Színház

A lakáj örök

A Hamlet a Nemzetiben

  • Csáki Judit
  • 2012. május 5.

Színház

"Néma szereplők egy színpadon": ez vagyunk mi a Nemzeti színpadán. Fizikailag is: a Menczel Róbert tervezte játéktérben a nézőteret ugyanis ezúttal a játszók foglalják el; a fekete fóliával letakart széksorok közt, a fekete fóliába bugyolált Swarovski-csillár alatt, a végre rendeltetésszerűen használt királyi páholyban és különféle építményeken játszanak. És másként, szimbolikusan is: az istenadta nép vagyunk; nekünk szónokol mikrofonba az elegáns sötét öltönybe bújt Claudius mindjárt az elején, nekünk legyint rá a kifütyültetett ifjú Fortinbrasra.

Gyilkossággal, csalással került a trónra - és Hamlet, aki külföldön tanul, és onnan rendeli haza az apja váratlan halála utáni temetésre egy telefon vagy sms, bizony, összeroppan az apja szellemétől hallott hír hallatán. Összeroppan, mert a békés külföldi diákéletnek lőttek - neki itthon, Dániában van dolga, és nem kérdés, hogy mi az: bosszút kell állni, összerakni a szétesett időt.

Mert tényleg szétesett: egy kapkodó, fejlődésben lévő diktatúrát látunk, amelyet fortélyos félelem igazgat. Alföldi Róbert rendezése a Nemzetiben a dráma szoros olvasásán alapul. Az egyes jelenetek, sorok, fordulatok jelentésének megfejtésén és kontextusba helyezésén. Ezt a drámát - mint a kanonizálódott opusokat általában - már nem szorosan, hanem "centrálisan" szoktuk olvasni és szokták rendezni: a "nagy gondolat", a hamleti dilemma értelmezése után kutatva. Most meg egy voltaképpen egyszerű - bár mégoly súlyos - történet bomlik ki előttünk. Nagy szerepe van ebben Vörös Róbert dramaturgi beavatkozásán túl Nádasdy Ádám tiszta, transzparens fordításának, mely pompás sorvezetőnek bizonyul e szoros olvasathoz, hisz maga is az.

A fiú összeomlása egyetlen jelenetre korlátozódik - az apja szellemével való párbeszédre, amikor az is feltűnik, hogy vigasz, empátia, megértés nincsen, csak apai parancs -, és attól kezdve Hamlet tudja, mit kell tennie: bosszút kell állni, nem az apjáért, hanem önmagáért, mert ez a Claudius nemcsak az apját ölte meg, hanem lenyúlta a korona kedvéért az anyját is, és tönkreteszi éppen, az országgal együtt.

Aztán nekilát; először is átrendezi a viszonyait. Opheliát eltávolítja magától, hiszen a lány engedelmes gyermeke apjának, Poloniusnak, aki a mindenkori lakájok kissé görnyedt, készenléti tartásával sündörög a király körül - ezt a rizikót Hamlet nem engedheti meg magának. A többszintes játéktéren végigkísérhetjük a folyamatot, amelyben Ophelia - a néma jelenlét révén - rájön, hogy mi folyik itt, majd Claudius durva erőszaktétele után nemigen marad más neki, mint a megőrülés. Radnay Csilla nem a butuska naivát, hanem az okos és zavarodott lányt mutatja - méltó társa, igazi partnere lehetett volna Hamletnek, ha mindketten megérik. Sok szótlan jelenlét, erős gesztusok teszik színfoltból a dráma egyik hősévé és áldozatává. Ami Hamlet "őrületét" illeti, az egyszerűen nincsen: a legtöbb rendezésben felbukkanó, Hamlet melankolikus, tétova természetéből következő zavarodottság itt kristálytiszta, racionális tettetés.

Az anyának, Gertrudnak is kijut a saját drámából: Söptei Andrea játéka a szöveg nélküli jelenlétben is árnyalt és kifejező, hiszen a szemünk előtt jön rá, hogy eszköz volt csupán a trónbitorlásban, s hogy számára is minden elveszett. Nem megőrül - az italba menekül (ami átértelmezi Claudius hozzá intézett utolsó mondatát: a "ne igyál" itt nem a féltés, hanem a tiltás hangja).

Claudius király akart lenni, és az lett. Makranczi Zalán alakításában az egyszemélyes túlhatalom kiépítése egyebek mellett a lelkiismeret elhallgattatására is szolgál: kíméletlen és tudatlan uralkodó, aki még Shakespeare-t sem olvasta végig soha, ezért nem tudja, milyen vég vár rá.

Azt a sírásók tudják: Hollósi Frigyes és Znamenák István klasszikus clownként gyűjti szemeteszsákba a múlt rekvizitumait; vörös csillag, lyukas zászló megy a kukába, mert a holtakat el kell temetni.

Laertes könnyed zsúrfiúból vérszomjas anarchistává lett külföldön: gépfegyverrel hadonászva tér haza bosszút állni - és a gépfegyver, igaz, nem az ő kezében, el is sül a megfelelő pillanatban. Szatory Dávid jobb a "fordulat" után, mint előtte, s csak a halála akadályozza meg, hogy apja méltó fiává váljék. Apja, Polonius - Rába Roland lehengerlően életszerű alakításában - a korokon átívelő, hajlott gerincű lakáj, akinek alázatos, elvtelen hajbókolása törvényszerűen dicstelen halált hoz, de egy új korral ugyancsak törvényszerű feltámadást is: a lakáj örök. Ott a helye Fortinbras mellett is, akinek ugyan kezdetben még a Claudiusra állított mikrofon is túl magas, de ne aggódjunk: megtoldja egy fekete bőrdzsekivel és Martens bakanccsal.

Horatio mellékszereplő ebben a történetben - Mátyássy Bence szomorú túlélőt formál belőle.

Hogy a Hamlet színházi történet is, az a kéttagú színésztruppra marad: László Zsolt (aki Hamlet apjának szelleme is) és Nagy Mari szakadt, szomorú vándorszínészpár. Csodálkozva és rezignáltan cuccolnak be az alkalmilag lepukkant színházba, majd odaadással, tisztán és tehetségesen eljátsszák az Egérfogót, melyben Hamlet maga az alkalmi játszótárs - mi pedig nézőket játszunk, a királyi párral és kíséretével együtt. Színházsirató ez.

És akkor Szabó Kimmel Tamás Hamletje: kiküzdött, megdolgozott alakítás, melyben együtt alakul színész és szerep; előbbi a szerephez, utóbbi a feladathoz nő föl. Miközben Szabó Kimmel egyetlen pillanatra sem hagyja el azt, amiért föltehetően a rendező ráosztotta Hamlet szerepét: egy srác a trendi romkocsmák környékéről, akinek helyén az esze és a szíve, ha itt az idő. Igaz, belehal.

És Alföldi Hamletje azt mondja: itt az idő.

Nemzeti Színház, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.