Futball helyett identitás: jövőre a német topligában mutathatja meg magát az antifasiszta mozgalom kedvenc csapata

Sport

A hamburgi St. Pauli klubjában a futball csak egy sokkal nagyobb dolognak a része, amiben még ott van valami azokból az alapértékekből is, amelyek már szinte teljesen eltűntek a profi sportból.

Első ránézésre nem rejt különösebb izgalmakat, hogy a hamburgi St. Pauli focicsapata idén feljutott a német labdarúgó-piramis legmagasabb fokára, a Bundesligába. Szakmai szinten természetesen óriási dolog a német első osztályban focizni, de ezt biztosan megírják majd az erre hivatott szakértők. Maga a St. Pauli sztorija viszont egyáltalán nem ettől érdekes, hanem attól, amiért már évtizedek óta találkozni a klub nemhivatalos halálfejes logójával az egész világon, különösen akkor, ha punk/hardcore koncertre vagy valami különösen gyanúsan balos kocsmába tér be az ember. A St. Pauli ugyanis nem is annyira focicsapat, mint világnézet: nekik szurkolni vagy legalább is szimpatizálni velük egyértelmű kifejeződése az olyan, Magyarországon nem annyira népszerű gondolatoknak, mint hogy se szíriai menekült, se kelet-európai gazdasági bevándorló, se senki más nem lehet illegális, a boldog élet szexuális orientációtól függetlenül megillet mindenkit, és ilyesmik. A klub legfanatikusabbjai ezekért a dolgokért akár ököllel is kiállnak, ami jó pár klasszikus utcai huligánkodást eredményezett már a jobb- és szélsőjobboldali csoportokkal, de nem nehéz megtalálni a lelátók keményvonalasait bármelyik eldurvult globalizációellenes tüntetésen sem. 

Azt sem lehet mondani tehát, hogy nem balhés tábor, a többieknél pozitívabb PR-juk nyilván arra vezethető vissza, hogy neonácikkal vagy fasisztákkal verekedni normális esetben valamivel könnyebben támogatható erkölcsileg, mint a fehér fajt védelmezni hasonló módszerekkel. A St. Pauli viszont nem is annyira emiatt érdekes, hiszen kifejezetten baloldali szurkolói identitású fociklubok szép számmal léteznek Glasgow-val kezdve a Livornón át Szalonikiig,

Hamburgban viszont ez nemcsak szurkolói identitás, hanem az egész klub imidzse a vezetéstől egészen a fociklub fogalmának felfogásáig. 

De kezdjük az elejéről! A kikötőváros Hamburg épp az ott áthaladó és letelepedő sokféle ember miatt szinte természetes, hogy kitermelt valami hasonlót. Az 1970-es években a St. Pauli kerületben lévő Hafenstraßén sok-sok üres házba főleg punkok és egyéb rendszeren kívüli elemek költöztek be, akik természetüknél fogva antifasiszták voltak, viszont szerették a focit. Mivel Hamburg legnagyobb klubjánál, a HSV-nél bár nem volt soha “hivatalos” lelátói ideológia, jó pár szélsőjobboldali elem gyűlt ott össze, oda nem akartak menni, úgyhogy felfedezték maguknak az 1910-es megalakulása óta teljesen átlagos futballklubot a város piros lámpás negyedében, és azt alakították a saját képükre. A St. Pauli gyorsan elkezdte vonzani a környék mindenhol kívülállónak számító bohémjait, hogy aztán már az egész ország tudja, hogy a Millerntor stadion olyan hely, ahol tényleg bárkik lehetünk. Ez a sokszínűség lett a St. Pauli brandje a kalóz zászló mellett, aminek a története is pont olyan, mint maga a klub: a zászlót először egy akkor 40 barátjával kommunában élő Doki Mabuse becenévre hallgató punk vitte be a stadionba különösebb cél nélkül, hogy aztán ismertebbé váljon, mint a klub hivatalos címere. A vezetés végül az 1990-es években védette le a jól ismert halálfejet, miután rájött, hogy a szurkolók nemhivatalos boltjai több pénzt termelnek, mint a sajátjuk. 

A St. Pauli ettől válik persze igazán punkká, hiszen ahogy minden punkzenekar legjobbika, a Ramones is több pólót adott el, mint amennyi lemezt, úgy a hamburgiak kiegészítőit világszerte hordó emberek nagy része sem tudna akár egy játékost megnevezni a csapatból. Annyira persze nem is kell, hiszen annak ellenére, hogy a klub olyan nemzetközi branddé vált, ami még az Egyesült Államokba is jár nyáron turnézni barátságos meccsekkel, a foci maga kifejezetten gyenge szokott lenni. Jól jelzi ezt, hogy a csapat most épp a legnagyobb sikerét ismételheti meg azzal, ha a német másodosztály első helyén marad a hétvégén, a német másodosztály megnyerésével pedig több mint tíz év után kerülhetnek vissza az elitbe. Ehhez képest a St. Paulinak több mint 530 regisztrált szurkolói klubja van világszerte, külön projektjei futnak például Argentínában, Kolumbiában és Mexikóban. 

Felmerül a kérdés, hogy mi történik a már csak a mezeladásokból befolyt döbbenetes mennyiségű pénzzel. Itt jön az, amiben unikális a klubvezetés: a hamburgiak inkább humanitárius és egyéb társadalmilag hasznos projekteket finanszíroznak ebből:

menekülteket segítő programokat Hamburgban, segítenek a környék klubjainak és kocsmáinak a fennmaradásban, de Mexikóban például az utcán élő gyerekeknek segítenek kitörni a sporton keresztül,

miközben ideiglenes menedékhelyeket tartanak fel az Egyesült Államok felé tartó migránsok számára.

Németország és kifejezetten a német futball különösen jó közeg egy focinál valamivel nagyobb dologról szóló ügy számára: az ország az elit sport utolsó bástyája tudott maradni, ahova nem áramolhat be korlátlanul különféle egzotikus diktatúrákban meggazdagodott bűnözők és tömeggyilkosok pénze, a szabályok szerint ugyanis a csapatok tulajdonának 51 százaléka mindenképp a klubtagok közé tartozik, tehát aki befizeti az éves tagdíjat, annak van szavazata is. Ez a szurkolóközpontúság nemcsak azt hozza magával, hogy nem vásárolhat magának saját klubot valamelyik unatkozó oligarcha, de azt is, hogy nem a tévénézők igényei az elsődlegesek, hanem azoké, akik tényleg kötődnek kedvenc klubjukhoz. Emiatt lehet, hogy a Bundesliga átlagminősége talán valamivel gyengébb, mint az angol bajnokságé, cserébe megmaradt valami a futball közösségiségéből, a nézőket pedig nem fizetővendéggé alacsonyítják, hanem a folyamatok egyik alakítójának érezhetik magukat, akik focimeccsen kívül is közösséget alkotnak. Tökéletes táptalaj ez egy olyan csapat számára, ami már a stadionja bejáratánál is hirdeti, itt nincs helye homofóbiának, szexizmusnak és rasszizmusnak, a szurkolói nőnap alkalmából óriási „football has no gender”, vagyis „a focinak nincs neme” felirattal üzentek, ultráik pedig kifejezetten bátorítják a piros lámpás negyed környékén hagyományosan nagyobb számban megforduló transzneműeket, hogy álljanak be hozzájuk szurkolni. 

Bár ha saját branded van, akkor nehéz kimaradni a piaci futball körüli dolgokból, a St. Pauli vezetése azért megteszi, amit lehet: például nem fogadnak el pénzt nagy szponzoroktól annak ellenére, hogy egy ilyen inkluzív ügyet nyilván nagyon sok multi szeretne használni a saját arculatának javítására, de például a mezszponzoruk sem a Nike vagy valamelyik multi, hanem saját DIIY névre hallgató márkájuk, aminek elsődleges jellemzője az, hogy környezettudatos, újrafelhasznált anyagokból készül – ráadásul nem valamelyik ázsiai sweatshopban. Ettől függetlenül persze vannak szponzoraik, több helyi kisvállalkozó is támogatja őket és van együttműködésük például a Levisszel, de túl nagy pénzt senkitől nem fogadnak el.

Az is nagyon fontos, hogy a hagyományosan hatalmas bulit ígérő meccsekre se legyen akkora vállalás bejutni: a közel 30 ezres hamburgi stadion kifejezetten baráti áron árulja belépőit, hiszen még a legdrágább jegyük is 44 euró, de állóhelyre már 13 euróért is be lehet sétálni, tehát gyakorlatilag magyar árszínvonalat hoznak. Az eredmény meg is van, hiszen bár nem lehetetlen jegyhez jutni, a stadion szinte mindig teltházzal fut. Ezek azok a szurkolók, akik 2020-as években leszavazták, hogy névadó szponzora legyen a stadionjuknak, kiszorították a szexista férfimagazinok hirdetéseit a falaikról, és a klub elnökének, az egyébként lemezkiadót is üzemeltető, és természetesen maga is mezei szurkolóként indult Oke Göttlichnek az elmondása szerint valójában róluk kellene hogy szóljon a futball, nem a tévénézőkről. 

Az, hogy a St. Pauli politikailag mit képvisel és mennyire radikális a lelátón, valószínűleg nem mindenkinek olyan szimpatikus, de a működése nagyon jól világít rá arra, hogy milyen sok gond lett a teljesen üzleti alapúvá vált és gyökértelenített csúcsfutballal: ahogy Göttlich megjegyezte, például az, hogy a koronavírus-járvány alatt teljesen üres stadionokban kellett játszani, mert túl sok pénz van a futballban ahhoz, hogy leállítsák. A St. Pauli egyúttal kísérlet is: a vezetés a lassú fejlődésben, a fenntartható gazdálkodásban, a közösségiségben hisz. A transzparens kommunikáció és komolyan vett értékek miatt a szurkolók azt is elnézik, ha nem ők a Bayern München, hiszen a közmegegyezés szerint sokkal értékesebb maga a klubfilozófia és a tisztességes verseny, mint az, hogy állandóan nyernek-e. Most speciel épp sokat nyertek, de jövőre az első osztályban újra meg kell mutatniuk, hogy van még a szurkolói világ alapértékeinek is helye valahol.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."