Fuss, és tévedj el Budapesten!

Sport

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A városi futás sokak számára unalmas. Tömegben kell futni kordonok között, oda-visszázni kell, hogy kijöjjön a 21 vagy 42 vagy akárhány kilométer, fordítók, unalmas felüljárók, ronda utcák csak azért, hogy a pár kilométeres szép szakaszon nézelődhessünk. Van azonban egy másfajta városi futás, ami garantálja az izgalmat, az élményt, és egészen más szemmel fogjuk látni a várost, mint bármikor korábban. Akár a saját városunkat is.

A tájfutás alapvetően erdei sport, egy speciális térkép (erről lásd a keretes írást) segítségével kell megtalálni a kihelyezett ellenőrző pontokat a versenyzőknek, és a lehető legrövidebb idő alatt célba kell érni. Kijelölt útvonal nincs, mindenki úgy vág át a dzsindzsán, ahogy tud, megkerülheti a dombot vagy felmászhat rá, mehet körbe az úton vagy egyenesen irányba, mindegy. Életkori kategóriák szerint alakul a táv, a kicsiket szalag segíti. Az előzetesen feltüntetett táv csak hozzávetőleges, és ha azt gondolnánk, hogy nekünk 6-7 kilométer smafu, tessék megpróbálni.

Térképpel városban

Ennek a sportnak a városi, parkos változata elsősorban nem a technikás terep legyőzéséről szól, hanem a gyorsaságról. A városi terep könnyebb, és hogy a lehető leggyorsabb legyen, ezek a pályák jóval rövidebbek is, mint az erdeiek. Hogy köpjed csak ki a tüdődet az alatt a 15 perc alatt, amíg futsz. A városi futás lehet kissé unalmas, ha kertvárosban kell kikockázni az utcákat, de vannak különleges helyszínek: a budai Vár (amikor épp nem építési felvonulási terület), Miskolc Kisavas (azt hiszed, ismered Miskolcot?) vagy Eger (ha beengednek a várba), ahol nagyon jó térképpel futni.

 
Miskolcot ismered-e? (városi tájfutó térképek)
Fotó: Magyar Narancs
 

Egyes városok rendeznek saját városi futást. Az egyik legemblematikusabb a velencei verseny, ilyenkor több napos a rendezvény több helyszínnel. A városi terepfutás királynője azonban minden kétséget kizáróan a City Race Euro Tour. Ez egy programsorozat, amelyben áprilistól novemberig lényegében minden hónapban van egy háromnapos városi verseny két középtávú és egy hosszútávú futammal. A városok pályázhatnak a részvételre. A különlegességét egyebek mellett az adja, hogy a hosszútávú futamon a pálya tervezett hossza életkortól függően akár tíz kilométer feletti is lehet, ez tehát már futásmennyiséget nézve sem tudható le pikk-pakk. És még tájékozódni is kell. Képzeljük el, hogy egy térképpel futunk Portóban, Londonban, Milanóban vagy Edinburgh-ban!

Az idén először Budapest is bekerült a versenynaptárba – tavaly Esztergommal debütált Magyarország a rendezvényen –, így a pünkösdi hétvégén több helyszínen is találkozhatunk fura alakokkal, akik térképpel a kezükben szaladgálnak, mint az őrültek a harmincfokos kánikulában. Az első futam pénteken este lesz a Városligetben, a második szombat délelőtt a Gellért-hegyen, a harmadik pedig vasárnap délelőtt Óbudán. Az óbudai lesz a hosszú táv, tehát a Fő tértől, ahol a versenyközpont is lesz, akár a Puskás-szoborig is el kell majd futniuk a hosszabb távon indulóknak.

 
Buda vár (városi tájfutó térképek)
Fotó: Magyar Narancs
 

A Google itt nem a barátod

A tájfutó térkép azért speciális, mert – főleg a városi – extrém részletes, a Google-térkép ovis szint hozzá képest. Nemcsak minden utca, de minden beugró, árkád, kukatároló is fel van véve, és persze minden kuka is, fák, bokrok, padok. Ez az extrém részletesség elsőre kaotikus, de hamar meg lehet szokni. Az utcanevek nincsenek feltüntetve.

Talán az a legfurább, hogy az aszfaltozott utak rózsaszínek, a gyalogutak, ösvények feketék. Az erdő fehér, a bozót zöld, minél zöldebb, annál kevésbé járható, a füves terület sárga. A liget sárga alapon zöld foltos. A víz legalább kék. Erdőben különösen, városban nem mindig fontosak a szintvonalak. Erdőben tehát a domborzat, a növényzet és az úthálózat segíti a tájékozódást, városban az épületek, utak, növényzet (fasor, park, virágágyás). A Városligetben nem, a Gellért-hegyen viszont elengedhetetlen a domborzat figyelése.

A térképet a versenyző közvetlenül a rajt előtt kapja meg, tehát ismeretlen a versenyterület, és az is, hogy hol vannak a kihelyezett és begyűjtendő pontok. A pontokat meghatározott sorrendben kell érinteni, azt pedig, hogy megtalálta a versenyző az adott pontot, csipes kis eszközzel kell igazolni. A versenyzők egyénileg, saját időre indulnak – van tömegrajt, de az speciális –, ha a célt is érintették a csippel, akkor a rendezők megnézik, érvényes volt-e a futam, meglett-e minden pont. Több lehet, kevesebb nem. Egészen kicsi gyerekeknek és kezdőknek is van pálya, ezek rövidebbek, könnyebbek.

Kihívás

Ha azt hinnénk, hogy ez egyszerű, ki is lehet próbálni, hogy valóban az-e. Bárki nevezhet, aki kedvet kapott egy kis futáshoz. Ha semmit sem tud erről a sportágról, kérhet segítséget a szervezőktől vagy a helyszínen a versenyzőktől – akár tőlem is, én ott leszek. Szinte biztos, hogy a kezdő tájfutó , hogy el fog tévedni, de hol máshol érdemes eltévedni, mint abban a városban, amiről azt hisszük, hogy ismerjük?

 
Barbican, London (városi tájfutó térképek)
Fotó: Magyar Narancs
 

Amikor először voltam City Race versenyen Londonban, nem voltak hatalmas elvárásaim; a városi versenyek kellemesek, az pedig külön tetszett, hogy nem kell őrült tempóban futni, hiszen hosszú a pálya. Aztán amikor bekeveredtem a Barbican legmélyebb bugyraiba, rájöttem, mennyire nem egyszerű ez az egész: három szint, közülük kettő valamilyen utcaszint is, néhány lépcső és folyosó nem használható.

Hasonlóan tanulságos lehet most Óbuda is. Elsőre persze azt mondhatja mindenki, pofon egyszerű, blokkházakat kell csak kerülgetni. Valójában már a Fő tér környéke is rendkívül izgalmas terep, a Lajos utca és a Bécsi út közti részen pedig garantáltan téblábolnak majd a tanácstalan versenyzők. A Gellért-hegy fizikailag kimerítő futam lehet, hiszen biztosak lehetünk benne, hogy néhányszor meg kell mászni az egészet föl és le. De legalább a gyönyörű dunai panoráma kárpótol. A Városliget kellemes és könnyű terep, ez lehet a kapu, ami beszippantja a bizonytalankodó futókat egy olyan világba, ami sokkal menőbb, mint kordonok között haladni a cél felé.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.