Palkovics szerint 5-10 év múlva F1-es pilótánk és MotoGP-versenyzőnk is lehet

  • narancs.hu
  • 2020. május 6.

Sport

Úgy kitömik állami támogatással az autó-motor sportot. Felújítják a Hungaroringet, megépítik a MotoGP-pálya. Létrehoznak egy ügynökséget, és kiemelt figyelmet fordítanak az utánpótlás- és a versenymérnökképzésre.

Hosszú interjút adott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, mint az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa a Nemzeti Sportnak a magyar autó- és motorsport kilátásairól, számtalan tervről, stratégiáról, programról és vállalásról beszélt.

Mint mondta, a széles rajongói bázis, az autó-motor sport máig tartó hazai népszerűsége, illetve a magyar mérnöki tudás és leleményesség jelenti a hazai autó-motor sport alapját.

Szerinte a Ferjáncz Attila, Drapál János, Talmácsi Gábor megalapozta múltra és a Michelisz Norbert fémjelezte jelenre lehet és kell építeni. Palkovics arról beszélt, széles körű utánpótlásbázisra van szükség, hiszen a mostani négy-ötévesek közül kerülhetnek ki a jövő nagy versenyzői.

Ezért fejleszteni kell a képességeket, az infrastruktúrát, továbbá folytatni kell a versenymérnök- és szerelőképzést. Kellenek tesztelésre alkalmas pályák, mint amilyen például a ZalaZone lesz, ahol olyan szimulátor is rendelkezésre áll majd, amely a versenyzőképzésben is segít.

Palkovics azt is elmondta, hogy mint az már korábban is ismert volt, MotoGP-pályát terveznek építeni, amiről már egyeztettek a Nemzetközi Automobil-szövetség és a MotoGP-t rendező Dorna elnökével is. Több helyszín felmérése után úgy döntöttek, hogy a Nyíregyháza–Debrecen–Miskolc-háromszög lenne a legmegfelelőbb. Elmondta, hogy megközelíthető, ráadásul rátaláltak egy olyan területre, amely nincs túlságosan közel a lakott településekhez, hogy a zaj ne zavarja az ott lakókat, a három nagyváros közelsége miatt viszont megoldott a szurkolók elszállásolása és ellátása.

"Ma is sokan szeretnének eljutni a MotoGP-be Magyarországról, és ha megépül a pályánk, nekünk is még fontosabbá válik, hogy legyen jó versenyzőnk, ehhez meg kell teremteni a feltételrendszert."

Az új pályára 2023-ra már futamot terveznek – jelentette be az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa. "Ezzel párhuzamosan zajlik az ügynökség létrehozása, a versenyzők támogatási rendszerének kidolgozása, a mérnök- és szerelőképzés, és hamarosan elindul a sportoktatóképzés a TF-en ebben a szakirányban is. Szorosan együttműködünk a hazai sportszövetségekkel, és az is jó, hogy a Hungaroringnek kompetens a vezetősége, és így lesz ez a MotoGP-pálya esetében is."

A kormánynak a miniszter közlése szerint többlépcsős stratégiája van az autó-motor sport fejlesztésére, amelynek végrehajtására ügynökséget hoz létre. Ennek az lesz a feladata, hogy megteremtse a kapcsolatot az állam és a piac szereplői között: lehetővé tenné a pályaépítést, de azt is elősegítené, hogy Magyarországnak nemzetközileg ismert és elismert versenyzője legyen a Formula–1-ben és a MotoGP-ben. Ennek Palkovics szerint a statégia indulása után öt-tíz évben kellene bekövetkeznie.

Palkovics László úgy látja, a stratégia első eleme mindenképpen a Hungaroring felújításának megtervezése és elfogadtatása kell, hogy legyen, „mert első hallásra megnyugtatónak tűnik, hogy 2026-ig van szerződésünk a Formula–1-es futam megrendezésére, ez nem is olyan sok idő, ha át kell alakítani az egész főépületet és depóterületet, a nézőtérről már nem is beszélve. Úgyhogy a tervezésnek nagyon gyorsan meg kell történnie.”

Arról is kérdezték, mit szól ahhoz, hogy a koronavírus-járvány miatt az idei F1-es Magyar Nagydíj zárt kapus lehet. Palkovics erre elővezette, hogy támadt egy ötlete, miszerint ebben az esetben is interaktívvá lehetne tenni a versenyt az 5G-hálózat segítségével, amelyen keresztül a szurkolók „versenyezhetnek is a viadal résztvevőivel. Nem hallják az autók hangját, nem érzik a benzingőzt, mégis tevékeny részesei lehetnek a futamnak.”

Az idei F1-es idénynek a járvány miatt még nem jelölték ki a kezdődátumát. Egyelőre úgy tűnik, az Osztrák Nagydíjjal indul majd, amelyet a Brit és a Magyar GP követ majd.

Figyelmébe ajánljuk

Polt Péter írásbeli válaszából kiderül: azt sem tudja, miben folyik nyomozás

Elég súlyos ellentmondásra derült fény egy, az orosházi férfi kézilabdát érintő 1,3 milliárd forintos szabálytalan tao-felhasználási ügyben. A minden jel szerint költségvetési csalás gyanúja ügyében tett fel írásbeli kérdést Tóth Bertalan (MSZP) országgyűlési képviselő Polt Péter legfőbb ügyésznek, aki azt válaszolta, hogy az ügyben nem indult büntetőeljárás. A Narancs.hu-t korábban és most is az ellenkezőjéről tájékoztatta a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága.  A Sportállamtitkárság hallgat az ügyben.

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.