Vas Blanka 4. lett a kerékpáros mezőnyversenyben

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. augusztus 4.

Sport

158 kilométer megtétele után centikkel maradt le a dobogóról.

Vas Blanka a dobogóról épphogy lemaradva negyedik helyen ért célba az országúti kerékpárosok női mezőnyversenyében a párizsi olimpián, az aranyérmet meglepetésre az amerikai Kristen Faulkner szerezte meg.

A 158 kilométeres, 1700 méter szintemelkedésű vasárnapi viadal rajtja és célja is a Trocaderónál kapott helyet. Egy nappal korábban a férfiak versenyére – amelyben Valter Attila negyedik lett, a belga Remco Evenepoel pedig az időfutam után második aranyérmét gyűjtötte be – becslések szerint félmillióan voltak kíváncsiak az utak mentén. Ezúttal is sokan látogattak ki, a városban végig egybefüggő volt a nézők sora.

A rövid, mintegy kétszáz méter hosszú célegyenesnél, a Jéna hídhoz vezető út mentén már ekkor is hatalmas volt a tömeg, magyar zászlókat is lehetett látni, de a holland drukkerek voltak többségben.

Három éve hatalmas meglepetésre hosszú szökés végén az ezúttal is induló osztrák Anna Kiesenhofer győzött, részben annak köszönhetően, hogy többször akadtak problémák az időkülönbségek közlésével, így a versenyzők sem mindig voltak tisztában az aktuális állással, az olimpián pedig a világbajnoksághoz hasonlóan tiltott a rádió használata, erre idén sem volt lehetőség.

A várakozások alapján az U23-as világbajnok, a felnőtteknél 2021-ben vb-negyedik Vasnak feküdt a rövid kaptatókkal tarkított technikás pálya, amelynek utolsó felében a párizsi körözés során számos lehetőség volt akció indítására, de akár arra is, hogy egy kiscsoportos sprintből érjen el jó eredményt az SD Worx-Protime magyar bajnoka. Vas három éve hegyikerékpárban negyedik lett Tokióban, ebben a számban egy hete a francia fővárosban a tizedik helyet szerezte meg, ám az országúti viadalra többet készült és előzetesen itt is lehetett jobb eredményre számítani tőle.

Hatfős és veszélytelennek ítélt szökevénycsoportot engedett el hat percre a mezőny, volt olyan, hogy az élboly egyik tagja váltóprobléma miatt csak lassan tudott haladni egy emelkedőn, így egy darabon szökevénytársai tolták felfelé, amíg megérkezett hozzá a technikai segítség.

A párizsi körözéshez érve – a záró hatvan kilométerhez közelítve – megkezdődtek a tempóváltások a mezőnyben, a holland Marianne Vos gyorsan hatástalanított megindulásával tartott először az addig a bolyban taktikusan meghúzódó Vas. A mezőny gyorsan közelített a szökevényekhez a szűk, technikás utakon, 48 kilométerrel a vége előtt volt is bukás, amelyben az elöl helyezkedő Vas nem volt érintett. Darabokra szakadt a mezőny, az elöl haladók rögtön utol is érték a szökevényeket, miközben több esélyes hátul ragadt, innen egyedül a világbajnok belga Lotte Kopecky tudott felzárkózni az élcsoporthoz, amelyben ott volt a sportági sprinterlegenda Vos, illetve az idén Giro d'Italiát nyert olasz Elisa Longo Borghini is.

A 12 fős élboly harminc kilométeren belülre érve egy perccel haladt üldözői előtt. A záró húsz kilométerre pedig Vas, valamint a 2012-es olimpiai bajnok, háromszoros világbajnok Vos maradt az élen és távolodtak el fél percre riválisaiktól. A Montmartre utolsó mászásakor fél perccel tekert Vasék mögött az ötfős üldözőboly, amelyből Faulkner és Kopecky indult meg utánuk felfelé.

A síkon hosszú kilométereken át néhány másodperc különbséggel haladt egymáshoz képest a két duó, majd három és fél kilométerrel a vége előtt értek össze. Faulkner három kilométeren belül megindult, a másik három kerékpáros pedig egymást kezdte nézegetni, így az amerikai húsz másodpercre el tudott tempózni. Innen már nem is volt visszaút az üldözőhármas számára, Faulknernek a jó ütemű megindulás aranyat ért, Vasék pedig a hídon a második helyért sprinteltek. Erről Vas centikkel bár, de lemaradt: az ezüst Vosé, a bronz Kopeckyé lett, Vas pedig – akárcsak egy napja Valter – negyedik lett.

 Eredmény, országúti kerékpár:

női mezőnyverseny (158 km), olimpiai bajnok:

   Kristen Faulkner (Egyesült Államok) 3:59:23 óra

2. Marianne Vos (Hollandia) 58 másodperc hátrány

3. Lotte Kopecky (Belgium) azonos idővel

4. VAS KATA BLANKA a. i.

 

 

 

A címlapképen a negyedik helyezett Vas Blanka a célban 2024-es párizsi nyári olimpia női országúti kerékpárosok mezőnyversenyében a Trocadero téren 2024. augusztus 4-én. MTI/Czeglédi Zsolt

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.