nagypapáról, aki nem igazán beszélt az unokának élete e korai helyszínéről. Bárkivel megeshet ilyesmi, még egy elismert brit nemzetközi jogásszal is. De hozzácsapni a nagypapához nem egy, hanem rögtön két Lembergből származó jogászembert, a népirtás és az emberiesség elleni bűntett kategóriáinak megalkotóit? Plusz, a nürnbergi pert? És egy felakasztott főnácit? Meg az ő máig vezeklő fiát? Hát…” - mondja Köves Gábor a beszélgetés után. Sands mesél a könyv keletkezéséről, a népirtás kategóriájával szembeni szakmai aggályokról, apákról és fiúkról és a kilencvenes évek elejének nagy magyar politikusreménységéről, aki '94 környékén még egy decent guy volt - de az emberek, mint tudjuk, változnak.

A Móra kiadó hetven éves történetéről hosszú cikket közlünk, és nem kevésbé hosszú a listánk is, amit szokás szerint Kőrizs Imre gondozott, most a világirodalommal, és meglepő módon főképp női szerzőkkel a fókuszban.

(Nyitóképünkön: Max Barascudts Olvasó szerzetes című festménye, 1900.)

A Könyvmellékletet a friss Magyar Narancsban találja ezer másik pofás cikkel együtt. Mert ha nem könyvet olvas, akkor természetesen Magyar Narancsot. Ne felejtse el a héten (sem) megvásárolni vagy akár előfizetni a lapot!

Ne egyenek cukrot! Vegyenek Magyar Narancsot!

Mi minden van a friss számban? Zavar a kommunikációban, zavar a döntéshozatalban. Biztonságos-e megtartani május 4-ével kezdődően az érettségi vizsgákat?Kinek a felelőssége a diákok, a családtagjaik és a pedagógusok egészségének kockáztatása a járványhelyzetben?Teczár Szilárd okos cikkében megszólal Horn György, az AKG igazgatója és Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.