A náci háborús bűnös Leonardo da Vinci festményével menekült

  • L. T.
  • 2020. február 29.

Sorköz

A borzalmak városától a nürnbergi perig.

Aki a 20. században az ukrajnai Lvivben élt, annak bőséggel kijutott a történelem viharából. Különösen, ha hosszú élete volt, mivel akár öt (de akár ennél is több) különféle állampolgárságot is magáénak tudhatott még úgy is, ha soha nem hagyta el szülővárosát. A század elején Lvivet még Lembergnek hívták és az Osztrák-Magyar Monarchia keleti „bástyájának” számított, az első világháború után Lengyelország kapta meg, a lengyelek Lwównak nevezték. 1939-ben a Molotov-Ribbentrop paktum nyomán a Szovjetunióhoz került Lvovként (Львов), majd  1941-ben, ismét Lembergként a náci Németországhoz. A 2. világháború után megint szovjet lett, majd 1991-tól – immár Lvivként – a független Ukrajna legnagyobb nyugati városa.

Philippe Sands nemzetközi jogász könyvének, a Kelet-nyugati utcának – amit nehéz lenne kategorizálni, leginkább az illene rá, hogy „tényirodalom” –, Lviv városa a "főszereplője", valóságos hősei a város szülöttei, akik

ha nem ott születnek, műveik sem készültek volna el.

Raphael Lemkin és Hersch Lauterpacht nem valamiféle találmánnyal vagy műalkotással vált közismertté, hanem olyan jogi formulák megalkotásával, amelyek szinte ismeretlenek voltak 1945-ig, ám ezt követően megkerülhetetlenné váltak a nemzetközi jog tárgykörében. Lemkin a népirtás, Lauterpacht az emberiesség elleni bűntett fogalmának megalkotója, mindketten a Lvivi Egyetemen folytattak jogi tanulmányokat, és ha nevük nem is vált széles körben ismertté, e fogalmak borzalmas jelentésével leghamarabb a nürnbergi per után az egész világ szembesülhetett.

false

Sands eredetileg csak e két jogászról akart írni. Különösen azután, hogy lvivi útja során azzal szembesült, hogy még a városi egyetemen sem tudják, hogy kik voltak ők. De a szerzőt a városhoz más, személyesebb okok is kötötték. Itt született anyai nagyapja, Leon Buchholz, aki ugyan teljesen más pályán működött, mint a neves jogászok, sorsa a nácik rémes ideológiája nyomán mégis melléjük rendeltetett. Mindhárman zsidó származásuk miatt váltak menekültekké, mindhármuk családja odalett a világháború alatt. Mindez Lemkin és Lauterpacht munkásságában vissztükröződik, viszont Leon Buchholz a háború után teljes hallgatásba burkolózott. Sands e három életút állomásait járja be és már-már krimibe illő fordulatokat fedez fel.

Már csak azért is, mert van egy negyedik főszereplője is a Kelet-nyugati városnak, Hitler egykori jogásza, 1939-től a megszállt Lengyelország teljhatalmú főkormányzója, Hans Frank,

aki közvetve milliók haláláért volt felelős.

Lemkin és Lauterpacht hozzátartozóinak a haláláért is. Sands azonban Frank hatalmának abszurditását, kisstílű személyiségjegyeit is megmutatja, és azt is, hogy a főkormányzó szinte királynak képzelte magát. Legalábbis ezt támasztja alá, hogy a krakkói Wawelban rendezte be rezidenciáját, hatalmas műtárgy-gyűjteményt felhalmozva. Irodája falára Leonardo da Vinci Hölgy hermelinnel című festményét akasztotta, sőt amikor a háború végén menekülnie kell, a képet magával vitte Németországba. De magával vitte 43 kötetes naplóját is, amit minden bizonnyal az „örökkévalóságnak” szánt. Mindennél beszédesebb, hogy a háború végén épp e feljegyzésekkel próbálta igazolni,, hogy nem terheli felelősség, azonban a nürnbergi perben épp e naplók szolgáltak az ellene felhozott vádak – köztük az emberiesség elleni bűntettek – bizonyítékául.

Philippe Sands könyvének négy főszereplője sosem találkozott, de remekül megírt élettörténetük nyomán mégsemszabadulhatunk attól az érzéstől, hogy nem létezik, hogy ne ismerték volna egymást. A Kelet-nyugati utcát magyarul a Park kiadó jelentette meg, Farkas Krisztina fordításában.

(Borítókép: Wikipédia)

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.