Rugby Sevens: Követendő préda

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. szeptember 7.

Sport

Mit lehet ehhez hozzátenni, gondoltam, amikor átolvastam ifjúsági és sportminiszterünk szavait. Van-e gyógyszer a butaságra? - gondoltam másodjára. Ebben az országban mindenki hülye? - gondoltam harmadszor, de aztán inkább kimentem a Margitszigetre, és megnéztem, mi történik.

A nyolc résztvevő: Magyarország, Csehország, Új-Zéland, USA, Szlovénia, Dél-Afrika, Ausztria és Románia. Gigantikus tabló, részben a környező, részben a rögbit meglehetősen játszó országokra kihegyezve, bár vannak átfedések.

Fizikusok

közé ültem, pedig először meg voltam győződve róla, hogy rögbisek, csak aztán, amikor egyikük - aki már régóta dúdolta egyszerű versikéjét, miszerint: "az a buzi, aki nem buzi" - rajtam demonstrálta a közlekedőedények törvényét, mikor is hátba öntött egy korsó sörrel, majd szemérmesen Newtonra hivatkozva rám esett.

A közönség egyébként visszafogott volt, leginkább piknikező tornatanárok képét sugallta, gyermekek játszadoztak rögbilabda-makettokkal a széksorok között, és elképesztő dizájnú nők hordták tálcán a söröket hasonlóan turbózott pasijaiknak, miközben a pályán zajlottak a meccsek, mondjuk az első nap fényében kissé visszafogott magyar sikerrel, mivel háromból háromszor szívtunk.

A románok

úgy hengerelték le az új-zélandiakat, hogy mindenki örült, aki európai, még a mögöttem ülő fizikusok is elismerően hörögtek egy félpályás elfutás után.

Már ekkor USA-Románia-döntőt tippeltem, pedig életemben másodszor láttam rögbit, ebből az első az volt, amikor a Városligetben a Liget SE edzett, de sajnos sietnem kellett, úgyhogy az alapszabályokkal csak mostanra jöhettem tisztába (lásd keretesünket).@közcím:

A ráadás hakni

céljából vásárolt, erősen C kategóriás produkció tartalmazott egy szőke énekesnőt, aki angolul tolmácsolta a helyszínen sziesztázó amerikaiaknak a New York, New York című opust, majd egy Whitney Houston-számot, amit már az eredeti előadónak sem volt könnyű elénekelnie. Ezt követően füst szivárgott a színpad mögül, és egy - meglepő, de ugyancsak - szőke hölgy ment fel a pódiumra, tánckarral megerősítve, és hősiesen letátogta a letátogni valót. A Kerozin együttes régi kedvencem, eredetiek és átütőek, mint egy Áder János-beszéd, de legalább ritmikailag megfelelnek az elvárásoknak - három embert láttam, aki eksztázis közeli állapotban bólogatott. Sajnos a Pa-Dö-Döt már nem várhattuk meg, de biztos ők is imádják az efféle közönség nélküli haknit, és reményeim szerint a Hazám, hazám című slágerrel kezdtek.

A másnap

eljött, de a békásmegyeri templomszentelés elhúzódott (lásd a 27. oldalt), ezért pontosan akkorra értünk a helyszínre, amikor a díjátadás után levonultak a résztvevők. Nincs mentség, ilyenkor mindig a riporter a hülye, úgyhogy gyorsan megkérdeztem néhány rögbis külsejű embert az eredményekről. Nos, a magyarok talpra álltak, és az ötödik helyet szerezték meg, míg az amerikaiak végül legyőzték a románokat.

Nem voltam boldog, kivettem a belső zsebemből a kétdecis Royal vodkát, és ittam belőle, amikor feltünt Ganxsta Döglégy Zoltán, kezében egy rögbilabdával. Kisebbnek képzeltem, úgyhogy ezentúl több pozitívumot fogok találni munkásságában - gondoltam, aztán összegeztem a látottakat.

Az összegzés

során be kellett látnom, hogy a rögbi tisztább és egyenesebb játék, mint a labdarúgás, de sokkal több gondolkodást igényel, úgyhogy nem vehető számba, mint leendő magyar sikerágazat, bár az a szabály, hogy cselezni (értsd: elkapni a csákót és beásni a földbe) csak a vállvonal alatt lehet, megfelel a jelenlegi általános helyzetnek, de egyébként a fej használata kötelező, és ez bizony megnehezíti a sportág elterjedését.

Para-Kovács Imre

rövidített játékszabály

*Sevens - Csapatonként hét játékos, hétperces félidők. Nincs lehetőség időkérésre, ez nem amerikai football. A játék célja minél több "try"-t elérni, vagyis a labdát az ellenfél gólvonalán túl ledobni. Ha a labda menet közben esik le, nem jár pont a "try"-ért. A labdát nem lehet előre passzolni, ez nem futball.

* Hogyan kezdődik a játék? - A játék úgy kezdődik, hogy az egyik csapat kirúgja a labdát a másik felé. A kirúgást fogadó csapat megpróbál "try"-t elérni, míg a támadó csapat ezt megpróbálja megakadályozni.

* Cselezés - Egy játékost csak akkor lehet cselezni, ha nála van a labda. Ez nem ausztrál futball. Ha cselezés közben a labda a földre kerül, a bíró "scrum"-ot ítélhet az ellenfél csapata javára.

* "Scrum" - Mindkét csapatból 3-3 ember alkot egy "scrum"-ot. Egy negyedik játékos elhelyezi a labdát a scrum-területen belül. A "scrum"-ban részt vevő játékosok célja, hogy a labdát saját csapatuknak passzolják.

* "Line-out" - Ha a labda az oldalvonalon kívülre kerül, "line-out"-ot ítélnek. Mindkét csapatból 2-2 játékos küzd a harmadik játékos által dobott labdáért.

* Büntetők - Cselezés közben a játékosok nem érinthetők meg vállmagasság felett. Szintén tilos vállal vagy fejjel a másiknak nekimenni. Ez nem jéghoki.

* A játék folytatása - Az a csapat folytatja a játékot kirúgással, amelyik pontot ért el egy sikeres "try"-jal

* Pontozás - Egy "try" 5 pontot ér. A "try" után a pontot elért csapatnak lehetősége van 2 bónusz pont megszerzésére "drop-kick" rúgásával.

* A játék vége - A hét perc (a döntő esetében tíz) leteltét csengő jelzi. A játékvezető addig engedi a játék folytatását, amíg a labda játékban van.

Ne felejtsék el, ez a "Rugby Sevens".

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.