Hosszú interjút adott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, mint az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa a Nemzeti Sportnak a magyar autó- és motorsport kilátásairól, számtalan tervről, stratégiáról, programról és vállalásról beszélt.
Mint mondta, a széles rajongói bázis, az autó-motor sport máig tartó hazai népszerűsége, illetve a magyar mérnöki tudás és leleményesség jelenti a hazai autó-motor sport alapját.
Szerinte a Ferjáncz Attila, Drapál János, Talmácsi Gábor megalapozta múltra és a Michelisz Norbert fémjelezte jelenre lehet és kell építeni. Palkovics arról beszélt, széles körű utánpótlásbázisra van szükség, hiszen a mostani négy-ötévesek közül kerülhetnek ki a jövő nagy versenyzői.
Ezért fejleszteni kell a képességeket, az infrastruktúrát, továbbá folytatni kell a versenymérnök- és szerelőképzést. Kellenek tesztelésre alkalmas pályák, mint amilyen például a ZalaZone lesz, ahol olyan szimulátor is rendelkezésre áll majd, amely a versenyzőképzésben is segít.
Palkovics azt is elmondta, hogy mint az már korábban is ismert volt, MotoGP-pályát terveznek építeni, amiről már egyeztettek a Nemzetközi Automobil-szövetség és a MotoGP-t rendező Dorna elnökével is. Több helyszín felmérése után úgy döntöttek, hogy a Nyíregyháza–Debrecen–Miskolc-háromszög lenne a legmegfelelőbb. Elmondta, hogy megközelíthető, ráadásul rátaláltak egy olyan területre, amely nincs túlságosan közel a lakott településekhez, hogy a zaj ne zavarja az ott lakókat, a három nagyváros közelsége miatt viszont megoldott a szurkolók elszállásolása és ellátása.
"Ma is sokan szeretnének eljutni a MotoGP-be Magyarországról, és ha megépül a pályánk, nekünk is még fontosabbá válik, hogy legyen jó versenyzőnk, ehhez meg kell teremteni a feltételrendszert."
Az új pályára 2023-ra már futamot terveznek – jelentette be az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa. "Ezzel párhuzamosan zajlik az ügynökség létrehozása, a versenyzők támogatási rendszerének kidolgozása, a mérnök- és szerelőképzés, és hamarosan elindul a sportoktatóképzés a TF-en ebben a szakirányban is. Szorosan együttműködünk a hazai sportszövetségekkel, és az is jó, hogy a Hungaroringnek kompetens a vezetősége, és így lesz ez a MotoGP-pálya esetében is."
A kormánynak a miniszter közlése szerint többlépcsős stratégiája van az autó-motor sport fejlesztésére, amelynek végrehajtására ügynökséget hoz létre. Ennek az lesz a feladata, hogy megteremtse a kapcsolatot az állam és a piac szereplői között: lehetővé tenné a pályaépítést, de azt is elősegítené, hogy Magyarországnak nemzetközileg ismert és elismert versenyzője legyen a Formula–1-ben és a MotoGP-ben. Ennek Palkovics szerint a statégia indulása után öt-tíz évben kellene bekövetkeznie.
Palkovics László úgy látja, a stratégia első eleme mindenképpen a Hungaroring felújításának megtervezése és elfogadtatása kell, hogy legyen, „mert első hallásra megnyugtatónak tűnik, hogy 2026-ig van szerződésünk a Formula–1-es futam megrendezésére, ez nem is olyan sok idő, ha át kell alakítani az egész főépületet és depóterületet, a nézőtérről már nem is beszélve. Úgyhogy a tervezésnek nagyon gyorsan meg kell történnie.”
Arról is kérdezték, mit szól ahhoz, hogy a koronavírus-járvány miatt az idei F1-es Magyar Nagydíj zárt kapus lehet. Palkovics erre elővezette, hogy támadt egy ötlete, miszerint ebben az esetben is interaktívvá lehetne tenni a versenyt az 5G-hálózat segítségével, amelyen keresztül a szurkolók „versenyezhetnek is a viadal résztvevőivel. Nem hallják az autók hangját, nem érzik a benzingőzt, mégis tevékeny részesei lehetnek a futamnak.”
Az idei F1-es idénynek a járvány miatt még nem jelölték ki a kezdődátumát. Egyelőre úgy tűnik, az Osztrák Nagydíjjal indul majd, amelyet a Brit és a Magyar GP követ majd.