Mindenki rosszkedvű, mert mindenkin átgázolt a történelem

  • Melhardt Gergő
  • 2020. június 15.

Sorköz

Bereményi Géza új könyve inkább akar az alkotói pályát lezáró önéletírás lenni, mint irodalmi mű.

Vallomásos önéletrajz Bereményi Géza leg­újabb könyve, a Magyar Copperfield. A magyar irodalomban is hosszú hagyományra visszatekintő, gyermekkorról szóló memoárok azon sorába illeszkedik, amelynek a legutóbbi csúcsteljesítményei Nádas Péter Világló részletek és Bartók Imre Jerikó épül című művei. Ám Bereményi könyve, ez az életművet nagyszabású gesztussal lezárni kívánó alkotás ezeknél jóval könnyebb olvasmány, ami inkább akar az alkotói pályát lezáró önéletírás lenni, mint irodalmi mű.

Persze az egész életmű – a dalszövegek és filmek nagy része is – az önéletrajzi fikcióra épül, ahol az egyes szövegek folyton utalnak egymásra, visszatérő szereplőkkel, helyszínekkel, szófordulatokkal keltik az összefüggés illúzióját. Ebben az új regényben is találkozhatunk a Cseh Tamás-dalok és Bereményi filmjeinek egyes szereplőivel, például Szukics Magdával, Fáskerti elvtárssal és feleségével, egy mályvaszín, CF-2000 rendszámú autóval, a főhős édesanyja pedig nem mást mond 1956 novemberében, mint hogy:

„Jó, hát akkor itt fogunk élni.”

Első pillantásra kulcsregénynek is tűnhetne a Magyar Copperfield, az egész Bereményi-univerzumot utólag önéletrajzi alapon magyarázó alapszövegnek, de erről szó sincs. A máshonnan ismerős elemek használata ugyanis éppen azt kínálja fel, hogy az életmű minden egyes darabját értelmezhetjük fiktívként és önéletrajziként is. De mintha pont a fikció és a valóság szétválasztását akarná folyton megpiszkálni. Az olvasó, talán mert az önéletrajz műfajához hagyományosan transzparens, őszinte beszédet társítunk, most erőteljesebben keresi, mi lehet a valóságmagja a történeteknek, miközben tudja, hogy ez is, mint bármelyik Bereményi-mű, megkonstruált szöveg, ahogy már a műfajmegjelölő alcím, az „életregény” is utal rá.

false

Magyar Copperfield az érettségi időszakáig követi főhőse életét. A másik, ugyanilyen fontos idősík a visszatekintő íróé. Az elbeszélés alapszerkezete az akkor-később-most hármassága, amelyből az utóbbi a könyv megírásának idejét jelenti. Az elbeszélt múlt és az elbeszélés jelene állandóan egymásba játszik. Nemcsak a múltbeli esemény hat ki a jelenre, hanem a jelen is visszahat a múltra, hiszen a megidézett események és érzések az írás gesztusával képződnek meg.

A gyermekkori életszakaszokat – a címben jelölt előkép történetéhez hasonlóan – nagy törések határolják. Megtudjuk, hogy a hőst kisgyermekként szülei helyett anyai nagyszülei nevelték (őket áttételesen, de kétszer is mint „szüleit” emlegeti) a Teleki téri piac mellett. Aztán anyjához és annak új férjéhez került; az így együtt élő hármas állandóan változó dinamikájú kapcsolatrendszerének érzékeny leírása a kötet egyik nagy teljesítménye. A következő fontos váltás pedig akkor következett be, amikor a kamasz Géza megszökött otthonról, előbb csak egészen rövid időre, aztán évekre, hogy a gimnáziumot Pápán járja ki, kollégistaként. Közben elkezdett verseket, novellákat írni. Felvették az egyetemre, ott búcsúzunk tőle, amikor be kell vonulnia a seregbe.

Az élettörténet fordulataihoz a főhős nevének változásai társulnak. Kiskorában nagyanyja Lulikának hívta, polgári neve apja után Vetró Géza (e vezetéknév szintén előfordult a dalszövegekben, amikor még nem volt ismeretes, hogy ez a szerző születési neve), majd anyja második férje után megkapta a Rozner nevet. A Bereményi név a nagyapját jelöli.

Ő a nagyszüleit mindvégig keresztnevükön szólította, Rózának és Sándornak, de anyját eleinte Évinek, majd – mert muszáj volt – édesanyának, nevelőapját pedig Apukának. A nevek váltakozása is mutatja, hogy itt nem csupán arról a memoárirodalomban

közhelynek számító belátásról van szó,

amikor a visszaemlékező az én megkettőzése (szereplőre és emlékezőre-íróra) által a saját, töredékesnek vélt identitását igyekszik egységben megkonstruálni, hanem arról is, hogy a többi szereplő identitása sem rögzített, és az életregény konstrukciójában az ő személyiségük is csak az írás által jön létre.

A szereplők – családtagok, barátok, szerelmek, tanárok – mind betöltenek valamilyen funkciót a főszereplő világnézetének kialakításában, kimondatlanul: íróvá válásának folyamatában, és a visszaemlékező elbeszélőt ez érdekli bennük igazán. A nevelőapa és az osztályfőnök bár „osztályellenségnek” minősülnek, mivel mindketten elnyomók, a személyiség kialakulását feltáró visszaemlékezés terében közös platformra kerülnek egymással.

És a regény összes férfi szereplőjével, például a főhőst egzecíroztató rendőrökkel is. Mindannyiukban közös, hogy maguk is elnyomott férfiak, tele feloldatlan frusztrációkkal és szorongásokkal, felgyűlt indulataikat pedig másokon képesek csak levezetni. Géza folyton ilyen férfiak indulatkitöréseinek kerül az útjába, és e traumatikus élmények hatására fejlődik ki benne a már gyerekkora óta meglévő kívülállás-érzésből az „idegensége”, „önállósága”, „függetlensége”. Amihez nagy önérzet és morális fölény is társul. (A regényben alig kerül szóba, de a női szereplőket ugyanígy nyomorították ezek a szerencsétlen férfiak.)

Az ide vezető belső út leírása már nem is annyira önéletrajzi, inkább nevelődési regényként olvasható.

A nevelődés célja az íróvá válás,

amiről a regény már nem szól, ám kimondatlanul is minden múltbeli eseménysor oda konvergál, és minden jelenbeli állapot arra vezethető vissza. Ezért sem az életművet magyarázza a könyv, mert amit magyarázna, az hiányzik belőle.

Bereményi Géza író beszédet mond

Bereményi Géza író beszédet mond a 90. könyvhéten

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Az 1978-as Bereményi-regény, a Legendárium (amelyet Balassa Péter a prózafordulat kiemelkedő alkotásai között tartott számon a 80-as években) legemlékezetesebb jelenete egy temetésről készült családi fénykép leírása: az alakok egész addigi élettörténete sűrűsödik össze benne. A memoárnak is fontos motívuma egy fénykép, ami viszont egy esküvői felvétel. Géza kisgyerekként találta meg a szülei lakodalmában készült csoportképet, így látta meg először apját, Vetró Gézát („Az én apám, az én legelső nevem.”), hogy aztán a kép örökre eltűnjön („elveszett, mint annyi minden, amit én most a memóriámból próbálok összekotorni”), legalábbis fizikai valójában, ugyanis a látvány jobban bevésődött a szerző elméjébe, mint bármi más. („Ma is látom azt a képet.”)

Olyannyira, hogy az elveszett kép emléke alapján felismerte apját, amikor először találkozott vele. Ez mutat rá arra – és ez a regény alapszerkezete és elbeszéléstechnikái szempontjából nagyon fontos –, hogy bármilyen tárgyi emléknél vagy bizonyító erejű dokumentumnál fontosabb az egyéni emlékezet, ami mindent felülírhat. A fejezeteket alkotó epizódok egy-egy emlék elbeszélései, amelyek általában önmagukban állnak, nagyrészt önálló történetekként; köztük legtöbbször nincs okozati összefüggés, a lineáris élettörténetből az emlékezés önkényével kiválogatott események sorozatát alkotják. Egymáshoz való viszonyuk sincs feltárva: „nem érdemes okok után kutakodni”. Az álmok, babonák, megérzések – amelyeknek a magyarázata épp ennyire lehetetlen – éppolyan bizonyító erővel bírnak, mint a tények: a nagymama megálmodja (és be is jön neki), mikor mit kell venni, eladni, az elbeszélőt pedig egy álma segíti ki abban, hogy apjáról írni tudjon.

Bereményi nem a prousti akaratlan emlékezés, és nem is a nádasi, okadatolt analízis útját járja. Az ő szerzői figurája az írás közben felszínre kerülő emlékek között válogat, és amelyik a nevelődési narratívában logikus helyre illeszthető, azt kibontja egy-egy fejezetté vagy epizóddá. Az is megesik, hogy egy régi, gyerek- vagy kamaszkori titkot fed fel, amiről azt írja, még senkinek nem árulta el, de ennél is érdekesebb, amikor felhívja a figyelmet a szándékos elhallgatásaira az olvasók előtt. Ezek elsőre furcsa játékoknak tűnnek.

Ám a kötet közepe táján egy zárójeles megjegyzésben fény derül ennek az emlékválogatásnak a valódi tétjére, ami egyben arra is választ ad,

hogyan képes elkerülni Bereményi regénye a nosztalgiázás csapdáit:

„csak az erősen megmaradtak a fontosak. És az erősen megmaradtak nem véletlenül vésődtek belém. Hanem azért, mert azok egy egész időszak lényege. És sorba állítva nemcsak szellemkép lehet belőlük, hanem sűrítmény, a korszak piszkos lelke.” A főhős saját szellemi útja így ágyazódik tágabb kontextusba: az egyén belső fejlődésének utólagosan megkonstruált leírása a társadalom történetének elbeszélése lesz. Ez tükröződik szinte észrevétlen módon az ilyen, groteszknek ható, de finom érzékkel megírt mondatokban: „Itt élek a velem élő felnőttekkel ebben a korszakban benne, és együtt nem tudjuk, hogy mi lesz.”

Mindenki rosszkedvű, mert mindenkin átgázolt a történelem. A szellemi függetlenség talán megóvhat az összeomlástól. Ennek útját látja példaként a szerző gyerekkori alteregója a nagyszülei sorsában. Ők sikeres kereskedők, és – legalábbis a kisgyerek szemében – boldogok együtt, mert Sándor üzleti érzéke és nagy dumája jól kiegészíti Róza megérzéseit és empátiáját. Amikor ’56 októberében Géza világa kifordul a sarkaiból, csak nagyszüleinél marad minden a régiben – mert a „régi” épp a változásokhoz való állandó alkalmazkodás képességét jelentette. Ettől lehet Géza író. Mert „ők tapasztaltak már sok ilyet, mi van, ha fordul egyet a világ. Tudták, hogy az is csak átmenet.”

Magvető, 2020, 635 oldal, 5499 Ft

(Ez a cikk eredetileg Minden csak átmenet címmel a Magyar Narancs hetilap 2020. április 30-i számában jelent meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.