Az öröm a labdarúgásban (Rövid gesztustörténeti áttekintés)

Sport

Akár tudományos igénnyel, akár egyszerű nézőként közelítünk a témához, axiómaként fogadhatjuk el, hogy az öröm és a labdarúgás fogalma szorosan összetartozik.
Akár tudományos igénnyel, akár egyszerű nézőként közelítünk a témához, axiómaként fogadhatjuk el, hogy az öröm és a labdarúgás fogalma szorosan összetartozik.

Erről tanúskodik a magyar nyelvben az örömfoci kifejezés, amelynek eredete az örömtánchoz és az örömzenéhez nyúlik vissza. Más sportágak elnevezése nem kapcsolható ilyen természetesen a pozitív érzelemhez: bár szörnyszülöttként létezik az örömkosárlabda is, egyelőre sem az örömöttusa, sem pedig az örömrögbi nem veszélyezteti a futball kivételes helyzetét. Számos oka van ennek a különleges állapotnak: a hagyomány, a gól ritkasága, a tét nagysága vagy a médiavisszhang mellett nem elhanyagolható tényező más sportok viszonylag egysíkú érzelemnyilvánítása. A röplabdázók kombinatorikailag is nehezen követhető, pontonkénti pacsizása unalmas és érthetetlen. A visszafutás közben öklét rázó dán kézilabdázónő, a felborult bogarat imitáló spanyol teniszező vagy a szorító sarkában, kötélre állva üvöltő német bokszoló gesztusa erőltetett, látványa közhelyes, bár a hasonló pózt felvevő magyarok esetében általában megengedőbbek vagyunk. A futballban szélesebbek a gesztusok, nagyobb a pálya, több a lehetőség. Egy vízilabdázó vagy egy biciklista gesztusait behatárolja a közeg vagy a sporteszköz; a pingpongozó kis köröket fut, ugrál és hadonászik, a kajakos emeli a lapátját és beborul a vízbe, az atléta zászlóba burkolózik, és elnéz az előle hátráló fotósok feje fölött. Hol van ez a futballgesztusok differenciáltságához képest? A labdarúgásban tehát az öröm kifejezése egyrészt a rá irányuló médiafigyelem, másrészt az érzelemnyilvánítás változatossága miatt válhatott az elmúlt évtizedekben pszichológusok, kultúrantropológusok és szociológusok vizsgálatának tárgyává.

Az örömgesztusok rendszertanának alapvetését természetesen a művelt futballszurkoló bibliájában, Desmond Morris kultúrantropológiai összegzésében találhatjuk (Desmond Morris: The Soccer Tribe. London, 1981). Morris vaskos könyvében - amely elsősorban az ősi törzsi rítusok (máshol a majmok szokásai) viszonylatában vizsgálja a modern labdarúgást - tizennyolc formára osztja a futballisták gólörömét. Bár az egyéni és csoportos alapkategóriák, mint a sprint, a felugrás, a karok magasba lendítése, a levegő öklözése, az ölelés, a harci tánc, a simogatás, a búbolás vagy a csók ma is a legfontosabb kifejezési formák közé tartozik, tagadhatatlan, hogy az elmúlt huszonöt évben sokat módosult a fociöröm megjelenési módja és recepciója. Bár Morris remekül felismerte a gesztusok latinamerikanizálódásának tendenciáját, amely éles ellentétben áll a sportág angol ("sportsmanlike") gyökereivel - a nyolcvanas évek legelején a globalizálódással, a média szerepének erőteljes növekedésével és az ezzel együtt járó gyors ütemű teatralizálódással ő sem számolhatott. Szerencsére úgy tűnik, a fejlődés legszörnyűbb szakaszán, a kilencvenes évek végén túlléptünk. A nagy játékosok az ezt megelőző évtizedben kezdtek egyéni márkavédjegyek kialakításába: Hugo Sánchez szaltózott, a svéd Brolin felugorva, félfordulattal a levegőbe ütött, Klinsmann repülőzött és hason csúszott, Jancker a gyűrűjét csókolgatta, del Piero az ég felé mutatott. Bebeto és társai gyermekringatása, Thuram gondolkodó gesztusa (a horvátok ellen életének első, majd utolsó gólja alkalmával) vagy Roger Milla szögletzászló-lambadája pedig az évek során annyiféle változatban szüremlett le egészen a területi serdülő meccsekig, hogy félő volt, soha egyetlen őszinte megnyilvánulásra nem kerül már sor.

Az egyfelől megmerevedő, másfelől extrém formákat öltő gesztuskészlet burjánzását a futball fő funkcionáriusai (Morris nyomán: a Vének) sem nézték jó szemmel. A FIFA már a nyolcvanas évek elején megpróbált fellépni a játékosok gól utáni csókolózása ellen, és szigorú határozatot hozott a "férfiatlan megnyilvánulások" megfékezésére. Kevés sikerrel - a határozott szankciók miatt a zabolázhatatlan férfiak egyedül talán a trikójukat nem veszik le olyan gyakran. A nyolcvanas évek végétől kezdve épp a tiltó szándékkal ellentétes fordulat következett be. A korábbi, nagyrészt ártatlan preszexuális öleléseket és gyengéd puszikat sokszor felváltották az előre beállított, orgiasztikus csoportjelenetek, a kar ütemes fűrészmozgása mint a közösülés leképezése vagy más, gyakran homoerotikus felhanggal bíró gesztusok. Hol voltunk már ekkor a futball hőskorából ismert kézszorítás visszafogottságától? Vagy akár csak a befelé fordított tenyérrel bemutatott V-betű obszcenitásától? (Ezt a gesztust Angliában az egykori kiváló díjugrató bajnok neve nyomán gyakran még ma is "Harvey Smith"-nek nevezik. A népszerű sportoló 1971-ben, a megnyert brit nagydíj után még lóhát-ról mutatta fel széttartott két ujját a bírók felé - rövid úton megfosztották címétől.) Ha a tiltás nem is segített, a célcsoport fiatalodása (és a jó ízlés) talán igen: manapság mintha eltűnőben lennének a direkt szexuális jelzések.

Más területen szükségesebb volt a szigorítás, sőt talán eredményesebb is. Szintén dél-amerikai mintákból indulva ugyanis a labdarúgók gólörömükben gyakran testi épségüket kockára téve rohantak ki a pályáról a nézőtér felé. Így tört derékba (lábba) a tehetséges argentin csatár, Martin Palermo karrierje, aki

örömében egy betonfalra

ugrott, ami abban a pillanatban a lábára omlott. Az eredmény: kettős lábtörés. A svájci Servette portugál játékosa, Paulo Diogo még szerencsétlenebbül járt. A Schaffhausen ellen szerzett gólja után kiszaladt a szurkolókhoz, és szokás szerint felugrott a pályát övező kerítésre. Jegygyűrűje azonban beakadt, és a leugráskor - most a gyengébb idegzetűek forduljanak el - két felső ujjperce is ottmaradt. A bíró egyébként sárga lappal jutalmazta a túlzott gólörömöt.

A vetkőzés és a kifutás tiltása persze nem vette el az ötletes és tréfakedvelő örömfocisták kedvét, így a játékosok az új évezredben is számos változatban lépnek interakcióba társaikkal és a közönséggel, a csúcspont meghosszabbítása érdekében. A tapsoló, pisszegő, hallózó, ordító, keresztvető, melldöngető, íjazó, karatézó, virtuális pisztolyfüstöt elfújó, önmagát főbe lövő, egymásnak cipőt pucoló, így-úgy térdelő, fekvő és ülő figurák változatossága szinte végtelen. Tulajdonképpen az a meglepő, hogy az igazán határátlépő gesztusok még mindig hátravannak: a játékosok nem ölelgetik a bírót, nem táncolnak a labdaszedővel, nem másznak fel a kapu tetejére.

A gólöröm a média és a futball szerves része lett; ma már az interneten terjedő klipeken vagy a tévés összefoglalókban a gólok dramaturgiájának kihagyhatatlan eleme a boldog pillanat elnyújtása is. A játékosok médiatudatosságának emblematikus kezdőpontja Maradona 1994-es gólöröme volt, amikor a világ legjobbja "emelkedett" állapotban a partvonal mentén álló kamerába üvöltötte boldogságát. Ha eksztatikus kitörését összevetjük egy zárt kapuk mögött játszott meccs szerény örömgesztusaival, rögtön világosan látszik a felvevő közeg szerepe. A sztárok marketing-tanácsadói mostanra azonban lassan ráébredtek, hogy a gesztusokat nem szabad teljesen kiüresíteni, a változatosság és az őszintébbnek tűnő mosoly eladhatóbbá teheti a terméket. Így aztán Totti unalomig ismételgetett cumizása az utóbbi hónapokban vagy a játékos lázadó természetét, vagy eredendő egyszerűségét illusztrálja (mellesleg azt is jelzi, hogy tényleg sok gólt lő). A tendencia kitapinthatósága ellenére persze még nem érkezett el a csupasz mosoly országa: Lampard ugyanúgy kiterjeszti szárnyait, Ronaldo általában felemelt kezének egyetlen ujját rázogatja, Gera Zoli meg szaltózik, ha éppen nem fáj a lába.

A futball konzervatív és médiafüggő érzelemszabályozói manapság a gólöröm helyett inkább a meccset követő rituálé során ügyelnek arra, hogy egységesek legyenek a gesztusok: az örömkörök és a tréfás csoportos akciók lezajlása, valamint a kézfogás után kerülhet sor a kupa ünnepélyes felemelésére, rituális agyoncsókolására, majd a pezsgő fröcskölésére, miközben a háttérben a szélgépből érkező csillogó fóliadarabkák csupán a szabvány szerint megadott magasságig emelkedhetnek. A gondosan rögzített öltözői duhajkodás után másnap következhet a jól koreografált buszos diadalmenet, az integetés és a közös dalolás.

A fontos gól, az egyszerű győzelem, a verítékkel kiharcolt továbbjutás és a kupaátadás örömgesztusait valamennyien jól ismerjük, őszinteségükben gyakran fürdőzünk, még gyakrabban kételkedünk. Ha a vegytiszta érzelmeket keressük, kicsit másfelé kell fokuszálnunk. Ilyenkor alkalmazható igazán a művészettörténetben jól ismert Morelli-féle módszer, amelynek lényege az elhanyagolhatónak tűnő részletek alaposabb vizsgálata. Persze itt nem a fülkagylók formájára vagy a körmök kialakítására kell figyelnünk, hogy megállapíthassuk, mi a hamis. Érdekes megfigyelni például a meccs közben kivédett tizenegyes örömét, főként a távolabb álló játékosok mozgásán. Még tetten érhető a futball hőskorának visszafogottsága, hiszen ilyenkor a kamera csak periferikusan fogja be a jelenetben kevéssé érintetteket, akik apró megszakítással azonnal folytatják a játékot. Finom érzelmeket tárhat fel a kiharcolt tizenegyes burkolt öröme, amikor még nem történt igazából semmi, mégis úgymond "pukkad a vidámság, mint a vitorla". Még ennél is szofisztikáltabb a cserejátékos korai öröme nyerő állásnál, amikor pályára lépve a biztos győzelem tudatában közvetíti a kispad érzelmi állapotát a lejövő, szintén boldogságtól sugárzó társának. Ebbe a kissé kiterjesztett megfigyelési körbe tartozhat a káröröm felismerése is, amely már inkább a rejtett kamera műfaja: ha az érintett már megbocsátott is, mi nem felejtjük Cristiano Ronaldo arcát Rooney kiállítása után.

Egyik felünkkel akármennyire is szeretnénk, hogy játékoshőseink a szumózók egykedvűségével vegyék tudomásul diadalukat, másik énünk természetesen örömfüggő. Az öröm (és a futball) tárgyalásakor helyénvalók a nagy szavak: a világ már csak ilyen. Ha ez a dilemma bárkiben is feloldhatatlanná válna, azt tanácsoljuk, figyeljen inkább az apró boldogságokra, és ha őszinte gesztusokra vágyik, bárhol járjon is a világban, látogassa a női mérkőzéseket. Most már a gyengébb idegzetűek is idenézhetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.