Poeta.doc

Toldi megkísértése

Sorköz

Arany János: Daliás idők (első dolgozat [1849–1853], ötödik ének)

Arany János: Daliás idők 

(első dolgozat [1849–1853], ötödik ének)

32

Még túl a két lyányon, szembe az ajtóra,

Másik kettő térdel a szoba-pallóra,

Párosan, de kissé széllyelebb egymástul,

Kettő pedig összébb, emezeken hátul.

     Valamit emelnek közbül ezek négyen,

Ketteje görnyedve, más ketteje térden,

Könnyü hintaszéket, ami négy szíjon lóg,

Tengeri csigához mindenbe hasonlót.

 

33

Fölfelé a háta tornyodzik magosan,

Dinnye-gerézd formán, hosszu rovátkosan,

Széle széllyelterped, mint a páva farka,

Hanem tiszta fehér, nem pedig oly tarka.

     Selyem boritéka ki van tömve puhán,

Jobb az ülés rajta, mint a gyenge mohán,

Benne a szép Eszter, kissé hátra dűlve,

Hintázgatja testét, sem fekve, sem űlve.

 

34

Lábait az ezüst medencében tartja,

Csekély öltözet van hideg ellen rajta,

Pongyola szabású ritka fehér kelme,

Gömbölyü termetét kimutatja selyme:

     Termetét egészen, a szinét is félig,

Kebelétől kezdve, le a lábszár élig;

Nagy, fekete haja, derekán átvéve,

Kétfelől, mint egy öv, foly le az ölébe.

 

35

Első gondja volt, hogy mellét betakarná,

(Mutatta legalább, mintha ezt akarná),

Szemérmesnek látszó szempillái alatt

Ravaszúl leskődött a hamis gondolat.

     Zavarodva Toldi még mindegyre ott áll:

„Asszonyom, hadd értsem, mi okon hivattál!”

De hamar megbánta együgyü kérdését,

Szégyellve az asszony hangos nevetését.

 

36

„Azér’ hivattalak, monda neki Eszter,

Hogy ezt a medencét lábam alól vedd el.”

Odamene Miklós, térdeit a kőre,

Lebocsátá frísen, a márvány lépcsőre.

     Fehér lábacskáit, rózsaszinű habban,

Megtalálta s kezdé mosogatni abban;

De mialatt piros szép körmeit mosta,

Eszébe jutott az ártatlan Piroska.

 

37

Felkapá az edényt, maga is felállván;

Eszter pedig most a kőleányok vállán

Pihentette lábát, amelyek ott elől

A medencét tarták, lám mondom, kétfelől;

     Így űlt, mosolyogván a Toldi szemébe.

Hanem a vitéznek komor lett a képe:

„Adta bestiája!” káromkodik s nevet.

Szeme közé önti a sok szappanlevet.

Köztudomásúlag már Petőfi piszkálta Aranyt azzal, hogy a Toldi és a Toldi estéje után írja meg hősének érett férfikorát is: „ha már a fejét és a lábát megcsináltad, kötelességed a derekát is megcsinálni”. Arany többször is nekiült, a végeredmény a Toldi szerelme lett. Két kísérletének, a kidolgozásnak (hagyományos kifejezéssel: dolgozatnak) még Daliás idők volt a címe: az itt idézett versszakok az első próbálkozás ötödik énekéből származnak.

Sajátos helyet foglalnak el Arany költészetében ezek a strófák – meg még az előző négy, de azok nem fértek ide –, különleges, félreeső helyet. A walesi tartomány, a kopár szík, a radványi sötét erdő vagy a Margit-sziget mellett akár úgy is lehet ezt a rövid részletet tekinteni, mint az életmű homályos, fülledt szeparéját.

Azt hiszem, nincs még egy jelentős költő, főleg nem ilyen terjedelmi dimenziókban, akinek életműve annyira nélkülözné a szerelem kifejeződésének azt az alanyi közvetlenségét, amelyet oly jól ismerünk Balassitól Csokonain, Petőfin, Adyn, József Attilán, Szabó Lőrincen és Radnótin át, mondjuk Petri Györgyig. Arany erotikája? Érdemes ízlelgetni ezt a kifejezést: elsőre olyan önellentmondásnak tűnik, mint a forró jég vagy a hideg tűz.

„Jodokot én éjjel megölöm az ágyban, / Mert nem tudok érted hova lenni vágyban – búgja a fellobbant szerelmében testvérgyilkosságra vetemedő Jodovna, Toldi mélységes pincebörtönének sötétje fölé hajolva, s a szenvedélynek, ha nem is ilyen bűnös és képtelen helyzetű, de ekkora hőfokú és erejű kitörésével nemegyszer találkozunk Arany eposzaiban, még nők részéről is, bár itt kizárólag nem-magyar nők ragadtatják magukat ennyire” – írja Vas István a Nehéz szerelem Félbeszakadt nyomozás című részében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.