Vas Blanka 4. lett a kerékpáros mezőnyversenyben

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. augusztus 4.

Sport

158 kilométer megtétele után centikkel maradt le a dobogóról.

Vas Blanka a dobogóról épphogy lemaradva negyedik helyen ért célba az országúti kerékpárosok női mezőnyversenyében a párizsi olimpián, az aranyérmet meglepetésre az amerikai Kristen Faulkner szerezte meg.

A 158 kilométeres, 1700 méter szintemelkedésű vasárnapi viadal rajtja és célja is a Trocaderónál kapott helyet. Egy nappal korábban a férfiak versenyére – amelyben Valter Attila negyedik lett, a belga Remco Evenepoel pedig az időfutam után második aranyérmét gyűjtötte be – becslések szerint félmillióan voltak kíváncsiak az utak mentén. Ezúttal is sokan látogattak ki, a városban végig egybefüggő volt a nézők sora.

A rövid, mintegy kétszáz méter hosszú célegyenesnél, a Jéna hídhoz vezető út mentén már ekkor is hatalmas volt a tömeg, magyar zászlókat is lehetett látni, de a holland drukkerek voltak többségben.

Három éve hatalmas meglepetésre hosszú szökés végén az ezúttal is induló osztrák Anna Kiesenhofer győzött, részben annak köszönhetően, hogy többször akadtak problémák az időkülönbségek közlésével, így a versenyzők sem mindig voltak tisztában az aktuális állással, az olimpián pedig a világbajnoksághoz hasonlóan tiltott a rádió használata, erre idén sem volt lehetőség.

A várakozások alapján az U23-as világbajnok, a felnőtteknél 2021-ben vb-negyedik Vasnak feküdt a rövid kaptatókkal tarkított technikás pálya, amelynek utolsó felében a párizsi körözés során számos lehetőség volt akció indítására, de akár arra is, hogy egy kiscsoportos sprintből érjen el jó eredményt az SD Worx-Protime magyar bajnoka. Vas három éve hegyikerékpárban negyedik lett Tokióban, ebben a számban egy hete a francia fővárosban a tizedik helyet szerezte meg, ám az országúti viadalra többet készült és előzetesen itt is lehetett jobb eredményre számítani tőle.

Hatfős és veszélytelennek ítélt szökevénycsoportot engedett el hat percre a mezőny, volt olyan, hogy az élboly egyik tagja váltóprobléma miatt csak lassan tudott haladni egy emelkedőn, így egy darabon szökevénytársai tolták felfelé, amíg megérkezett hozzá a technikai segítség.

A párizsi körözéshez érve – a záró hatvan kilométerhez közelítve – megkezdődtek a tempóváltások a mezőnyben, a holland Marianne Vos gyorsan hatástalanított megindulásával tartott először az addig a bolyban taktikusan meghúzódó Vas. A mezőny gyorsan közelített a szökevényekhez a szűk, technikás utakon, 48 kilométerrel a vége előtt volt is bukás, amelyben az elöl helyezkedő Vas nem volt érintett. Darabokra szakadt a mezőny, az elöl haladók rögtön utol is érték a szökevényeket, miközben több esélyes hátul ragadt, innen egyedül a világbajnok belga Lotte Kopecky tudott felzárkózni az élcsoporthoz, amelyben ott volt a sportági sprinterlegenda Vos, illetve az idén Giro d'Italiát nyert olasz Elisa Longo Borghini is.

A 12 fős élboly harminc kilométeren belülre érve egy perccel haladt üldözői előtt. A záró húsz kilométerre pedig Vas, valamint a 2012-es olimpiai bajnok, háromszoros világbajnok Vos maradt az élen és távolodtak el fél percre riválisaiktól. A Montmartre utolsó mászásakor fél perccel tekert Vasék mögött az ötfős üldözőboly, amelyből Faulkner és Kopecky indult meg utánuk felfelé.

A síkon hosszú kilométereken át néhány másodperc különbséggel haladt egymáshoz képest a két duó, majd három és fél kilométerrel a vége előtt értek össze. Faulkner három kilométeren belül megindult, a másik három kerékpáros pedig egymást kezdte nézegetni, így az amerikai húsz másodpercre el tudott tempózni. Innen már nem is volt visszaút az üldözőhármas számára, Faulknernek a jó ütemű megindulás aranyat ért, Vasék pedig a hídon a második helyért sprinteltek. Erről Vas centikkel bár, de lemaradt: az ezüst Vosé, a bronz Kopeckyé lett, Vas pedig – akárcsak egy napja Valter – negyedik lett.

 Eredmény, országúti kerékpár:

női mezőnyverseny (158 km), olimpiai bajnok:

   Kristen Faulkner (Egyesült Államok) 3:59:23 óra

2. Marianne Vos (Hollandia) 58 másodperc hátrány

3. Lotte Kopecky (Belgium) azonos idővel

4. VAS KATA BLANKA a. i.

 

 

 

A címlapképen a negyedik helyezett Vas Blanka a célban 2024-es párizsi nyári olimpia női országúti kerékpárosok mezőnyversenyében a Trocadero téren 2024. augusztus 4-én. MTI/Czeglédi Zsolt

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.