Színház

Hoffmanné Rózsa és a sűrű, sötét erdő

Káva és Mu: Gubanc

  • Kristóf Borbála
  • 2012. május 7.

Színház

Itt az idő elűzni hiedelmeinket, és szembenézni a ténnyel, hogy a drámapedagógia nem valami unalmas, iskolapadszagú erőlködés, hanem ajtónyitás a színpadra és a világról-világgal való kommunikációra – irányított módon, keretek között. Schilling Árpád rendezése ezt teszi hozzáférhetővé, méghozzá nem csak a (8–10 éves) gyerekek, hanem az őket kísérő vagy épp gyerekek nélkül érkező felnőttek számára is. A Gubanc ugyanakkor színházi előadásként is funkcionál. Lényege a pluralitásában rejlik: játék, amelyben részt lehet venni, és előadás, amelyet végig lehet nézni kívülállóként is – a választás szabadsága gyereknek és felnőttnek is adott.

Sárosdi Lilla és Bori Viktor


Sárosdi Lilla és Bori Viktor

Fotó: Tóth Ridovics Máté

A történet banális és nyomasztó. A nyolcéves Tibire (Bori Viktor) a szomszéd néni vigyáz három napig. Rózsa néni (Sárosdi Lilla) bejön, és mosolygósan-kedvesen közli Tibivel, hogy most minden úgy lesz, ahogy ő akarja. Itt kezdődnek a bonyodalmak.

A háromrészes és kétórás előadásban a gyerekek változatos módokon lesznek nézői és szereplői, játékosai az előadásnak. A kukucskáló színpadról induló játék második részében a Rózsa néni által eltüntetett Gubanc nevű kutyát keressük a sűrű, sötét erdőben – szimbolikusan és konkrétan is a színfalak mögött.

A gyerekek részvételi szintje folyamatosan változik, s mivel a keretek mindig tisztázottak, rugalmasan, magától értődően váltanak egyik színházi és játékkonvencióból a másikba. A szülők körben ülnek, miközben a gyerekek középen játszanak egymásnak és a kisfiúnak, egymással és a kisfiúval. Az utolsó részben pedig visszakerülünk a realista színpadra, a történet mesei dimenzióiból annak mindennapi valóságába. A gyerekek mint a kisfiú szülei igyekezhetnek megoldani a helyzetet, beszélgethetnek Rózsa nénivel, kísérletet tehetnek a partnerségi viszony feltételezésén alapuló, nyílt és felnőtt kommunikációra.

Az előadás emblematikus pontja, amikor a felnőttek külön elbeszélgethetnek Rózsa nénivel. A nő csillogóan okos demagógiával védi saját állásait, a felnőttek pedig megpróbálhatják érzetekre alapozott, körvonalazatlan véleményüket érvényes kritika formájába öntve, érthetően és vitaképesen megfogalmazni. Ez a gyomorszorítóan ismerős nő még csak nem is szélsőségesen gonosz vagy rosszindulatú, egyszerűen csak egy olyan autoriter paradigma terméke, amelyet mindannyian jól ismerünk, és többnyire csendes passzivitással adjuk meg magunkat neki. (Ekkor derül ki, hogy böcsületes neve: Hoffmanné. És hogy pedagógus. Hoppá. Nagy nevetés – amit természetesen Rózsa néni kikér magának.)

Az előadás változatos, izgalmas helyzeteken keresztül sodorja magával az összes résztvevőt: önmagát folyamatosan újradefiniálva mutatja meg néző és színház, gyerek és felnőtt, egyén és társadalom lehetséges viszonyait. A szólás szabadságának egyszerű és elfogadott értékén keresztül az emberi létezésnek olyan alapvetéseit hozza felszínre és rehabilitálja a tekintélyelvűséggel szemben, mint a gondolkodás és a személyiség – legyen szó akár szülő és gyerek, tanár és gyerek, irányító és beosztott viszonyáról. Mert amíg felnőttségről és gyerekségről, e kettő viszonyáról és a köztük lévő csatornák milyenségéről rózsanénis fogalmai vannak egy társadalomnak, addig a felnőttek sem tudnak felnőtté válni benne. És akkor hogyan is érhetnék el ezt a saját gyermekeiknél? Talán így.

Mu Színház, április 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.