Milák Kristóf aranyérmes 100 méter pillangón

Sport

Szabó Szebasztián és Senánszky Petra is megdöntötte egyéni legjobbját.

Milák Kristóf aranyérmet nyert 100 méter pillangón pénteken a Duna Arénában zajló úszó-világbajnokságon.

A 22 éves magyar versenyző - aki kedden 200 méteren fantasztikus világcsúccsal védte meg címét - 50.14 másodperces idővel csapott célba, megszerezve ezzel önmaga és a magyar küldöttség második érmét a viadalon.

Virth Balázs tanítványa tavaly a tokiói olimpiai döntőben ebben a számban óriási csatát vívott az amerikai Caeleb Dressellel, aki világcsúccsal utasította maga mögé az Európa-rekordot úszó Milákot, a várva várt visszavágó azonban nem jöhetett létre, mivel a tengerentúli sztár szerdán egészségi okok miatt visszalépett a további küzdelmektől és hazautazott. Dressel távollétében Milák hasonlóan nagy fölényben volt az előfutamban és az elődöntőben, mint 200-on szokott, második úszására 50.14 másodperces idővel csapott célba, ennél csak a japán fővárosban elért Európa-rekordja (49.68) volt gyorsabb karrierje során.

Milák a döntőben erősebben kezdett, mint az elődöntőben, féltávnál bő három tizeddel volt gyorsabb, ezúttal viszont a második hosszon nagyjából ugyanennyivel lassult, így századra ugyanazzal az idővel, 50.14-gyel ért be, az ezüstérmes japán Mizunoma Naokit nyolc tizeddel előzte meg.

Vizes vb 2022 - Úszás - Milák Kristóf aranyérmes 100 méter

 
Budapest, 2022. június 24. A győztes Milák Kristóf a férfi 100 méteres pillangóúszás döntője után a vizes világbajnokságon a Duna Arénában 2022. június 24-én. 
Fotó: MTI/ Illyés Tibor

Milák önmaga harmadik, a magyar úszósport történetének 34. világbajnoki aranyát szerezte. Ő a negyedik magyar férfi úszó, aki egy világbajnokságon belül duplázott, Hargitay András 1975-ben Caliban 200 és 400 méter vegyesen nyert, Darnyi Tamás 1986-ban Madridban és 1991-ben Perthben vitte véghez ezt a bravúrt, Rózsa Norbert pedig 100 és 200 méter mellen 1994-ben Rómában állhatott a dobogó tetején.

Milák a harmadik férfi versenyző, aki egy világbajnokságon 100 és 200 méter pillangón is nyert, az amerikai Michael Phelps 2007-ben és 2011-ben, a dél-afrikai Chad Le Clos pedig 2013-ban duplázott, ráadásul ő szerezte meg a vizes sportágak - az öt szakág összesített - történetének 100. magyar világbajnoki érmét, ezek közül ez volt kereken a 40. aranyérem, úszásban peddig a 80. medál.

A program első magyar versenyzője Szabó Szebasztián volt, aki 50 méter gyorson egyéni csúcsot úszott és 21.60-nal a negyedik helyen ért célba. Mindössze három századdal maradt le a dobogóról. Egyetlen középdöntősként Senánszky Petra ugrott medencébe a női 50 gyors középdöntőjében, ahol ő is egyéni legjobbját úszta: 24.95-tel ért célba. A fináléba ezzel nem jutott be, 11. helyen zárt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.