Palkovics szerint 5-10 év múlva F1-es pilótánk és MotoGP-versenyzőnk is lehet

  • narancs.hu
  • 2020. május 6.

Sport

Úgy kitömik állami támogatással az autó-motor sportot. Felújítják a Hungaroringet, megépítik a MotoGP-pálya. Létrehoznak egy ügynökséget, és kiemelt figyelmet fordítanak az utánpótlás- és a versenymérnökképzésre.

Hosszú interjút adott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, mint az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa a Nemzeti Sportnak a magyar autó- és motorsport kilátásairól, számtalan tervről, stratégiáról, programról és vállalásról beszélt.

Mint mondta, a széles rajongói bázis, az autó-motor sport máig tartó hazai népszerűsége, illetve a magyar mérnöki tudás és leleményesség jelenti a hazai autó-motor sport alapját.

Szerinte a Ferjáncz Attila, Drapál János, Talmácsi Gábor megalapozta múltra és a Michelisz Norbert fémjelezte jelenre lehet és kell építeni. Palkovics arról beszélt, széles körű utánpótlásbázisra van szükség, hiszen a mostani négy-ötévesek közül kerülhetnek ki a jövő nagy versenyzői.

Ezért fejleszteni kell a képességeket, az infrastruktúrát, továbbá folytatni kell a versenymérnök- és szerelőképzést. Kellenek tesztelésre alkalmas pályák, mint amilyen például a ZalaZone lesz, ahol olyan szimulátor is rendelkezésre áll majd, amely a versenyzőképzésben is segít.

Palkovics azt is elmondta, hogy mint az már korábban is ismert volt, MotoGP-pályát terveznek építeni, amiről már egyeztettek a Nemzetközi Automobil-szövetség és a MotoGP-t rendező Dorna elnökével is. Több helyszín felmérése után úgy döntöttek, hogy a Nyíregyháza–Debrecen–Miskolc-háromszög lenne a legmegfelelőbb. Elmondta, hogy megközelíthető, ráadásul rátaláltak egy olyan területre, amely nincs túlságosan közel a lakott településekhez, hogy a zaj ne zavarja az ott lakókat, a három nagyváros közelsége miatt viszont megoldott a szurkolók elszállásolása és ellátása.

"Ma is sokan szeretnének eljutni a MotoGP-be Magyarországról, és ha megépül a pályánk, nekünk is még fontosabbá válik, hogy legyen jó versenyzőnk, ehhez meg kell teremteni a feltételrendszert."

Az új pályára 2023-ra már futamot terveznek – jelentette be az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa. "Ezzel párhuzamosan zajlik az ügynökség létrehozása, a versenyzők támogatási rendszerének kidolgozása, a mérnök- és szerelőképzés, és hamarosan elindul a sportoktatóképzés a TF-en ebben a szakirányban is. Szorosan együttműködünk a hazai sportszövetségekkel, és az is jó, hogy a Hungaroringnek kompetens a vezetősége, és így lesz ez a MotoGP-pálya esetében is."

A kormánynak a miniszter közlése szerint többlépcsős stratégiája van az autó-motor sport fejlesztésére, amelynek végrehajtására ügynökséget hoz létre. Ennek az lesz a feladata, hogy megteremtse a kapcsolatot az állam és a piac szereplői között: lehetővé tenné a pályaépítést, de azt is elősegítené, hogy Magyarországnak nemzetközileg ismert és elismert versenyzője legyen a Formula–1-ben és a MotoGP-ben. Ennek Palkovics szerint a statégia indulása után öt-tíz évben kellene bekövetkeznie.

Palkovics László úgy látja, a stratégia első eleme mindenképpen a Hungaroring felújításának megtervezése és elfogadtatása kell, hogy legyen, „mert első hallásra megnyugtatónak tűnik, hogy 2026-ig van szerződésünk a Formula–1-es futam megrendezésére, ez nem is olyan sok idő, ha át kell alakítani az egész főépületet és depóterületet, a nézőtérről már nem is beszélve. Úgyhogy a tervezésnek nagyon gyorsan meg kell történnie.”

Arról is kérdezték, mit szól ahhoz, hogy a koronavírus-járvány miatt az idei F1-es Magyar Nagydíj zárt kapus lehet. Palkovics erre elővezette, hogy támadt egy ötlete, miszerint ebben az esetben is interaktívvá lehetne tenni a versenyt az 5G-hálózat segítségével, amelyen keresztül a szurkolók „versenyezhetnek is a viadal résztvevőivel. Nem hallják az autók hangját, nem érzik a benzingőzt, mégis tevékeny részesei lehetnek a futamnak.”

Az idei F1-es idénynek a járvány miatt még nem jelölték ki a kezdődátumát. Egyelőre úgy tűnik, az Osztrák Nagydíjjal indul majd, amelyet a Brit és a Magyar GP követ majd.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.