Palkovics szerint 5-10 év múlva F1-es pilótánk és MotoGP-versenyzőnk is lehet

  • narancs.hu
  • 2020. május 6.

Sport

Úgy kitömik állami támogatással az autó-motor sportot. Felújítják a Hungaroringet, megépítik a MotoGP-pálya. Létrehoznak egy ügynökséget, és kiemelt figyelmet fordítanak az utánpótlás- és a versenymérnökképzésre.

Hosszú interjút adott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, mint az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa a Nemzeti Sportnak a magyar autó- és motorsport kilátásairól, számtalan tervről, stratégiáról, programról és vállalásról beszélt.

Mint mondta, a széles rajongói bázis, az autó-motor sport máig tartó hazai népszerűsége, illetve a magyar mérnöki tudás és leleményesség jelenti a hazai autó-motor sport alapját.

Szerinte a Ferjáncz Attila, Drapál János, Talmácsi Gábor megalapozta múltra és a Michelisz Norbert fémjelezte jelenre lehet és kell építeni. Palkovics arról beszélt, széles körű utánpótlásbázisra van szükség, hiszen a mostani négy-ötévesek közül kerülhetnek ki a jövő nagy versenyzői.

Ezért fejleszteni kell a képességeket, az infrastruktúrát, továbbá folytatni kell a versenymérnök- és szerelőképzést. Kellenek tesztelésre alkalmas pályák, mint amilyen például a ZalaZone lesz, ahol olyan szimulátor is rendelkezésre áll majd, amely a versenyzőképzésben is segít.

Palkovics azt is elmondta, hogy mint az már korábban is ismert volt, MotoGP-pályát terveznek építeni, amiről már egyeztettek a Nemzetközi Automobil-szövetség és a MotoGP-t rendező Dorna elnökével is. Több helyszín felmérése után úgy döntöttek, hogy a Nyíregyháza–Debrecen–Miskolc-háromszög lenne a legmegfelelőbb. Elmondta, hogy megközelíthető, ráadásul rátaláltak egy olyan területre, amely nincs túlságosan közel a lakott településekhez, hogy a zaj ne zavarja az ott lakókat, a három nagyváros közelsége miatt viszont megoldott a szurkolók elszállásolása és ellátása.

"Ma is sokan szeretnének eljutni a MotoGP-be Magyarországról, és ha megépül a pályánk, nekünk is még fontosabbá válik, hogy legyen jó versenyzőnk, ehhez meg kell teremteni a feltételrendszert."

Az új pályára 2023-ra már futamot terveznek – jelentette be az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa. "Ezzel párhuzamosan zajlik az ügynökség létrehozása, a versenyzők támogatási rendszerének kidolgozása, a mérnök- és szerelőképzés, és hamarosan elindul a sportoktatóképzés a TF-en ebben a szakirányban is. Szorosan együttműködünk a hazai sportszövetségekkel, és az is jó, hogy a Hungaroringnek kompetens a vezetősége, és így lesz ez a MotoGP-pálya esetében is."

A kormánynak a miniszter közlése szerint többlépcsős stratégiája van az autó-motor sport fejlesztésére, amelynek végrehajtására ügynökséget hoz létre. Ennek az lesz a feladata, hogy megteremtse a kapcsolatot az állam és a piac szereplői között: lehetővé tenné a pályaépítést, de azt is elősegítené, hogy Magyarországnak nemzetközileg ismert és elismert versenyzője legyen a Formula–1-ben és a MotoGP-ben. Ennek Palkovics szerint a statégia indulása után öt-tíz évben kellene bekövetkeznie.

Palkovics László úgy látja, a stratégia első eleme mindenképpen a Hungaroring felújításának megtervezése és elfogadtatása kell, hogy legyen, „mert első hallásra megnyugtatónak tűnik, hogy 2026-ig van szerződésünk a Formula–1-es futam megrendezésére, ez nem is olyan sok idő, ha át kell alakítani az egész főépületet és depóterületet, a nézőtérről már nem is beszélve. Úgyhogy a tervezésnek nagyon gyorsan meg kell történnie.”

Arról is kérdezték, mit szól ahhoz, hogy a koronavírus-járvány miatt az idei F1-es Magyar Nagydíj zárt kapus lehet. Palkovics erre elővezette, hogy támadt egy ötlete, miszerint ebben az esetben is interaktívvá lehetne tenni a versenyt az 5G-hálózat segítségével, amelyen keresztül a szurkolók „versenyezhetnek is a viadal résztvevőivel. Nem hallják az autók hangját, nem érzik a benzingőzt, mégis tevékeny részesei lehetnek a futamnak.”

Az idei F1-es idénynek a járvány miatt még nem jelölték ki a kezdődátumát. Egyelőre úgy tűnik, az Osztrák Nagydíjjal indul majd, amelyet a Brit és a Magyar GP követ majd.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.