Színház

Hoffmanné Rózsa és a sűrű, sötét erdő

Káva és Mu: Gubanc

  • Kristóf Borbála
  • 2012. május 7.

Színház

Itt az idő elűzni hiedelmeinket, és szembenézni a ténnyel, hogy a drámapedagógia nem valami unalmas, iskolapadszagú erőlködés, hanem ajtónyitás a színpadra és a világról-világgal való kommunikációra – irányított módon, keretek között. Schilling Árpád rendezése ezt teszi hozzáférhetővé, méghozzá nem csak a (8–10 éves) gyerekek, hanem az őket kísérő vagy épp gyerekek nélkül érkező felnőttek számára is. A Gubanc ugyanakkor színházi előadásként is funkcionál. Lényege a pluralitásában rejlik: játék, amelyben részt lehet venni, és előadás, amelyet végig lehet nézni kívülállóként is – a választás szabadsága gyereknek és felnőttnek is adott.

Sárosdi Lilla és Bori Viktor


Sárosdi Lilla és Bori Viktor

Fotó: Tóth Ridovics Máté

A történet banális és nyomasztó. A nyolcéves Tibire (Bori Viktor) a szomszéd néni vigyáz három napig. Rózsa néni (Sárosdi Lilla) bejön, és mosolygósan-kedvesen közli Tibivel, hogy most minden úgy lesz, ahogy ő akarja. Itt kezdődnek a bonyodalmak.

A háromrészes és kétórás előadásban a gyerekek változatos módokon lesznek nézői és szereplői, játékosai az előadásnak. A kukucskáló színpadról induló játék második részében a Rózsa néni által eltüntetett Gubanc nevű kutyát keressük a sűrű, sötét erdőben – szimbolikusan és konkrétan is a színfalak mögött.

A gyerekek részvételi szintje folyamatosan változik, s mivel a keretek mindig tisztázottak, rugalmasan, magától értődően váltanak egyik színházi és játékkonvencióból a másikba. A szülők körben ülnek, miközben a gyerekek középen játszanak egymásnak és a kisfiúnak, egymással és a kisfiúval. Az utolsó részben pedig visszakerülünk a realista színpadra, a történet mesei dimenzióiból annak mindennapi valóságába. A gyerekek mint a kisfiú szülei igyekezhetnek megoldani a helyzetet, beszélgethetnek Rózsa nénivel, kísérletet tehetnek a partnerségi viszony feltételezésén alapuló, nyílt és felnőtt kommunikációra.

Az előadás emblematikus pontja, amikor a felnőttek külön elbeszélgethetnek Rózsa nénivel. A nő csillogóan okos demagógiával védi saját állásait, a felnőttek pedig megpróbálhatják érzetekre alapozott, körvonalazatlan véleményüket érvényes kritika formájába öntve, érthetően és vitaképesen megfogalmazni. Ez a gyomorszorítóan ismerős nő még csak nem is szélsőségesen gonosz vagy rosszindulatú, egyszerűen csak egy olyan autoriter paradigma terméke, amelyet mindannyian jól ismerünk, és többnyire csendes passzivitással adjuk meg magunkat neki. (Ekkor derül ki, hogy böcsületes neve: Hoffmanné. És hogy pedagógus. Hoppá. Nagy nevetés – amit természetesen Rózsa néni kikér magának.)

Az előadás változatos, izgalmas helyzeteken keresztül sodorja magával az összes résztvevőt: önmagát folyamatosan újradefiniálva mutatja meg néző és színház, gyerek és felnőtt, egyén és társadalom lehetséges viszonyait. A szólás szabadságának egyszerű és elfogadott értékén keresztül az emberi létezésnek olyan alapvetéseit hozza felszínre és rehabilitálja a tekintélyelvűséggel szemben, mint a gondolkodás és a személyiség – legyen szó akár szülő és gyerek, tanár és gyerek, irányító és beosztott viszonyáról. Mert amíg felnőttségről és gyerekségről, e kettő viszonyáról és a köztük lévő csatornák milyenségéről rózsanénis fogalmai vannak egy társadalomnak, addig a felnőttek sem tudnak felnőtté válni benne. És akkor hogyan is érhetnék el ezt a saját gyermekeiknél? Talán így.

Mu Színház, április 15.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.