Néhányaknak bohóc, a többség szerint hazafi: Zelenszkij két portréja

Sorköz

Orbán Viktor lekicsinylően csak színésznek nevezte, mások szerint valódi államférfi, aki már beírta magát az ukrán történelemkönyvekbe. Volodimir Zelenszkij páratlanul érdekes életútjáról két könyv is megjelent magyarul, egyik jobb, mint a másik. De melyik az?

„A háború túl komoly dolog ahhoz, hogy katonákra bízzuk” – idézi Gallagher Fenwick, Zelenszkij életrajzírója Georges Clemenceau-t. Nem tudjuk, mit tett volna az apró termetű, táncos lábú komikus, ha belenézhet egy varázsgömbbe, és meglátja a jövőjét, ami még mindig zajlik. A Corvina Kiadónál megjelent Zelenszkij és a vérző Ukrajna nem is erre keresi a választ, a gyakorlott külpolos újságíró inkább az orosz dezinformációs ködben nyugatról különösen nehezen mazsolázható ukrajnai sajtóból igyekszik kiszedni azt, ami nem fake news.

Zelenszkij portréja azzal együtt is lelkesítő, hogy a szerző nem fedi el alanya szeplőit, például ellentmondásos kapcsolatát a befolyásos oligarchával, Ihor Kolomojszkijjal. Erénye, hogy gazdag anyaggal szolgál az elnök gyerek- és fiatalkoráról, széles látképet ad az orosz-ukrán háború nemzetközi környezetéről és alaposan cáfolja a putyini propaganda fertőző betegségként terjedő állításait, egyetlen feltűnő hibája, hogy a franciaországi szerző valójában nem ismeri az országot belülről. Objektívan ír róla, és éppen ezért annak kelet-európai ízét nem tudja kikeverni.

 
Fotó: Magyar Narancs
 

Szerhij Rudenko könyve viszont egészen más. A Zelenszkij: Smink nélkül (Helikon) érdekes kanyarral került a nemzetközi piacra. Ukránul először tavaly, a háború kirobbanása előtt jelent meg, idén pedig már magyarul, angolul és tucatnyi nyelven olvasható a háborús eseményekkel kiegészített változata. Inkább az elnökség biográfiája ez, mint az elnöké, és bár bővelkedik az epizódokban, amelyek rossz fényt vetnek a Zelenszkij-kormányzatra, mégis jobban járunk, hogy kendőzetlenül vonja meg az elmúlt három év mérlegét. Hiszen lehet, hogy az egyik serpenyőben kétes ügyletek és médiabotrányok vannak, a nemzetegyesítő bátorság és a hazaszeretet tonnás súlya a másik irányba billenti ezt a mérleget.

Zelenszkij elmés médiahackkel, saját szilveszteri műsorában jelentette be indulását az elnöki székért 2018-ban, percekkel elődje, Porosenko újévi beszéde előtt. Pártját, A Nép Szolgáját ugyan már két évvel korábban bejegyezték, de nem volt országos szervezete, tagsága, hozzáértő vezetése, és – bár elvek nélkül könnyedén megvannak a pártok – ideológiája sem. Először libertariánusnak, aztán centristának vallották magukat, a választókat azonban nem ez érdekelte: „Számukra A nép szolgája csak egy népszerű tévésorozat volt, amiben Zelenszkij Vaszil Holoborogyko alakjában bravúrosan leszámol az emberek által gyűlölt hatalommal” – írja a könyv, utalva a nálunk is vetített szatírára. A jelölt, akinek mindig is jót tett a rivaldafény, volt annyira ügyes, hogy négy hónappal később már készen állt a jelölti vitára, amit egy stadionban, nagyszámú nézősereg előtt tartottak meg. Már ekkor látszott, hogy jó dumája van – „Én nem az ellenfele, hanem az ítélete vagyok”, mondta a vele szemben álló Porosenkónak –, de az esélyei csak a választás előtt pár héttel nőttek meg.

Július 21-én Zelenszkij pártja 43,16 százalékot, 240 mandátumot szerzett a radában. A nép, amelynek szolgájául szegődtek volna, nagy elvárásokat támasztott a botcsinálta kormány felé, amely, mint rövidúton kiderült, nem volt mentes a nepotizmustól, a korrupciótól. A szerző oldalakat szentel azoknak az összefonódásoknak, amikre a nyugati olvasók a szemöldöküket vonogatják, mi, magyarok pedig ismerős érzéssel bólogatunk.

Amit a Zelenszkij-kormány szemére lehet hányni, az a NER-ben így vagy úgy, sokszor megtörtént már: egy politikus azt tanácsolja egy pénzszűkében élő hölgynek, hogy adja el a kutyáját; egy férfi képviselő bekapcsolt mikrofon mellett szexista kijelentéseket tesz egy nőre; kivételezett éttermek üzemelnek zavartalanul a pandémia alatt. Közben az elnök majdnem hasznos idiótája lesz Donald Trumpnak, miután az amerikai sajtó Hunter Biden elhagyott laptopjából botrányt csinál. De nem ez lesz az oka, hogy Zelenszkij kormányának népszerűsége két év múlva a felére zuhan. Ha nem is gépfegyverrel, mint A nép szolgája képsorain, de lecserélték a korrupt elitet, közben azonban közepes képességű emberek jutottak be a radába: esküvői fényképészek, showmanek, étterem-tulajdonosok, akiknek normális esetben nem lenne keresnivalójuk a politikában. Rudenko könyvéből az is ki-kiderül, hogy a demokrácia alapfogalmait bizony még ez a nemzet is tanulja. Máskülönben nem ír Andrij Bohdan, Zelenszkij alelnöke olyan oximoronokat a közösségi médiában, mint ez: „mi demokratikus módon összpontosítottuk az abszolút hatalmat az országban.”

Az újságírótól távol áll bármilyen felesleges moralizálás, és nem akar belelátni Zelenszkij lelkébe sem, de az olvasottak alapján úgy tűnik, az elnök a háborús fenyegetés hatására találta meg az alkalmat, hogy bizonyítsa jószándékát és végrehajtsa, amire a néppel szerződött. Amikor február 24-én kitört a háború, tíz merénylet készült ellene Kijivben, ennek ellenére nem hagyta el a fővárost. Hősiessége minden mást elfeledtetett az ukrán néppel, és a világ nagyrészével is. „Nem fuvar kell, hanem fegyver” – nyilatkozta az ostromlott városból, és a zseniális kommunikátor szavai bejárták a nemzetközi sajtót. Most, nyolc hónappal a háború kitörése után úgy tűnik, akármi lesz a kimenetele, Putyin hőst csinált a férfiból, aki máskülönben megbukott volna politikusként. Február 24-e óta Zelenszkij megszűnt komikusnak lenni: „Fáradt, borotválatlan arc. (...) Az ukrán nemzet vezére, aki az Ukrajnában zajló háborúról mesél a világnak.”

Szerhij Rudenko: Zelenszkij – Smink nélkül, Helikon, 2022, 272 oldal

Gallagher Fenwick, Zelenszkij és a vérző Ukrajna, Corvina, 2022, 240 oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.