Országos csúccsal lett negyedik Betlehem Dávid

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. augusztus 4.

Sport

Az 1500 méteres gyorsúszás döntőjében az olimpián 1980 óta most először volt magyar induló.

Betlehem Dávid óriási országos csúccsal a negyedik helyen végzett 1500 méteres gyorsúszásban vasárnap a párizsi olimpián.

A veszprémiek 20 éves versenyzője a szombati előfutamban Kis Gergő 2011-es országos rekordját (14:45.66 perc) megdöntve a nyolcadik idővel (14:45.59) került be a fináléba, amely az ötkarikás úszóprogram utolsó egyéni döntője volt.

Kőkemény mezőny jött össze erre a fináléra, amelyben 1980 óta először volt érintett magyar úszó, akkor Wladár Zoltán – a szövetség jelenlegi elnöke és Moszkvában olimpiai bajnok Wladár Sándor bátyja – hetedik lett. A legjobb nyolc között Betlehem mellett ott volt például a legjobb idővel a szám világbajnoka, a 800 méteren Párizsban már aranyérmes ír Daniel Wiffen, a három éve Tokióban 800-on és 1500-on győztes amerikai Bobby Finke, a 2016-os aranyérmes olasz Gregorio Paltrinieri, az idei vb-n ezüstérmes francia Daniel Aubrey, vagy éppen a 16 éves török Európa-bajnok, junior világcsúcstartó Kuzey Tunceli.    

A rajt után Finke kezdte el diktálni az iramot, a táv egyharmadanál egy másodperccel a világcsúcson belül haladt, míg a negyedik helyen tempózó Betlehem közel három másodperccel gyorsabb volt ekkor, mint az előfutamában. Ezer méternél Betlehem már négy másodperccel volt gyorsabb országos csúcsánál, Finke, Paltrinieri és Wiffen eközben ellépett a többiektől, előbbi kettő óriási csatába kezdett egymással, mindketten világcsúcs részidőn belül voltak 150 méterrel a cél előtt. Végül Finke megdöntötte a kínai Szun Jang 2012-es londoni rekordját (14:31.02), 14:30.67 perccel csapott célba.

Betlehem a fantasztikus hajrájának köszönhetően negyedikként csapott célba, 14:40.91-gyel úgy, hogy az utolsó 50 métere jobb volt, mint a győztesé, majdnem öt másodpercet faragott az országos csúcsból.

„Jó úszás volt, kicsit sajnálom, hogy nem lett meg a harmadik hely. Különösebben nem akartam nagy taktikát kidolgozni, megpróbáltam egy egyenletes utazó tempót felvenni. Wiffent kicsit későn vettem észre, hogy nem bírja a tempót Finke-kel és Paltrinierivel, de azért összességében örülök a jó időnek” – nyilatkozta a vegyes zónában Betlehem, aki hozzátette, mostantól százszázalékosan a 10 kilométeres nyíltvízi versenyre koncentrál, ahol éremért megy.

Ebben a számban az olimpiák történetében korábban egyetlen alkalommal volt magyar dobogós, Mitró György 1948-ban Londonban bronzérmet szerzett.

Eredmények:

férfi 1500 m gyors

olimpiai bajnok: Bobby Finke (Egyesült Államok) 14:30.67 perc - világcsúcs

2. Gregorio Paltrinieri (Olaszország) 14:34.55

3. Daniel Wiffen (Írország) 14:39.63

4. BETLEHEM DÁVID 14:40.91

A címlapképen Betlehem Dávid látható a férfi 1500 méteres gyorsúszás döntőjében. Fotó: MTI/Kovács Tamás

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.