Random félidegenekkel szexelnek és fogalmuk sincs róla, hogy miért

Miriam Toews: Minden kis nyamvadt bánatom

  • Karafiáth Metta
  • 2020. április 28.

Sorköz

Felnőtté válás, korlátozó vallási környezet, tehetség és öngyilkosság, mindezt finoman és humorral pettyezve – ezeket ígéri a kanadai írónő regénye.

Két középkorú nővér, Elf világhírű zongorista, Yoni közepesen sikeres és tehetséges író, aki hibát hibára halmoz az életben, válik, anyagi gondokkal küzd. És mást sem szeretne, csak szuicid nővérét, Elfet életben tartani.

Az ő folyamatos öngyilkossági kísérleteit Yoni elbeszélésén keresztül látjuk, miáltal perspektívánk viszonylag egysíkú, amit egyes, amúgy fontos szereplők sablonos, 2D-s ábrázolásmódja további korlátok közé szorít. Pedig a regény első harmadában van szufla,

átérezzük a féltést, az aggodalmat,

halljuk és értjük a két testvér bensőséges, mély beszélgetéseit. Toews sorban a hatodik regényét azonban szétszabdalja az indokolatlan helyzetkomikum és a stiláris következetlenség, mely a hangsúlyos párbeszédek élét is tompítja. Az olvasó ilyenkor az üresség furcsa érzetével lapoz előre.

Miriam Toews

Miriam Toews

Fotó: Wikipédia/Alessio Jacona

 

Nem segít az sem, hogy a mű szerkezete már-már látványosan tévésorozatszerű: a húsz fejezetre tagolt könyv kiválóan Netflixesíthető, a kurta mondatokból álló dialógusok és erősnek szánt képek kitűnően mutatnának UHD-ben.

false

 

Fotó: Európa Könyvkiadó

Toews egyszerre szeretne mindent elmondani és ezért alig fog meg valamit, kicsit felvillantja, hogy a nőknek nehéz, néha sok bort isznak, random félidegenekkel szexelnek és fogalmuk sincs róla, hogy miért. Ezzel sem lenne baj, ha a nyelvtől és gondolati síkon valóban kapnánk valamit, nem csupán kérdőjeleket és egy rakás közhelyet az élni akarásról, nem akarásról, felelősségről és szeretetről.

Fordította: Varga Zsuzsa. Európa Könyvkiadó, 2019, 340 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.