6É futás - Mi vagyunk a villamos

  • Kiss Barnabás
  • 2009. május 28.

Sport

Ha a nagyanyámnak áramszedője volna, ő lenne a 6-os villamos. De mi a helyzet, ha csak futócipője van? Kiss Barnabás
Ha a nagyanyámnak áramszedője volna, ő lenne a 6-os villamos. De mi a helyzet, ha csak futócipője van?

Különös látvány péntek éjjel, hogy egy csapat láthatósági mellénybe öltözött, leginkább éjszakai BKV-ellenőrnek tűnő férfi végez bemelegítő gyakorlatokat a Móricz Zsigmond körtéren, a 6-os végállomásán. Nemsokára indul a villamos, riadt utasok slisszolnak át közöttük, úristen, mit akarhatnak ezek? Semmi különöset. Csak futni. A Nagykörúton át a Moszkva térig, az utolsó villamos után, végig a síneken.

A sportágat

"6É futásnak" hívják, Koenig Boldizsár és barátai 2006 novemberében rendezték meg először, és bár azóta mindent megpróbáltak, hogy hivatalossá tegyék az eseményt, a dolog afféle féllegális happening, mivel a sportolók ilyenkor az úgynevezett "szabálytalan gyalogos közlekedés" vétségét követik el. Most épp harmincadszorra. Az ötletgazda a legszabályosabban elkövetett szabálytalanságnak nevezi akciójukat, hiszen a láthatósági mellény kötelező viselet, és a tilos jelzéseket sem hagyják figyelmen kívül. A remízbe tartó villamosok vagy az esetlegesen arra száguldó mentőautók elől egyszerűen áthúzódnak a szomszéd sínpárra.

A csapat minden alkalommal változik, bárki indulhat, aki védőfelszerelésben megjelenik minden hónap második péntekén, éjfél körül a 6-os Móricz Zsigmond körtéri végállomásán. Először csak a szűk baráti kör trappolt végig a körúton, most - vélhetően a kellemes tavaszi időnek is köszönhetően - harmincöten vagyunk. Igaz, heten rugós talpú cipővel állnak rajthoz, egy lány pedig görkorcsolyával vág neki a 8,6 kilométeres távnak.

Sokan most vannak itt először. Hallottak a dologról, vagy az interneten olvastak róla, de fogalmuk sincs, mi fog történni. Ráadásul nemzetközivé vált a mezőny, eljött egy angol csoport is, amely a futást a Time Out programajánlójában fedezte fel. Rajt előtt Boldizsár osztogatni kezdi a saját gyártmányú, 6É feliratú vonaljegyeket, mivel szerinte egy "humán villamoson" sem lehet bliccelni.

A rutinosak kivétel nélkül vidám heccnek tartják a 6É futást. Szerintük különösebb edzés nélkül is meg lehet csinálni, nem több az egész, mint egy laza kocogás, a közlekedési lámpák miatt sok pihenővel. Ráadásul a körúti látnivalók folyamatosan lekötik a figyelmet, és mire feleszmél az ember, már meg is érkezett a Moszkva térre.

Amikor elindul az utolsó Combino, elstartolunk egyenesen a nyomába. Már a Budafoki úti megálló előtt megkapjuk az első "Hajrá, ellenőrök!" beszólást, a Zöld Pardonnál pedig azt halljuk: "Fuss, Forrest, fuss!" - ez a tapasztalt futók állítása szerint sosem marad el. A körúton már úgy érezzük magunkat, mint a kirakatban: a járókelők világszemléletük, intelligenciájuk és véralkoholszintjük függvényében hol füttyögetnek, hol buzdítanak, hol meg csak beszólnak. A kommunikáció kölcsönös, integetünk, visszaszólunk, integetnek, kórusban kiáltjuk a megállók neveit.

Az első utas

az Üllői útnál száll fel. Épp a piros lámpánál futunk helyben, amikor az igazi 6É-t, pontosabban a 906-os buszt várók közül egy srác, miután komótosan a fejére húzza a csuklyáját, úgy dönt, hogy egy megállót velünk "utazik". Később egyre több lesz a felszálló. A Blaha Lujza téren egy tökrészeg, rasztafrizurás fickó papucsban, le-lecsúszó nadrággal kezd, nyomában két tűsarkú cipős lánnyal. Velünk tartanak egészen az Oktogonig. A turisták úgy fényképeznek minket, mint valami különleges magyar folklórműsort.

Hamarosan vijjogó rendőrautó szegődik a nyomunkba, de mivel látják, hogy csak a "szokásos" futók vagyunk, lekapcsolják a szirénát, és a következő sarkon el is tűnnek. Egy idős hölgy a járdáról kiabál: "Mi a téma?" "Futunk!" "És mi ellen?" "Hogy elszívjuk előletek a rossz levegőt!" - válaszoljuk nevetve, hiszen ennek a futásnak semmi más "ideológiája" nincs, csupán annyi, hogy néhány ember jól érezze magát.

"Néha profik is csatlakoznak hozzánk - mondja Boldizsár -, sőt vannak, akik még az edzésnaptárukba is beillesztik, noha számukra aztán legfeljebb puszta szórakozás lehet. Úgy tűnik, a budapestiek is díjazzák az ötletet. A rendőrök megszoktak minket, az éjszakában unatkozó taxisok talán már várnak is."

A Margit hídnál ketten leszakadnak, ők idáig bírták. "Majd legközelebb - mondják kifulladva -, most inkább hazamegyünk." A Széna téren őrült hajrá kezdődik, s így érünk be a Moszkva térre, ahol lihegve pacsizunk le egymással. A brit különítmény is elégedett. "Jó móka volt - mondják -, eljövünk a következőre is."

A sikeren felbuzdulva a szervezők már több újítást is bevezettek. A múlt hónapban retúrfutás volt, aki bírta, visszaszaladhatott a Móriczra, és volt már egy különkiadás is a 47-es vonalán. Nyáron a Gyermekvasúton indítanának "éjszakai járatot" fejlámpával, a Normafától Hűvösvölgyig. Szerintük a talpfák miatt ez egészen különleges élménynek ígérkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.